OVO ĆE OBRADOVATI POTROŠAČE U SRBIJI: Uredba će obezbediti veća prava, iz NOPS-a za Espreso sve objasnili!
Marko Dragić, Foto: EPAMAXIMILIAN VON LACHNER, EPA JUSTIN LANE, EPA CLEMENS BILAN, Printscreen/youtube/PRVA

uredba

OVO ĆE OBRADOVATI POTROŠAČE U SRBIJI: Uredba će obezbediti veća prava, iz NOPS-a za Espreso sve objasnili!

Što se tiče takozvanih ugrađenih, odnosno programiranih kvarova, Marko Dragić iz NOPS-a podseća da smo mi ranije imali uredbe koje su garantovale rezervne delove

Objavljeno:
Marina Letić

Određene radnje za prodaju bele tehnike, u ime osiguravajuće kuće, sa kupcima potpisuju polise osiguranja na godinu ili dve i to naplaćuju.

Zakon kupcima obezbeđuje zaštitu od dve godine, a nakon toga proizvođač može ponuditi tzv. komercijalnu garanciju, koja se ne plaća i obezbeđuje je proizvođač, koji na ovaj način želi da privuče više kupaca.

Jedna od uredbi EU koja obezbeđuje veća prava potrošača, a koja se sprovodi i u Srbiji, jeste uredba o ugrađenim kvarovima.

Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže za Espreso da je ova regulativa nedavno usvojena i da se očekuje njena primena u narednom periodu.

- Uredba o ugrađenim kvarovima podrazumeva da će morati da postoji produžena garancija i nakon isteka zakonske garancije koja je predviđena do dve godine. Svaki proizvođač će morati da obezbedi dodatne rezervne delove nakon isteka i da da dodatnu garanciju. U smislu da obezbedi siguran servis, sigurne rezervne delove i pristupačnu popravku. To znači da bude pristupačna cena popravke. Šta je pristupačna cena još nije definisano, ali se očekuje da to bude usaglašena cena između ovlašćenih i licenciranih servisa i da tu vrši kontrolu komisija za zaštitu konkurencije koja će da sprovede ceo nadzor i da vidi koja su to pristupačne cene i da li je eventualno ima kasnije propusta ili nekog udružavanja između servisera kada formiraju te cene, navodi Dragić za Espreso.

Marko Dragić
Marko Dragićfoto: Printscreen/youtube/PRVA

Što se tiče takozvanih ugrađenih, odnosno programiranih kvarova, naš sagovornik podseća da smo mi ranije imali uredbe koje su garantovale rezervne delove.

- Uredba je u bivšoj SFRJ postojala još 90-ih godina i imali smo je pre EU. Nakon raspada SFRJ ni jedna država nije počela da uređuje tu uredbu, samo su je stavili van snage. Za države bivše SFRJ nije novo, ali jednostavno evo sad imamo taj da kažem sistem Evropske unije koji nam opet nemeće nešto što smo mi već imali. Ali opet, ukoliko želimo pristup i članstvo u Evropskoj uniji, moramo naše zakonodavstvo uskladiti, navodi Marko Dragić iz NOPS-a.

Ove uredbe su ukinute još početkom dvehiljaditih godina, a obaveza trgovca bila je da za robu koju stavlja u promet, a za koju je potreban garantni list, da toliko godina čuva i rezervne delove.

Žena u prodavnici bele tehnike
Žena u prodavnici bele tehnikefoto: EPA CLEMENS BILAN

- Očekuje se da će u narodnom periodu početi usklađivanje sa ovom uredbom i ona je sada poprilično naklonjena potrošačima i krajnjim korisnicima. Kako će se to odvijati u praksi, ostaje da se vidi u narednom periodu, ističe naš sagovornik.

Kupac u prodavnici bele tehnike
Kupac u prodavnici bele tehnikefoto: EPA CLEMENS BILAN

Podsetimo, u prve dve godine, dok traje zakonska zaštita, kupac ima prava poput toga da u prvih šest meseci može da zahteva popravku, zamenu i povraćaj novca, a nakon šest meseci do isteka dve godine samo popravku ili zamenu.

Nakon dve godine, ako ima i komercijalnu garanciju, kupac se obraća davaocu, a to je najčešće ovlašćeni servis ili uvoznik.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

Bonus video:

02:11

STRUČNJACI O NOVIM TRIKOVIMA TRGOVACA: Opijum marketinga zavladao u Srbiji, prazni rafove i tera u minus!

(Espreso/ Pripremila M.L.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.