VULKANIZER
NAPOLJU JE 20 STEPENI, ALI SU ZIMSKE GUME JOŠ UVEK "NA SNAZI": Da li je to problem u vožnji?
Veće „trošenje“ zimskih guma, kako napominju, ovih dana jeste kod onih vozača koji tokom dana imaju duži „otvoreni“ put
„Vozite sa onim što vam je trenutno na točkovima, jer su trenutni uslovi takvi da ne kršite zakon ako imate letnje, odnosno, ne ugrožavate bezbednost u vožnji ako imate zimske gume“.
To je odgovor vulkanizera na dilemu koje gume treba da vam ovih dana, kada temperatura dostiže i čitavih 20 stepeni Celzijusa, budu na točkovima automobila. I bez brige, niste u sukobu sa zakonom u slučaju da u zimskom mesecu, kao što je ovaj, vozite sa letnjim gumama.
Kao deo obavezne zimske opreme, zimske gume su obavezne od 1. novembra do 1. aprila ako se na kolovozu nalazi sneg ili led. Međutim, saobraćajna policija vas neće kazniti ako vas u ovakvim prolećnim vremenskim uslovima, iako je kraj februara, zatekne da vozite svog četvorotočkaša sa letnjim gumama, jer je Zakon o bezbednosti saobraća (ZBS) i po tom pitanju jasan – „Upotreba letnjih guma od 1. novembra do 1. aprila se toleriše ako na kolovozu nema snega, leda ili poledice”.
- Međutim, ono što je problem jeste ako vam se sada dogodi saobraćajna nezgoda tako što ćete, na primer, sleteti sa puta, a nemate zimske pneumatike, onda vam osiguranje neće priznati nikakvu štetu, čak i da niste krivi za saobraćajnu nezgodu jer u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozite sa letnjim gumama – objašnjavaju saobraćajci.
Kako napominju, sve se svodi na to da praktično tokom cele godine, ako su vremenski uslovi ovakvi kao sada, možete voziti sa jednim istim gumama, a dilemu će rešiti upotreba gume sa šarom dubljom od 4 milimetra, bez obzira da li je zimska ili letnja.
Ali, kako na vožnju utiče to što na ovih prolećnih 20 stepeni vozimo gume koje su za hladnoću, debeli minus, sneg i led?
Kako se zimske gume ponašaju na putu kad je napolju proleće?
Naravno, pod pretpostavkom da ste potpuno ispoštovali ZBS i na točkove svog automobila 1. novembra stavili zimske pneumatike, ostaje pitanje kako se oni, a sa tim i celo vozilo za čijim ste upravljačem, ponašaju kada trenutni vremenski uslovi nisu zimski nego prolećni? Odgovor daju vulkanizeri.
- Trenutno se zimske gume ponašaju na kolovozu bez većih problema za vozače, jer još uvek nisu tokom celog dana tako visoke temperature, pa da zimska guma postane toliko mekana i rastegljiva. Činjenica je da se taj pneumatik „troši“ više čim je topliji asfalt i ostavlja malo duži trag kočenja, ali svih ovih dana, od kako imamo proleće u februaru ne previše i ne tako drastično – objašnjavaju oni.
U trenutnim vremenskim uslovima zimske gume se na kolovozu ponašaju bez većih problema
Veće „trošenje“ zimskih guma, kako napominju, ovih dana jeste kod onih vozača koji tokom dana imaju duži „otvoreni“ put, odnosno, veću pređenu kilometražu, „na primer svakodnevno putuju na posao od Valjeva do Beograda i nazad“.
- Ali, ipak ne govorimo o toliko velikom „trošenju“ kao kada biste sa zimskim gumama vozili u sred leta, kada su temperature više od 30 stepeni, a sada asfalt nije zagrejan non-stop. Opasne su one temperature kada je tokom jutra 15 ili više stepeni, a tokom dana temperatura izađe na 25-30 stepeni Celzijusa. Tada je asfalt konstantno zagrejan, a zimska guma koja je sama po sebi meka tada još dobije na mekoći, pa se brže troši, „ćelavi“ i postaje nebezbedna za vožnju – navode naši sagovornici.
„Vozite sa onim što vam je trenutno na točkovima“
S obzirom da su, kako ističu, trenutne temperature u „dozvoljenim granicama“ za bezbedno ponašanje zimske gume na kolovozu, „zaista nije potrebno da ih danas skinete i stavite letnje, a već za sedam dana da sebi pravite dodatni trošak i vraćate zimske gume jer su meteorolozi najavili da će biti padavina i da će biti svežije“.
"Vozite sa onim što vam je trenutno na točkovima i neće biti problema", savet je vulkanizera
- Zaključak je sledeći: vozite sa onim što vam je trenutno na točkovima, jer ni zimski ni letnji pneumatici u ovim vremenskim uslovima ne utiču na bezbednost vožnje – jasni su vulkanizeri.
Koje su razlike između zimskih i letnjih pneumatika?
Podsećaju takođe da razlika između zimskih i letnjih guma nije samo u dubini i vrsti šare, već i u materijalu od kojeg su napravljene. Letnje su, naime, izrađene od mešavine koja se odlično ponaša pri visokim temperaturama, ali se zato zimi stvrdnu i veoma loše koče i skreću čak i na apsolutno suvom asfaltu pri niskim temperaturama.
S druge strane, zimski pneumatici su napravljeni od mekše smeše, koja zadržava dobre karakteristike i kada temperatura ode daleko ispod nule.
Međutim, upravo te prednosti zimskih guma u zimskom periodu postaju veoma ozbiljne mane kada temperature postane prava letnja, od bržeg trošenja, preko lošijeg kočenja do veće potrošnje goriva.
Bonus video:
(Espreso/Blic/ Predrag Vujanac/ Prenela:A .P)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!