vanvremensko čudo
2 PUTA JE PRODAT, SMANJI SE KADA JE HLADNO: 40 činjenica o Ajfelovom tornju koje NISTE ZNALI! (FOTO)
Toranj je bio najviša građevina na svetu koju je napravio čovek tokom 41 godine sve do završetka Krajsler zgrade u Njujorku 1930. godine
Na današnji dan rođen je Gistav Ajfel, bio je specijalista za čelične konstrukcije, a među prvima je primenio pneumatsku gradnju temelja velikih mostova. Iako mu privatni život nije obilovao zanimljivostima, toranj koji je napravio, ne prestaje da intrigira javnost. Prvobitno planirano da bude smešten u Barseloni, Ajfelov toranj je od 1889. godine simbol Pariza i njihova suštinska simbioza je već odavno lako prihvatljiva stvar. Nema Ajfela bez Pariza, ali i Pariz bi bio netom prazniji i nešarmantiniji bez svog čeličnog eksponata. Donosimo vam 40 zanimljivih činjenica o Ajfelovom tornju, neke će vas sigurno iznenaditi.
1. Završen 31. marta 1889. godine, toranj je bio najviša građevina na svetu koju je napravio čovek tokom 41 godine sve do završetka Krajsler zgrade u Njujorku 1930. godine. 2. Visok je 324 metra (uključujući antene) i težak 10.100 tona. 3. Bio je to najviša građevina u Francuskoj do izgradnje vojnog predajnika u gradu Saisaku 1973. Vijadukt Mijo, završen 2004. godine, takođe je viši, sa 343 metra. 4. Moguće je popeti se na vrh, ali ima 1.665 stepenica. Većina ljudi ide liftom. 5. Liftovi prelaze kombinovanu razdaljinu od 103.000 km godišnje – dva i po puta više od obima Zemlje.
6. Viktor Lustig, prevarant, "prodao" je toranj u staro gvožđe i to u dva odvojena navrata. 7. Tokom hladnog vremena toranj se smanjuje za oko 15 centimetara. 8. Gistav Ajfel, inženjer i arhitekta iza tornja, takođe je bio umešan u katastrofalan pokušaj Francuza da izgrade kanal u Panami, a njegova reputacija je teško narušena neuspehom poduhvata. 9. Ajfel je dizajnirao i unutrašnje elemente Kipa slobode. 10. Ajfel je umro dok je slušao Betovenovu 5. simfoniju. 11. Od otvaranja, kulu je posetilo više od 250 miliona ljudi. 12. Danas kula ugosti skoro 7 miliona ljudi godišnje, što je čini najposećenijim plaćenim spomenikom na svetu. 13. Njegova izgradnja trajala je dve godine, dva meseca i pet dana - 180 godina manje od druge velike pariske atrakcije, Notr Dama. 14. Tokom nemačke okupacije, kablovi za podizanje tornja su presečeni, a toranj zatvoren za javnost. Nacistički vojnici su tada pokušali da zakače kukasti krst na vrh, ali je bio toliko velik da je otpao i morao je da bude zamenjen manjim. 15. 1944. godine, kada su se saveznici približavali Parizu, Hitler je naredio Ditrihu fon Šolticu, vojnom guverneru Pariza, da sruši toranj, zajedno sa drugim delovima grada. General je odbio.
21. Postoji niz drugih replika širom sveta, uključujući jednu u Las Vegasu i jednu u tematskom parku "Window of the world" u Šenženu, u Kini. 22. Kula je odigrala ulogu u pobedi saveznika u Prvoj bici na Marni 1914. Jedan od njenih predajnika je ometao nemačke radio komunikacije, ometajući njihovo napredovanje. 23. Prvobitno je bilo predviđeno da stoji 20 godina pre nego što bude demontiran, ali njegova upotreba kao bežičnog telegrafskog predajnika (u slučajevima kao što je ovaj iznad) omogućila mu je da ostane. 24. Francuski proizvođač automobila Citroen koristio je toranj kao džinovski bilbord između 1925. i 1934. godine - ime kompanije je bilo istaknuto na tornju pomoću 250000 sijalica - i zabeleženo je kao najveća svetska reklama u Ginisvoj knjizi rekorda. 25. 2008.godine žena sa fetišom predmeta udala se za Ajfelov toranj, promenivši ime u Erika La Tur Ajfel u čast svog "partnera". 26. Toranj se sastoji od 18000 metalnih delova, spojenih zajedno sa 2,5 miliona šrafova. 27. Da bi obeležili 125. godišnjicu završetka Ajfelove kule, Britanska Devičanska ostrva lansirala su poseban novčić od 10 dolara u obliku tornja. 28. Jedan broj avijatičara je leteo avionom ispod svodova tornja. 1926. Leon Kole je poginuo tokom neuspelog pokušaja. 29. Toranj se njiše oko šest do sedam centimetara na vetru.
30. Gustav Ajfel je držao mali stan na trećem spratu u kom je pravio zabave za svoje prijatelje. Sada je otvoren za javnost. 31. Ajfelova kula i Margaret Tačer dele isti nadimak - La Dame de Fer („Gvozdena dama“). 32. 1960. godine Šarl de Gol je predložio da se toranj privremeno demontira i pošalje u Montreal na Ekspo 67. Plan je odbijen. 33. Imena 72 inženjera, naučnika i matematičara na bočnoj strani kule su uklesani kako bi se ukazala čast svima koji su doprineli njegovoj izgradnji. 34. U kompjuterskoj igrici Call of Duti: Modern Varfare 3, toranj je srušen vazdušnim udarom. 35. 20.000 sijalica koje se koriste na Ajfelovoj kuli da bi zablistala svake noći. 36. Da li ste ikada želeli da izgradite sopstveni Ajfelov toranj? Za to postoji LEGO set - broj 10181 (sadrži 3.428 kockica). 37. Vožnja liftom do vrha košta 19 eura. 38. Većina posetilaca (10,4%) su Francuzi, zatim Italijani i Španci (po 8,1%), Amerikanci (7,9%), Britanci (7,4%), Nemci (5,8%) i Brazilci (5,5%). 39. Lokalne novine su 1905. organizovale prvenstvo u penjanju uz stepenice na tornju. M.Forestier je pobedio,njemu je trebalo tri minuta i 12 sekundi da dođe do drugog nivoa. 40. Pjer Labrik se spustio biciklom niz stepenice kule 1923. Dobio je opkladu, ali ga je lokalna policija uhapsila.
(Espreso/B92)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!