ESPRESO INTERVJU
BOJANA VUNTURIŠEVIĆ: Moja ideja je da stavim RAZLIČITOST u jednu prostoriju i da pokažem da to FUNKCIONIŠE (VIDEO)
Bojana ruši stereotipe!
Nakon što je debitantskim solo albumom „Daljine“ osvojila regionalnu muzičku scenu, Bojana Vunturišević ove godine donosi niz projekata, među kojima su i dva nova singla "Promašaj" i "FullControl" u izdanju Bassivity Digitala.
Šarmantna, nasmejana i vesela, Bojana je u intervjuu za Espreso.co.rs govorila o svojim novim muzičkim poduhvatima, kreativnom procesu stvaranja nove muzike, važnosti inkluzije u pop kulturi, svom učešću u filmu Vlade Divljana "Nebeska tema" ali i hodanju po ivici "promašaja" koji je po njenim rečima, trenutno najviše loži!
Tvoj najnovi singl "FullControl" si radila sa grupom Eyesburn. Kako je došlo do vaše saradnje?
Taj singl zovem "u fulu u kontroli". Radila sam ga sa mladim novosadskim producentom Luksonijem, a Kojot nam je bio gostujući instrumentalista - svirao je naravno trombon. To je obrada čuvene pesme "FullControl" kao "vladavina budala", a mi smo ga prebacili u "potpunu kontrolu", kao neka igra reči. Do saradnje je došlo zahvaljujući "Kako to misliš ne može" čelindžu na Instagramu koji smo pokrenuli Coby i ja, u saradnji sa jednom velikom pivskom kompanijom.
Taj album Eyesburna je jedan od onih koji me je muzički odredio, pojavio se 2000. ili 2001. godine, baš onda kada sam ja počela da bivam muzički svesna i da sama biram muziku koja se meni dopada, a ne onu koju mi društvo iz odeljenja nameće. I tu je pored Eyesburna bio i drugi album, mislim da se zove "Sat", grupe Kanda, Kodža i Nebojša. (numera S.A.T. nalazi se na albumu "Igračka plačka iz 1998. godine, op.a).
Tada su se dešavali veliki protesti 5. oktobra i sve ono što se dešavalo na početku 21. veka. Nikada mi nije palo na pamet da obradim pesmu, jer su mi obrade nezanimljive. Više volim da se autorski izražavam, a da ne recikliram. Međutim, "Kako to ne može" čelindž, i onda kako to misliš ne može da Bojana da obradi hardcore stvar i da je prebaci u pop žanr? Caka je bila u tome što je izvorna pesma na engleskom jeziku, a meni je to malo smešno jer nisam pevala dugo. A i mislim da ako pevaš na srpskom, maternjem - jugoslovenskom, moći ćeš to da približiš većoj masi. Odnosno, tekst je malo angažovaniji tako da možda pročačkaš moždane vijuge malo većem broju ljudi.
Tvoj single pre tog singla"Promašaj", je takođe inspirisan društvenim mrežama, obzirom da si rekla da je inspirisan instant poznanstvom?
Mene je instant poznanstvo inspirisalo da napišem tu pesmu...
O kom se poznanstvu radi?
Ne mogu da kažem, mislim nebitno, to je osoba X,Y, i to me je inspirisalo, ali mi je mnogo bilo lakše da tu inspiraciju prebacim u klasičan muško-ženski odnos, s tim što u ovom muško-ženskom odnosu žena je ta koja je pobednik, i skuplja "onu stvar na M" da ode i kaže "zbogom" liku koji je promašaj.
Pesmu si posvetila ocu?
Spot sam posvetila tati. Dosta elemenata u spotu koji se pojavljuju su nekako važni za našu porodicu, počev od jabuke...
Zašto baš jabuka?
