legendarni filmovi
Najbolji celovečernji igrani filmovi Srđana Karanovića (tek jedan od mogućih izbora)
Ako je to uopšte i potrebno posebno pojašnjavati, ovo je tek jedan od mogućih izbora na temu najboljih Karanovićevih celovečernjih filmova
Digitalno je restauiran klasik „Nešto između“ reditelja Srđana Karanovića, što, naravno, može da se postavi i kao zdravorazumski izgovor da se baš sada pomalo skrene pažnje barem na najbolje rediteljske radove ovog značajnog autora srpskog i ranije jugoslovenskog filma. Naravno, ako je to uopšte i potrebno posebno pojašnjavati, ovo je tek jedan od mogućih izbora na temu najboljih Karanovićevih celovečernjih filmova.
Petrijin venac
U slučaju ovog ostvarenja, adaptacije odlične proze Dragoslava Mihailovića, Karanović je, reklo bi, bez vidljivijeg upinjanja na tom planu dosegao onu za mnoge snevanu kotu – kotu filmova koji, premda duboko ukorenjeni u lokalno, lako dobacuju i do tačke univerzalnog. Petrijin venac, nošen odličnom glumom Mirjane Karanović, Marka Nikolića i Dragana Maksimović, u isti mah funkcioniše i kao mučna i krajnje sugestivna melodrama i kao varijacija na nasleđe crnog talasa, iako je tu upadljiv Karanovićev otklon upravo prema toj crnotalasovskoj struji srpske i jugoslovenske kinematografije.
Za sada bez dobrog naslova
Ovaj film se odlično drži na poviše nivoa – kao ubojita satira, kao urnebesna komedija sa zadrškom, kao krajnje zabavan i maštovit lažni dokumentarac (mockumentary), kao ljubavna priča, kao meta-film (film o snimanju filma, odnosno, o onima koji snimaju ili nastoje da snime film), kao inteligenan prikaz ovdašnjih naravi, te kao jedan od retkih ovdašnjih filmova koji dovoljno hrabro problematizuje neprolazno aktuelne i turbulentne albansko-srpske odnose. Za sada bez dobrog naslova je odličan film iz kog god od narečenih uglova da mu pristupimo.
Nešto između
U uvodu pominjani film jeste prava retkost u našim okvirima - efektna i ubedljiva melodrama iz gradskog života, gde su emocije prenete na filmski upečatljiv način i uz dosta intelektualnog poštenja, strpljivosti i pripovedačke finese, a gde je gradski okvir, ovde i nužan i prirodan sastojak, na platno iznet bez prenaglašavanja i prenemaganja.
Koliko već ove subote, i sami se možete uveriti u upravo izrečeno – na besplatnim projekcijama u Sali Makavejev Jugoslovenske kinoteke u Uzun Mirkovoj 1 (u Beogradu).
Društvena igra
Rani film, na kome je sarađivao i Rajko Grlić, i na današnja gledanja ostavlja utisak jedinstvene i krajnje učinkovite ekstravagance, koja se, uz sve to, i dovoljno jasno i intrigantno, odnosi prema vremena u kom je nastala i koje prikazuje (a u pitanju su rane sedamdesete godine prošlog veka. Začkoljica je jednostavna i potentna – na audiciji su odabrani naturščici koji u kasnijem filmu glume uloge koje su sami osmislili i izabrali, uz uspešan pokušaj da se to zamešateljstvo ustroiji u koliko-toliko jedinstvenu naraciju. Ovaj film preispituje očito uske granice ličnih sloboda, ali istovremeno biva i zaista retko duhovita i smešna komedija unikatnog izraza.
Virdžina
Karanovićeva Virdžina bi se, uz Grlićevog Čarugu, mogla označiti kao poslednji veliki jugoslovenski film, poslednja zbilja velika jugoslovenska filmska produkcija, nastajala u sam osvit građanskih ratova koji se ubrzo usledili. Taj društveni kontekst Virdžini daruje osnova i za daleko šira i razmahanija čitanja, te se ova surova i izvrsna drama o teškom teretu nametnutih identiteta i rigidnosti društva koje otvoreno zazire od promena i drugačijeg može posmatrati i kao Karanovićev rečit osvrt na urušavanje jedne ere, što nužno sa sobom nosi duboka, korenita a za film evidentno zanimljiva identitetska preispitivanja.
BONUS VIDEO:
NAPISAO SAM SVOJU BIBLIJU DA BIH SE OČISTIO OD MRTVE PROŠLOSTI: ŠOKANTAN intervju DŽONIJA RACKOVIĆA
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!