konačno
REŠENA DILEMA! Ministarstvo: Uber i Car:Go mogu da rade u Srbiji pod OVIM USLOVIMA
Ministarka Zorana Mihajlović juče je prilično oštro govorila o taksistima koji protestuju, ali i o njihovoj konkurenciji, rekavši "ne želite Uber i Car:Go i neće ih biti"
Kada će građani Srbije moći da koriste prednosti konkurencije u javnom prevozu, kao što to mogu građani Hrvatske, Francuske i većine razvijenih zemalja? Zbog protesta 200 taksista, korišćenje bilo kakvih aplikacija tipa "Uber" u Srbiji stavljeno je pod znak pitanja. To je najviše pogodilo domaću aplikaciju "Car:Go", čak su se od državnih zvaničnika mogle čuti izjave o, citiramo, "zabrani" takvih servisa.
Ko poštuje, a ko ne poštuje zakone, da li će građani imati mogućnost da izaberu ko će i kako da ih vozi, kao i da li država planira da "ubije" konkureniciju taksistima - sve su ovo pitanja koja smo postavili Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koje je juče postiglo dogovor sa taksistima koji su u dva navrata blokirali centar Beograda.
Ministarka Zorana Mihajlović juče je prilično oštro govorila o taksistima koji protestuju, ali i o njihovoj konkurenciji, rekavši "ne želite Uber i Car:Go i neće ih biti". U njenom Ministarstvu demantuju da je reč o bilo kakvoj zabrani, ali naglašavaju da će urediti ovu oblast tako da će "svi koji se bave prevozom putnika morati da koriste usluge profesionalnih vozača, koji poseduju odobrenje za obavljanje javnog prevoza putnika".
Ipak, ostaju pitanja - zašto se udovoljava zahtevu 200 taksista a ne sedam miliona ljudi koji žele da ih neko vozi jeftinije i kvalitetnije, a što građanima jeste imperativ? Zašto u Srbiji ne mogu da se koriste "Uber" i "Car:Go", a što je postao standard usluga prevoza zemalja Evrope? Šta to znači kao odgovor pomoćnika ministra saobraćaja na pitanje da u Hrvatskoj posluje "Uber" - "nas ne interesuje kako funkcioniše "Uber" u Hrvatskoj”? Ako ne može "Uber" i "Car:Go", šta je onda rešenje da bi građani imali jeftiniji, udobniji i kvalitetniji taksi prevoz u Srbiji?
Usledio je odgovor...
- Ministarstvo nijednim svojim postupkom nije, niti će udovoljvati bilo kom taksi udruženju koje je spremno da iz svojih ličnih ekonomskih, pa i političkih interesa blokira život oko dva miliona građana Beograda. Tako nešto je nedopustivo pogotovo što ne postoji nijedan razlog za ovakav protest. Ali ono što Ministarstvo pokušava, iako je taksi delatnost u nadležnosti Grada Beograda i ostalih lokalnim samouprava u Srbiji, jeste da insistira da se delatnost javnog prevoza obavlja u skladu sa važećim propisima koji regulišu prevoz putnika i koji su već usklađeni sa propisima EU, u interesu građana i preduzetnika koji se ovim poslom bave - kažu za "Blic" u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
"Car:Go" nije registrovan za prevoz putnika
Upravo iz tih razloga Ministarstvo je u radnu grupu koja priprema izmene i dopune Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju uključila sva taksi udruženja, pa i udruženje koje je štrajkovalo.
- Kada govorimo o radu kompanije "Car:Go", čiju zabranu u Srbiji traže oni koji su protestovali, ona u Agenciji za privredne registre nije registrovana za prevoz putnika, već za "konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije", a obavlja vid javnog prevoza putnika. To jednostavno nije moguće i u tom smislu, moraju svoj rad prilagoditi važećim propisima koji regulišu prevoz putnika u Srbiji. Njihovo poslovanje i kontrola poslovanja nisu u našoj nadležnosti već u nadležnosti Poreske uprave, inspekcija i Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacije - ističu u ministarstvu.
"Nisu svuda opšteprihvaćeni "Uber" i "Car:Go"
Ono što sledi su izmene i dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, kojim će kako kažu biti dodatno i jasnije definisani uslovi obavljanja postojećih vidova prevoza putnika, kao što je sličnim zakonima prevoz putnika uređen i u zemljama Evropske unije. Jasna pravila za sve i tržišna konkurencija.
- Napominjemo i da "Uber" i "Car:Go" nisu opšteprihvaćeni vid prevoza u Evropi. Postoje presude Evropskog suda u Strazburu, Nemačkih sudova, kojim se "Uberu" zabranjuje obavljanje taksi prevoza - dodaju.
Gde je zapravo zapelo sa "Car:Go"?
Ministarstvo naglašava da je problem "Ubera" i "Car:Go" dvojak. S jedne strane, koriste se usluge neprofesionalnih vozača za vrstu javnog prevoza, a s druge strane radi se o modelu plaćanja koji je pogodan za izbegavanje plaćanja poreskih obaveza. - Pogotovu kada se radi o naplati putem "Pay Pal" Sistema, budući da se prihod od pružanja ove usluge ne akumulira u Srbiji, već u inostranstvu, a vlasnici potom odlučuju koliki iznos će od ostvarene zarade "vratiti" u Srbiju, radi pokrivanja troškova poslovanja preduzeća. Na taj način se izbegava plaćanje poreza i priliv sredstava u budžet - ističu.