Pa zato što je moj tata bio vlasnik prodavnice koja se zove "Jabuka." Novi Sad je jako važan grad za moju porodicu zato što je tamo živela moja tetka i često sam provodila dosta vremena u tom gradu. I kada sam imala 5 ili 6 godina, tetka je rekla 'hoćeš sa Markom u prodavnicu Jabuka', i ja sam mislila da je to prodavnica u obliku jabuke. Tata je par meseci kasnije otvarao prodavnicu i ja sam insistirala da se prodavnica zove "Jabuka" misleći da će se pretvorili u jednu veliku jabuku. Moj tata je uvek mene slušao i to je bila moja potreba da mu posvetim svoju umetnost.
Kroz video spot za pesmu "Promašaj" se prožima dosta motiva, jako je bitna inkluzivnost i u spotu možemo videti mnoštvo žena različitih starosnih dobi ali i puno cross-dressera ili transrodnih žena. Odakle je došla ideja da tako nešto ubaciš u svoj spot, i da li taj model inkluzivnosti koji je dosta prisutan na Zapadu može da se primeni u Srbiji na adekvatan način?
Ako analiziraš moje muzičko stvaralaštvo deset godina unazad, videćeš da je to jedna velika muzička šizofrenija, da se to kreće od mog prvog benda, pa preko MistakeMistakea, to je elektro, "Svi na pod" , funk, rege, pop-rok, funk ... i na kraju da bismo došli do nekog čistog popa, želela sam zajedno sa Ivanom Stojiljkovićem koji režira sve moje spotove, da taj svoj muzički princip prebacim u vizuelni princip.
Ovde su različiti žanrovi - hajde ovde da stavimo ljude različitih polova, različitog seksualnog opredeljenja, različitog muzičkog ukusa, hajde da stavimo različitost u jednu istu prostoriju i da vidimo da to funkcioniše najnormalnije zajedno i da je to jedna neodvojiva celina. Odatle ideja da se tako različiti ljudi pojave u spotu za promašaj.
Na kakve si reakcije javnosti i svojih bližnjih naišla nakon objavljivanja spota?
Na fantastične! Ja nisam neko ko čita komentare, što bi rekla Sara Jo, "nemam vremena za to". Imam vremena za to ali nemam interesovanje. Sada sam baš želela da pročitam jer je pesmu izdao Bassivity, koji je izvorno hip-hop, rep, trap izdavačka kuća, ja sam im maltene prvo čisto pop izdanje. Želela sam da vidim šta imaju da kažu ljudi koji taj kanal prate, i koji su prilično aktivni na njemu? I uglavnom su komentari jako pozitivni, ima možda dva - tri komentara poput "ko je ova" , "šta će ona ovde" , ali to je ono, mislim...
Možeš li da nam kažeš nešto više o svom novom albumu, najavila si da je njegovo ime "Sama" ...
To me je držalo do juče. Prva pesma koj je nastala u nizu je "Sama", i želela sam da ga stvaram potpuno sama. Što i jesam uradila, ali u krajnjoj etapi stvaralačkog procesa uvek uključim neke ljude. Sada mi se dopada da se album zove "Promašaj" ...
Kao prvi singl?
Tako je. Ali, dopada mi se "promašaj" koncept, da uvek idem po ivici promašaja. Da ne znam da li će to propasti ili uspeti, jer to me sada loži. I izdanje za Bassivity, hoće li propasti ili će biti uspeh! I pesma "Promašaj" sadrži neke elemente našeg tradicionalnog melosa, jer godinama unazad razmišljam kako da ubacim našu tradicionalnu muziku a da to ne bude tipično, kao što se radi godinama unazad, tipa "Lane moje" i to što smo već čuli hiljadu puta.
Nešto poput Rosalie koja stvara na područiju Španije, zatim Ibeyi - francuski dvojac poreklom sa Kube - one u sve ubacuju tradicionalne elemente, pa tako i ja godinama razmišljam kako da ubacim tradicionalne elemente a da to ne bude stereotipno. Promašaj kao koncept mi je top!
