bezbedna vožnja
SEZONA ZIMSKE OPREME JE U JEKU, A TO SE ODNOSI I NA GUME: Ove stvari su JAKO BITNE, vozači dobro obratite PAŽNJU
Sezona obavezne zimske automilske opreme je u jeku, a evo šta to tačno znači za vozače
Zima je uveliko stigla, dok je sneg napadao u više delova Srbije, pre svega u planinskim predelima u kojima su putevi zatrpani, a saobraćaj je otežan.
Sezona obavezne zimske automobilske opreme je počela i cene zimskih pneumatika su iste kao prošle godine, te ih poskupljenje još nije zahvatilo.
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja vozači od 1. novembra pa do 1. aprila naredne godine moraju imati sva četiri zimska pneumatika, a dubina gazećeg sloja ne sme biti manja od četiri milimetra ukoliko su na kolovozu sneg, led ili poledica.
U jednom beogradskom auto-servisu montaža guma košta od 750 do 1.500 dinara po točku, a najjeftinije gume koštaju oko 5.000 dinara, a mogu koštati i preko 20.000 dinara.
Cene guma
Komplet najjeftinijih guma "tigar", oznaka 175/65/R14, može da se kupi za 24.480 dinara, dok, recimo, guma "sava", oznaka 225/45/R17, košta od 9.000 do 9.500 dinara, te da za ove četiri gume treba iskeširati oko 36.000 dinara.
Neki proizvođači su, da bi povećali prodaju svojih brendova, snizili cene za oko pet odsto kako bi privukli kupce i izašli im u susret. Moguće da će neki imati dodatne akcije i da će doći do snižavanja cena. Preporučio bih vozačima da kupovinu i montažu guma isključivo vrše u ovlašćenim servisima koji se bave tim poslom, jer su se zbog krize pojavili neki koji prodaju upitne gume, a ne izdaju ni račune.
Evo nekih primera:
profil gume 175/65/ R14, proizvođač cena: Tigar 6.120 Sava 6.800 Hankon / Mišlen /
profil gume 175/65/ R14, proizvođač cena: Tigar 6.120, Sava 6.800 Hankon / Mišlen /
profil gume 175/65/ R14, proizvođač cena: Tigar 6.120, Sava 6.800 Hankon /Mišlen /
Koliko gume moraju biti napumpane?
Proizvođači automobila su jasno definisali koliko gume moraju biti napumpane na određenim modelima. Velika odstupanja od toga nisu dobra.
U pojedinim modelima proizvođači navode za koliko se pritisak mora povećati u slučaju vožnje sa punim automobilom, sa svim zauzetim sedištima i prtljagom, piše Revijahak.
Može doći do pregrajavanja guma koje su sa nedeovljnim pritiskom, pa se samim tim i smanjuje njihov životni vek za nekih dvadeset procenata, a na to vozači moraju da obrate pažnju.
Primera radi, umesto da traju oko 50.000 kilometara, moraćete da ih zamenite već na 40.000 kilometara.
Takođe, povećava se opasnost od pucanja guma u vožnji, što je pri većim brzinama veoma opasno.
Sa druge strane, kod prenapumpanih guma, bočni zidovi i gazeći sloj postaju tvrđi nego obično, a kontaktna površina pneumatika sa kolovozom je smanjena, što dovodi do bržeg trošenja. Ova promena takođe može da smanji prijanjanje i performanse gume.
Oznaka na gumama kao upozorenje vozačima
Oznake na gumama vam govore mnogo više nego što mislite.
Svaka guma ima i rok trajanja, koji zavisi od proizvođača, ali je minimum 2 godine od datuma proizvodnje. Nakon isteka roka, guma počinje da gubi određene karakteristike.
Na spoljašnjem zidu gume se nalazi datum proizvodnje. Uglavnom je u pitanju četvorocifreni broj gde prve dve cifre označavaju nedelju u kojoj je guma proizvedena, a poslednje dve cifre godinu.
Svaka guma ima i određenu maksimalnu brzinu. U pitanju je zapravo najveća brzina koju guma može da podnese, a da biste ustanovili koja je indeks brzine vašeg pneumatika, on je označen slovom. Najčešće se nalazi u redu gde je i veličina gume i uglavnom je na poslednjem mestu.
- Slovo L – 120 km/h
- Slovo M – 130 km/h
- Slovo N – 140 km/h
- Slovo P – 150 km/h
- Slovo Q – 160 km/h
- Slovo R – 170 km/h
- Slovo S – 180 km/h
- Slovo T – 190 km/h
- Slovo U – 200 km/h
- Slovo H – 210 km/h
Ako gorenavedeno primenimo na primeru ove gume, u pitanju je guma koja je proizvedena u 50. nedelji 2015. godine koja ima oznaku W, pa tako može da “podnese” brzine i do 270 km/h.
Bonus video:
(Espreso)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!