premotavanje
RETROSPEKTIVA: Šta nam je sve osobeno donela srpska filmska 2018. godina
Premda pričamo o brojci od samo tek nešto malo više od deset srpskih filmova, koji su tokom godine za nama imali redovnu bioskopsku distribuciju ili zamašniji festivalski život, 2018. nam je donela i nekoliko dovoljno osobenih darova. Evo, stoga, brzog podsećanja kroz desetak oglednih primera
Južni vetar
Ovaj nas je film podsetio kako izgleda i kako prija punokrvan srpski filmski blokbaster, i to, da triujmf bude potpuniji, koji ne poseže za oprobanom mešavinom drame i komedije, koja ovde obično prolazi dosta dobro. Osim toga, "Južni vetar" Miloša Avramovića je referentan žanrovski film i mimo srpskih filmskih i kinematografskih okvira.
Ederlezi Rising
Debitantski celovečernji igrani film Lazara Bodrože na zbilja je velika vrata doveo SF u srpski film. Svi oni koji planiraju da se oprobaju u tom domenu, moraće svojski da se potrude da se približe tom uspelom spoju naglašene estetizacije i žanrovske konsekventnosti. A tu je i maestralna gluma Stoye u ulozi androida Nimani.
Teret
Takođe dugometražni prvenac,delo scenariste i reditelja Ognjena Glavonića, predstavlja do ovog trenutka najuspeliji i najzaokruženiji srpski odgovor na pristup i sada već podžanr poznat u svetu festivalskog i/ili arthouse filma kao slow cinema (spori film).
Zlogonje
Deceniju nakon filma "Agi i Ema", srpska kinematografija može da se podiči smislenim delom koje se bavi problemima i koji se obraća ponajpre deci. Stilski i vizuelno blizak recentnijim skandinavskim filmovima tog profila, ovaj film je nimalo neočekivano dobro prošao na svim svetskim festivalima na kojima je učestvovao.
Kralj Petar Prvi
Još jedan vrli debitant, Petar Ristovski, podsetio nas je da je i kod nas moguće napraviti privlačan istorijski spektakl, pa još u njemu spojiti sve naoko suprotstavljene tendencije – repertoarskog filma i ostvarenja ozbiljnog tona i promišljene izvedbe.
Okupirani bioskop
Autorka Senka Domanović je u ovom svom odličnom dokumentarnom filmu uspela mnogo toga – recimo, na filmičan i uzbudljiv način je prikazala tihu a neumitnu entropiju jednog značajnog i intrigantnog društvenog poduhvata (pa i eksperimenta), diskretno nas podsetivši da iza svakog sunovrata ipak stoji nedostatnost ljudskog duha, te se ovaj njen film može posmatrati i kao drama naravi i dominantnih mentaliteta.
Banditi u potrazi za mamom
Kosta Ristić, reditelj ovog filma, takođe je debitant, ali je u svom prvencu pokazao zavidnu zrelost i spremnost da se pozabavi krupnim društvenim temama, i to u formi emotivnog filma koji dosta toga dobrog baštini iz nasleđa žilnikovske dokufikcije.
O bubicama i herojima
Dugo mučenje u virovima postprodukcije ostavilo je vidnog traga na ovom filmu; ipak, ostaće zabeleženo da su "Bubice i heroji" Petra Pašića, osim zanimljivog retro-štimunga, donele i zanimljiv spoj animacije i igranog filma, što je prava retkost i u regionalnom smislu.
Horizonti
Svetislav Dragomirović, gle čuda, još jedan debitant, u slučaju svojih Horizonata je napravio istinsku retkost – svoje viđenje kombinacije ovdašnjeg crnog talasa i nasleđa američkog film noara turobnog podtipa u potpunosti je snimio i čitavu priču smestio van Beograda, u tzv. dubini teritorije tzv. PodSrbije, kako sve nebeogradske adrese označavaju zli i lenji duhovi.
Pretpostavka nevinosti
Iako je viđen samo na FEST-u 2018. i u povremenim prikazivanjima u Beogradu, ovaj film Jelene Marković, kompletistima svakako može da predstavlja dovoljno privlačan kuriozitet, budući da se radi o ovdašnjoj lo-fi/garažnoj varijaciji na čuveni klasik 12 gnevnih ljudi.
BONUS VIDEO: Kusturici nagrada koju je dobio Nelson Mandela (KURIR TV)
(Zoran Janković / Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!