Kako izgleda stvaralački proces za jedan tvoj singl ili album? Kroz koje sve faze prolaziš pre nego što kažeš okej, ovo želim da izdam! Kako se odlučuješ na taj korak?
Uglavnom stvaram noću, kada svi legnu da spavaju i kada ostanem sama. Pred samom sobom mi je najlakše da se otvorim, inače sam po pitanju stvaralačkog procesa vrlo stidljiva i volim da stvaram sa ljudima koji me poznaju. Mada sam i sada to promenila, opet promašaj!
Nekada pesma nastane lako, nekada se jako mučim, nekada prvo nastane melodija, ili tekst, nekada i jedno i drugo. Pesme uglavnom bira Ivan koji sve to treba da ekranizuje: šta njega najviše loži, šta u njemu najviše budi najveći broj slika - ta pesma se bira i za tu pesmu se radi spot. Imam sreću da je Ivan jako muzikalan tip i nikada ne promaši u odabiru singla.
Reci mi nešto više o tvom učešću u filmu o Vladi Divljanu i tvom odnosu prema muzičkom nasleđu osamdesetih.
U filmu Vlade Divljana "Nebeska tema" pojavljujem se kao muzički gost zajedno sa Kojom iz "Discipline kičme" i Nemanjom Aćimovićem za bubnjevima, izvodimo pesmu "Plastika" u podrumu SKC-a i izbija beogradski pank iz tog trojca! Trebalo je da učestvujem kao glumica, ali zbog nedostatka sredstava i vremena to se nije realizovalo.
Što se tiče muzičkog nasleđa osamdesetih, meni se to popelo na glavu jer sam ga toliko upijala, toliko mi je taj period bio fascinantan da sam ga izučila "od A do Š" i ništa više ne može da me iznenadi iz tog perioda. Mislim da sve znam i da sam sve štreberski naučila! Mislim da je to umetnička dekada kojom možemo da se ponosimo. Jugoslavija tada nije tapkala u mestu već je išla u korak sa svetskom pop kulturom, imali smo fantastične replike svih tih najvećih svetskih umetnika, ali ne ono pojavi se pa kod nas stigne za 4 godine, ne, nego u real timeu, sve se dešava sada. Osamdesete su zlatno doba i u svetu i kod nas!
Da li bi mogla da izdvojiš jednog izvođača ili umetnika koji je tvoja najveća inspiracija?
Ne bih mogla jednog, ima ih više, ako govorimo o pop muzici tu je na prvom mestu Bebi Dol, Slađana Milošević ali i Josipa Lisac iako je vezana za sedamdesete, volim i Novi talas i Novi val. Najviše od Novog talasa volim "Idole", a od Novog vala najviše volim "Haustor" i Darka Rundeka koji je danas, ja mislim najveći umetnik našeg vremena.
Predstojeći nastupi i festivali tokom leta?
Malo smo stavili nastupe na pauzu da bismo se posvetili studijskom radu, ali ima nastupa! 29. juna ćemo biti ispred tržnog centra Rajićeva gde ćemo gostovati u live programu Radija 3, 6. jula smo na Fibra festivalu u Splitu, na moru u Dalmaciji! 1. avgusta LoveFest! E sada ove datume ne znam napamet, ali tu je Bedem fest u Nikšiću, HillsUp na Zlatiboru, i imamo još nešto ali ne znam ...
Za kraj, kada možemo očekivati novu muziku? Novi singl? Novi album?
Radila sam neki intervju za crnogorske novine i nisam bila svesna toga šta sam napisala, ali mi se dopada što sam na pitanje kada će album izađi rekla "nikad", zato što prošli put kada sam govorila "album će u septembru" ja sam zatrudnela. Zato sada kažem, album neće nikada, ali singl će sigurno u septembru, desiće se jedna celina do kraja godine.
BONUS VIDEO: ALEKSANDAR CRNOGORAC: Veličina jednog društva se najbolje meri stavom prema različitosti (VIDEO)
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!