U Hrvatskoj brojni problemi zbog "Ubera"
Način funkcionisanja "Ubera" u Hrvatskoj je povezan sa brojnim problemima i u tom smislu, kažu da ne možemo uzimati kao model za uspostavljanje usluga primer koji bi bio problematičan i nebezbedan za korisnike, a na kraju i suprotan važećim zakonima.
- Jasno je rečeno da "Uber" i slične kompanije mogu svoje aplikacije koristiti u Srbiji isključivo korišćenjem usluga profesionalnih vozača, koji poseduju odobrenje za vršenje javnog prevoza putnika. Ne vidimo ni jedan razlog zbog čega "Uber" i "Car:Go" ne bi prilagodili svoje poslovanje važećim zakonima Srbije. Ukoliko zaista žele da vrše javni prevoz putnika, zbog čega to ne rade ispunjavanjem propisanih uslova za tu delatnost, već pribegavaju prikazivanju svog poslovanja pružanjem usluge koja to nije. Kada izmenama zakona definisemo uslugu limo servisa na pravi način, u stvarnom duhu te usluge, s kim će "Car:Go" povezivati građane? - naglašavaju u ministarstvu.
Zašto građani vole da koriste usluge "Car:Go"?
Odgovor je jednostavan, tokom dana imaju povoljniju vožnju i do 20 odsto u odnosu na klasičnu taksi uslugu, a nedeljom i noću i do 40 odsto. Uz to imaju još neke mogućnosti koje im taksi prevoz ne pruža, kao na primer da na mapi vide gde je vozilo, koliko je udaljeno, da provere unapred koliko će vožnja da košta, nema ni noćnu tarifu, moguće je zakazivanje vožnje...
Posebni uslovi
Međutim da bi "Car:Go" ostao da rad na tržištu prevoza, moraće da zadovolji uslove, a zbog toga će se menjati postojeći zakoni. Ova kompanija trenutno radi na osnovu Zakona o turizmu. Izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju biće predviđene odredbe kojima će biti onemogućeno i sankcionisano nezakonito organizovanje taksi prevoza putem interneta i drugih aplikacija, kojim se omogućava obavljanje taksi delatnosti od firmi koje angažuju lica koja nemaju odobrenje za obavljanje taksi prevoza.
Transparentna usluga prevoza građanima odgovara
Veliki posao za Radnu grupi u kojoj su taksisti i predstavnici resornog ministarstva, ali ne i oni kojih će se ovaj propis i ticati. Iz "Car:Go" ističu da bi se vrlo rado odazvali na poziv da učestvuju u donošenju odrebi zakona koje bi regulisale ovu uslugu obavljanja prevoza građana putem aplikacija.
- Cela transparentna usluga prevoza građanima itekako odgovora. Oni žele da znaju ko dolazi po njih, koliko će koštati vožnja, putanja kojom će se kretati. Račun stiže na mejl korisnika i on sadrži način obračuna cene obavljene vožnje, isticanje putanje, koliko je pređeno kilometara i koliko je vožnja trajala. Plaćanje se obavlja putem aplikacije, registracijom kartice ili uplatom pripejd kredita, putem Telenor banke MTS i iP vaučera i preko "Pay pal" - ističe Marija Mitrović iz "Car:Go".
"Inicijativa Digitalna Srbija" - Naći put za inovativne poslovne modele
Inicijativa Digitalna Srbija smatra da najava državnih organa, objavljena nakon sastanka sa članovima Ugovorne privredne taksi komore Srbije, o izmenama propisa kojima će biti "onemogućeno i sankcionisano nezakonito organizovanje taksi prevoza putem interneta i drugih aplikacija", nije u skladu sa principima slobodnog tržišta i podrška savremenim načinima poslovanja.
- Verujemo da bi ovakav potez dodatno doprineo ograničavanju konkurencije i ugrozio kvalitet usluga koje su potrebne građanima. Posao države je da obezbedi fer uslove za sve učesnike na tržištu koje je slobodno i da osigura poštovanje zakona. Verujemo da država treba i da aktivno podrži inovativno poslovanje, nove poslovne modele i transformaciju tržišta i zakona koji ga regulišu u skladu sa razvojem savremenih tehnologija i potrebama današnjeg korisnika. Svesni smo da je ovo situacija u kojoj su se pre Srbije našle druge mnogo razvijenije evropske zemlje, ali i zemlje u našem okruženju sa kojima lakše možemo da se poistovetimo. I pored svih teškoća na koje su naišli, Velika Britanija, Nemačka, ali i Hrvatska, Mađarska i Rumunija, našle su načine da omoguće inovativnim poslovnim modelima da funkcionišu, unapređujući konkuretnost - ističu u Inicijativi Digitalna Srbija.
Vlada Srbije, sigurni su iz Inicijative, "u skladu sa svojim otvorenim opredeljenjem da podržava inovativne modele poslovanja i digitalnu transformaciju celokupnog društva, umeće da prepozna koliko je važno omogućiti uslove za tržište na kome se cene formiraju slobodno, korisnici dobijaju najbolju moguću uslugu, a inovacije su poželjne i pomognute, a ne sputane".
Bonus video: MUP U AKCIJI: Pronađene dve laboratorije pune marihuane u Sremskoj Mitrovici i Somboru (VIDEO)
(Espreso.co.rs / Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!