Foto: Fernando Bajona

fotografija

IZLOŽBA FOTOGRAFIJA „Varljivost sećanja” Fernanda Bajone u kulturnom centru Španije - Institutu Servantes

Upečatljive fotografije španskog umetnika, kojeg intrigira način na koji pamtimo, biće dostupne publici tokom celog leta, od danas pa sve do 10. septembra. Piše: Milica Dimitrijević / Politika

Objavljeno: 03.07.2020. 16:58h > 17:05h

Španski fotograf Fernando Bajona predstavlja se u Beogradu serijom radova uobličenih u izložbu „Varljivost sećanja”, koja je od danas dostupna publici u galeriji Instituta Servantes – bez svečanog otvaranja, imajući u vidu epidemiološku situaciju u zemlji.

Realizaciju potpisuju ovaj institut i festival „Belgrade Photo Month”, kustos projekta je Havijer Dijas-Gvardiola, dok se autor na originalan način bavi ljudskim sećanjem, individualnim i kolektivnim pamćenjem, što je tema već izvesno vreme prisutna u savremenoj umetnosti.

Bajona svoj osvrt na važne istorijske događaje bazira na bogatim fondovima fotografskog arhiva dnevnog lista ABC. Kako naglašavaju iz Servantesa, opsednut idejom neuspeha, njegov cilj bio je da poveže analitički i naučni način kojim jedan arhiv upravlja sećanjima, sa haotičnijim i subjektivnijim oblikom ljudskog pamćenja. Za umetnika, način na koji pamtimo i prikazujemo događaje u sadašnjosti, dovodi do njihovog preklapanja i stvaranja iskrivljene slike.

(Foto:grafski postupak je specifičan – dela koja je uradio nastaju iz superpozicije stotinak originalnih fotografija iz pomenutog arhiva koje za temu imaju neki specifičan koncept (nasilje, eksplozija, izbeglice, vatra...), a čije granice se takođe preklapaju sa krajnjim rezultatom. Svaki od radova ilustrovan je originalnom fotografijom iz kolekcije, koja prikazuje neki od važnih događaja iz prošlog veka koji su uticali na evoluciju čoveka (od Prvog i Drugog svetskog rata do Španskog građanskog rata, 11. septembra ili dolaska čoveka na Mesec). U želji da potvrdi ideju da se istorija ponavlja i da je naše pamćenje slabo, Bajona upotpunjuje svaki diptih portretom pojedinaca koji i danas trpe nepravde na koje ukazuje ovaj projekat.

„Ovo je serija radova u kojoj pokušavam da nateram publiku da razmišlja o opasnostima zaboravljanja katastrofalnih događaja sa namerom da sprečimo njihovo ponavljanje. Prvi put izlažem svoje radove u Srbiji i reč je o samostalnoj izložbi, zbog čega je ovo za mene posebno emotivan trenutak. Uz sve to, osećam i veliku odgovornost zbog predstavljanja izložbe u Galeriji Servantesa, imajući u vidu značaj ovog prostora za promociju španske kulture”, rekao je Bajona (Linares, 1980) koji živi i radi na relaciji između Madrida, Malage i Granade. Diplomirao je na Fakultetu lepih umetnosti Univerziteta u Granadi, a master diplomu iz fotografije stekao je na Univerzitetu NABA u Milanu, profesor je na Univerzitetu u Granadi, kao i na Višoj školi za dizajn u Granadi. Njegova dela izlagana su u brojnim umetničkim centrima u Majamiju, Njujorku, Buenos Ajresu, Briselu, Berlinu, Milanu, Rimu, Veneciji, Osaki, Tunisu, Madridu, Barseloni, Valensiji, Bilbaou, ali i na brojnim sajmovima umetnosti. Dobitnik je više prestižnih nagrada i stipendija, a njegovi radovi čine deo mnogih kolekcija.

Publika će moći da čuje nešto više o autorskom procesu i izloženim fotografijama u virtuelnom susretu 9. jula u 17 časova, čiji će akteri biti Fernando Bajona i David Pužado, osnivač festivala „Belgrade Photo Month”, o čemu više informacija može da se pronađe na sajtu Servantesa.

Ukoliko to bude moguće i situacija to bude dozvoljavala, španski fotograf družiće se sa beogradskom publikom uoči zatvaranja izložbe, 10. septembra. Do tada iz galerije podsećaju da je maksimalan broj posetilaca koji u isto vreme mogu da pogledaju izložbu ograničen na osam, a da se u skladu sa zvaničnim preporukama u pogledu zdravlja i bezbednosti, posetioci galerije mole da, uz obavezno nošenje maski, održavaju udaljenost od dva metra u odnosu na druge posetioce.

Bonus video:

espreso.co.rs/politika.rs