analiza
HOĆEMO ISLAMSKI CENTAR U BEOGRADU: Muftija Dudić o stanju u muslimanskoj zajednici Srbije
O vlasti i odnosima prema imovini Islamske zajednice
Muftija Mevlud ef. Dudić, predsednik Mešihata Islamske zajednice u Srbiji, na nedavnoj regionalnoj konferenciji u Sarajevu posvećenoj vraćanju vakufske imovine poručio je da se nekada stvari moraju uzeti u svoje ruke, kao što su to, naveo je, učinili muslimani u Novom Pazaru.
– Mi smo učestvovali u donošenju Zakona o povraćaju oduzete imovine crkvama i verskim zajednicama iz 2002. godine i dali smo saglasnost iako nismo bili u potpunosti zadovoljni. No, smatrali smo da je za početak i taj zakon sasvim dovoljan, zato što je članom 36. definisano da sve što će biti predmetom povraćaja ne smije biti predmetom prodaje. U zadatim rokovima podneli smo nadležnom ministarstvu 176 zahteva i za svaki od njih kompletnu dokumentaciju. Najveći broj parcela i povraćaja imovine oduzete iza 1946. godine je sa područja Sandžaka. No, umesto da vraća imovinu, država je prekršila zakon.
Kako?
– Četiri naša najznačajnija objekta u Novom Pazaru su privatizovana: zgrada Uniprom u centru grada, gdje je 1461. godine Isa-beg Ishaković, osnivač Novog Pazara, sagradio prvu džamiju i prvu školu, koje su porušene 1937. godine. Ali, 1946. godine tu je sagrađena zgrada za islamske ustanove, pa je tu dugo bilo sedište IZ-a, Merhameta, Gajreta i medresa.
U rukama tajkuna
Zgrada je nacionalizovana 1952. godine, posle je menjala vlasnike i bila autobuska stanica, hotel, tržni centar. Drugi objekat je čuvena novopazarska banja, vakuf hadži Hurema, posedujemo sve tapije u vezi s njom i, umesto da bude vraćena IZ-u, država ju je prodala jednom novopazarskom tajkunu. Isto je učinila i s drugim objektima iako je Zakon o povraćaju imovine to izričito zabranjivao.
I, šta ste onda vi iz IZ-a uradili?
– Mi iz Mešihata smo se s vernicima organizovali, doneli smo čvrstu odluku da uđemo u svoje i sami sebi smo vratili svoje! Tako da je sada tamo gde je nekada bila prva džamija, smešten Fakultet za islamske studije, novopazarsku banju smo vratili na isti način, renovirali smo je i danas je koriste svi vernici. Isto smo uradili i s nekim drugim našim objektima. Nismo dozvolili da budu ponovo otuđeni.
A kako je vlast reagovala?
– Nekoliko puta je policija pokušala da nas otera iz tog objekta, nikada nisu uspjeli. Moram da istaknem da sadašnja vlast u Beogradu ima razumevanje za ovo što smo učinili i u poslednje dve godine nemamo nikakvih pritisaka, pa ni policijskih.
Na konferenciji o vakufima ste javno pohvalili direktora Agencije za restituciju Srbije Strahinju Sekulića?
– Tako je i uvek ćemo pohvaliti svakoga ko pokušava da ispravi nepravdu, a gospodin Sekulić u prethodnih godinu dana pokušava ispraviti nepravdu koja nam je učinjena. Mi to vrlo cenimo.
Koliko je vredna imovina koju tražite?
– Preko 50 miliona evra. Samo ova u Novom Pazaru vredi najmanje preko 10 miliona evra, ali na papiru ništa još nije naše. Jedan od razloga je to što su Vojislav Koštunica i njegova vlast s određenim bošnjačkim političarima (Sulejmanom Ugljaninom na primer), napravili paraversku tvorevinu, novu Islamsku zajednicu.
