stravično
BIZARNE I MRAČNE TAJNE KRUZERA: Zašto svaki brod ima zatvor, šta znače šifre koje posada koristi, gde je MRTVAČNICA
Preko 21 milion ljudi godišnje se odluči za odlazak na otvoreno more sa nekim od najvećih kompanija za krstarenje
Od skrivenih mrtvačnica do zatvorskih ćelija za "podivljale" putnike, luksuzni brodovi za krstarenje prepuni su tajni. Neke od njih su šifre koje koristi posada kada želi da sakrije stvari od putnika ... dovoljno je reći, ako čujete nekoga kako viče "Bravo" ili govori o "Crvenim strankama", vreme je da zgrabite svoje pojas za spasavanje.
Preko 21 milion ljudi godišnje se odluči za odlazak na otvoreno more sa nekim od najvećih kompanija za krstarenje čiji brodovi mogu da povezu i do 6.000 putnika.
Međutim, ovi luksuzni brodovi imaju i svoje mračne tajne, naročito kada se radi o opasnim i vanrednim situacijama, piše "The Sun".
Šta se dešava kada putnici "podivljaju"
Možda ste usred beskrajnog okeana, ali to ne znači da možete da izbegnete zakon ako se loše ponašate - ustvari, na moru su zakoni čak i stroži nego na kopnu.
Većinu vremena posada će držati gosta zatvorenog u njegovoj kabini ako se žestoko posvađao s nekim drugim, ili ako se previše napio. Međutim, stvari bi mogle postati ozbiljnije - svaki veliki brod za krstarenje zapravo ima i svoj mali zatvor, obično od nekoliko čeličnih prostorija u blizini kancelarija bezbezdnosne službe, za situacije kada stvari eskaliraju.
- U principu, da bi vas poslali u taj zatvor, to bi moralo da bude veoma ozbiljan problem, ali u zavisnosti od ozbiljnosti, možda ćete čak biti uhapšeni u sledećoj luci. Ako plovite bez pristajanja u luke, mogli bi da budete vraćeni u svoju kabinu da biste ostali tamo do kraja krstarenja - kaže Keri Spenser, urednica lista "Kruz kritik".
"Operacija zvezda u usponu"
Procenjuje se da 200 ljudi godišnje umre na brodovima za krstarenje, a u slučaju hitne medicinske pomoći kada je pitanje života ili smrti, posada koristi šifru "Operacija sjajna zvezda" (Operation bright star). Alternativno, osoblje bi moglo reći "Gospodin nebesko svetlo" (Mr Skylight), "Alfa" (Alpha ili "Šifra: plavo" (Code Blue).
- Budući da su brodovi za krstarenja u suštini plutajući gradovi, glavne linije sadrže i bolnice s osobljem koje je na raspolaganju 24 sata dnevno za brigu o putnicima. Ovi objekti su obično opremljeni za tretiranje lakših zdravstvenih stanja - rekla je Spenserova.
Ako je osoba umrla, posada će o tome govoriti pomoću šifre "Operacija zvezda u usponu" (Operation Rising Star).
Jednom kada su zvanično proglašeni mrtvim, tela putnika se čuvaju u torbi u specijalno dizajniranoj mrtvačnici broda koja uglavnom ima mesta za do četiri tela.
Tela se zatim diskretno istovaruju u sledećoj luki, gde se izdaje smrtovnica, a zatim se avionom šalju njihovim porodicama.
U zavisnosti od toga koliko je vremena ostalo za putovanje, telo može ostati na brodu pa da ga pogrebnik pokupi kada brod pristane na krajnjoj destinaciji.
Alarmantne situacije
Smrt i hitni medicinski slučajevi nisu jedine situacije koje zahtevaju vlastite kodne signale. Bivši direktor "Karibijen kruza" Brandon Preser, koji se brinuo za dobrobit više od 6.000 putnika i 2.000 članova posade na najvećem brodu kompanije, "Harmony Of The Seas", koristio je mnoge tajne fraze tokom svog boravka na palubi.
Šifra "30-30" je način da se pozove neko da počisti nered, otkrio je Preser, rekavši da je on sam imao "čast" da prijavi "PVI" (incident sa povraćanjem u javnosti, Public Vomiting Incident) u tri navrata.
Šifra "Bravo" znači da je negde izbio požar, a "Kilo" je zahtev za sve osoblje da se javi na hitne službe, što se dešava u slučaju, recimo, neophodne evakuacije, rekao je on.
- Budite oprezni kada čujete "Eho", šifru koja se koristi kada brod počne da pluta, ili "Oskar", što znači da je neko pao preko palube u more - rekao je Preser.
Ako se desi požar na brodu - mogu da se koriste i šifre "Crvene stranke" (Red parties) ili "Prioritet jedan" (Priority One).
Oko 20 ljudi svake godine nestane sa brodova za krstarenje, za njih se pretpostavlja da su pali u more. Kada se to dogodi, "Mr Mob" ili "Oscar, Oscar, Oscar" se može čuti od posade.
"Šifra: crveno" (Code Red) se odnosi na izbijanje neke bolesti, dok su "Šifra: žuto" (Code Yellow) i "Šifra: zeleno" (Code Green) manje ozbiljni problemi.
Smeće u okeanu
Sa do 9.000 ljudi na najvećim svetskim brodovima za krstarenje, mnogo mora da se radi na tome da se sve odvija glatko - čak i nešto što je naizgled jednostavno kao odlaganje ostataka hrane ili toaletnog otpada je prava vojna operacija.
Svaki brod ima svog oficira za zaštitu okoline i upravlja se strogim pomorskim zakonima - tako da je bacanje otpada direktno u more zabranjeno. Koliko god je to moguće, otpad se reciklira, a toaletni otpad se filtrira i zatim posebno tretira pre nego što se baci u more.
Ne brinite ako vidite brod za krstarenje usidren u moru, dok se sunčate na plaži - niste u opasnosti da se približite otpadu osim ako se ne približite brodu, jer brodovi moraju biti najmanje 12 nautičkih milja udaljeni od obale dok ispuštaju smeće u vodu.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Blic.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!