U nekim razgovorima je bilo i rečeno, mi bismo vratili imovinu, ali kome? To je samo izgovor. Ova imovina je sva registrovana na Mešihat IZ-a u Srbiji. Ono što je registrirano kao imovina iza 2007. godine i što pripada toj paraverskoj tvorevini nas ne zanima.
Jeste li o ovome razgovarali s rukovodstvom IZ-a u Sarajevu?
– Kako da ne. Islamska zajednica u BiH i naš vrhovni poglavar, reisu-l-ulema, u potpunosti su u toku svega što se dešava, ali, koliko vidim, oni ovde imaju čak veće probleme nego mi, probleme druge vrste. Mi smo se obratili međunarodnoj zajednici, Sudu u Strasbourgu, i jedna od zamerki Vladi Srbije u pregovorima za ulazak u EU je i nepravda koja se prema nama učinila, odnosno dvojni standardi u tretiranju crkava i vjerskih zajednica. U Srbiji je SPC privilegovanija, “ravnopravnija” u odnosu na ostale crkve i VZ, a posebno kada je u pitanju IZ. Šta to znači u praksi? Kada je vladika Artemije raško-prizrenski hteo da se otcepi od SPC-a i da napravi kosovsku pravoslavnu crkvu s 300 sveštenika i monaha, tada su jako dobro sarađivali predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova i Srbije i Kosova i međunarodne zajednice. Ne samo da je vladika sprečen nego je i proteran iz eparhije, nasilu je penzionisan.
Posvađani muslimani
Nije bilo govora o nekoj drugoj SPC, što ima pokriće u zakonu, koji predviđa da u državi može postojati samo jedna crkva određene vjerske zajednice. Kada je IZ u pitanju, sve može. Jasno je da je ondašnji režim hteo da nam napravi problem, da nas zaustavi u našim projektima, a ta ideja ima podršku oko 15 procenata muslimana vjernika. To je nešto što će nestati, ali je kao čir na tijelu koji smeta.
Sami muslimani doprinose takvom stanju?
– Istina, ali ne samo u Srbiji, u čitavom svetu je tako. Uvek se veliki poigravaju sa malim. Zato je i dozvoljena ova paratvorevina, da se mi svađamo, a da vlast preuzme kontrolu nad IZ-om. No, ako Srbija ne bude rešila problem koji je sama napravila, bojim se da će se to njoj obiti o glavu, u smislu raznih devijantnih pojava, ponašanja, razumevanja i tumačenja islama. Jer, režim je dozvolio da se registruje nekoliko humanitarnih organizacija, koje se bave islamskim misionarstvom, to vi zovete paradžematima. Zato i mislim da je za dobrobit i muslimana i vlasti Srbije da se riješi ovaj problem.
Da li se u Beogradu nalaze neki objekti koje tražite natrag?
– Ne, čak se ni Bajrakli džamija ne nalazi na tom spisku. Ukazom Mihajla Obrenovića ta je džamija prepisana na grad Beograd, a to je samo jedna od 150 džamija koje su tada postojale. Neki koriste ovaj podatak kao, navodni, dokaz da islam i muslimani u Srbiji traju 150 godina.
A muslimani su u Srbiji prisutni preko 600 godina. Ali, ako se uzme u obzir da je za vreme vladavine dinastije Obrenovića napravljen najveći pogrom muslimana i rušenje džamija, u Beogradu, Zvorniku, Šapcu, Užicu, onda je tačno da od tog vremena ima 150 godina.
Džuma u Kraljevu
Inače, danas u Srbiji ima 250 džamija, apsolutna većina je u Sandžaku. U Preševskoj dolini, na granici Kosova i Makedonije, ima 70-ak džamija, a 15 džamija je u Vojvodini i samo jedna je s munarom. Kupili smo objekat u Kraljevu i, prvi put u istoriji, imamo organizovan IZ u Kraljevu. Prošla džuma je tamo klanjana. No, nama je glavni cilj da i Beograd ima islamski centar, kao što ga ima Zagreb.
Bonus video:
(Espreso.co.rs / Sandžačke / Oslobođenje)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!