TRAGIČNE SUDBINE
ZA 58 GODINA MIG-21 ODNEO 51 ŽIVOT U letelicama širom Srbije stradali vojnici, piloti, lekari i BEBA
Na crnoj listi žrtava MiG-21 drži drugo mesto
Padom poslednjeg MIG-21 Vojske Srbije okončana je služba jednog od najpoznatijih aviona svetske istorije u srpskom vazduhoplovstvu. Prilikom pada letelice, ugašeni su i životi dvojice izuzetno cenjenih pilota majora Dejana Krsnika i pilota Zvonka Vasiljevića. Tokom 58 godina službe ukupno je poginuo 51 pilot uključujući dvojicu letača koji su stradali prošlog petka kod Malog Zvornika.
Na crnoj listi žrtava MiG-21 drži drugo mesto. Najviše pilota, njih 57, poginulo je na lovcima bombarderima američkog porekla F-84G Tanderdžet od 1953. do 1974, piše portal Balkansec.net.
Prvi pad
Prvi avion MiG-21 izgubljen je 20. juna 1964. kada je dvadesetčetvorogodišnji poručnik iz batajničkog 204. puka Zdravko Stanić poleteo na ubrzanje do brzine od 1,5-1,6 Maha na visini od 13.000 metara. Kada je uključio forsaž javio je da ima tehničke probleme. Avion se srušio i pilot je izgubio život. Uzrok udesa nikada nije ustanovljen.
Pred pilotima komandant RV i PVO general Viktor Bubanj otvoreno je rekao da je uzrok katastrofe loša obuka i slaba priprema i da je krivac on lično. Zatim je rekao da su krivci i njegovi potčinjeni komandanti sve do komandira eskadrile kojoj je pripadao Stanić.
Prvi pilot koji je koristio sedište za iskakanje bio je potporučnik Dušan Đenić iz 204. puka koji je 15. oktobra 1969. izgubio kontrolu nad avionom na obuci u presretanju po noći. Kuriozum je da je Đenić te 1969. šest meseci ranije imao udes na sletanju i izašao je iz kabine, ali avion je potpuno uništen u požaru.
Gubici u ratu
U građanskom ratu 1991. i 1992. izgubljeno je sedam MiG-21. Šest su oboreni, a za jedan ostaće zauvek nerazjašnjeno da li je pilot tokom dejstva prevukao avion odnosno imao udes ili je pogođen.
Kako bilo, kapetan prve klase Zlatko Nuspahić, 19. septembra 1991. godine, iskočio je i stradao ili zbog male visine na kojoj je avion bio u trenutku kada je povukao ručicu sedišta ili zbog vatre hrvatske pešadije kojoj je bio izložen.
U dejstvu na most preko Save kod Slavonskog Broda 2. maja 1992. pogođen je avion kapetana prve klase Slobodana Medića. Njegove kolege videle su padobran, a hrvatska strana tvrdi da nije iskočio. Dugo je vođen na listi nestalih u borbenim dejstvima jer nikada nisu predati njegovi posmrtni ostaci.
Pet pilota MiG-21 iskočili su i prizemljili su se bez većih povreda. Četiri pilota su neko vreme provela u zarobljeništvu, a jedan je izvučen helikopterom na svoj aerodrom.
Poslednje katastrofe domaćih MiG-21 pre aktuelne tragedije dogodile su se 1994. godine kada su stradala dva letača.
Poslednje katastrofe MiG-21
Poslednje katastrofe domaćih MiG-21 pre aktuelne tragedije dogodile su se 1994. godine kada su stradala dva letača.
Sa aerodroma Ponikve 1. juna poletela su dva pilota sa MiG-21 bis na noćno presretanje.
Došlo je do sudara i poručnik Siniša Sladojević je poginuo, a kapetan prve klase Srećko Jeremić koji se tumbao u ostatku svog aviona uz velike teškoće povukao je ručicu sedišta KM-1 i iskočio.
Iste godine 24. avgusta sa Ponikvi je na poslednji let krenuo kapetan Nenad Šakotić. On je iskočio na maloj visini, između 30 i 50 m, ali izvukao se samo stabilizirajući padobran i on je ostao u sedištu i poginuo.
Poslednji udesi bez fatalnih posledica zabeleženi su 1998. godine. Od tada do 25. septembra više nije bilo uništenih aviona tog tipa u udesu.
Nesreće u drugim letelicama
Vojni avion "supergaleb G-4" srušio se kod Kovačice 2018. godine, a major Robert Kaloci, pilot Centra za letna ispitivanja Tehničko-opitnog centra Vojske Srbije, poginuo je, dok je pilot major Aleksandar Matić povređen i prebačen na Vojnomedicinsku akademiju.
Avion se srušio na njivu sa jedne strane puta, a piloti su, prilikom katapultiranja, završili na njivama na drugoj strani puta.
- Bio sam kod kuće kada se začuo prestanak rada motora aviona i video da su se dva pilota katapultirala. Na licu mesta se može videti i krater - ispričao je tada D. B. iz Kovačice.
Poginuli tokom redovne obuke
Godinu dana ranije, u nesreći kod Slatine u okolini Šapca, prilikom redovne letačke obuke srušio se "supergaleb". Tada su poginuli potpukovnik Nenad Ćulibrk, iz Komande Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane i kapetan Dejan Pandurović, iz 252. školsko-trežane avijacijske eskadrile.
U padu helikoptera poginuli vojnici, lekari i beba
Srbija još ne zaboravlja tragediju koja se dogodila u Surčinu 2015. godine kada se srušio transportni helikopter Vojske Srbije, u kojem je poginulo sedmoro osoba - četvorica pripadnika VS, dvojica medicinskih radnika i beba stara pet dana.
U letelici su poginuli pilot major Omer Mehić, pilot kapetan Milovan Karić, zastavnik Nebojša Trajić, mehaničar letač Ivan Miladinović, lekar Dževad Ljajić, anesteziolog Miroslav Veselinović i beba iz porodice Ademović.
Helikopter Mi-17 se srušio zbog "složenih vremenskih uslova" pri povratku iz Raške, odakle je prevozio životno ugroženu bebu iz Novog Pazara.
U izveštajima je zaključeno da su uzroci udesa ljudski faktor, kao i „niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom“. Navodilo se i da je tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić direktno kontaktirao s komandantom 204. vazduhoplovne brigade, generalom Predragom Bandićem, koji je bio na godišnjem odmoru i kome je izdao naređenje da se vojnim helikopterom krene u akciju spasavanja bebe.
Pilot poginuo jer su otkazale komande
Prilikom tehničke probe aviona "lasta" u Novoj Pazovi 2012. poginuo je major Goran Savić, dok je dugi pilot, potpukovnik Tomislav Bećagović, lakše povređen. Kako je kasnije izjavio tadašnji načelnik GŠ Ljubiša Diković, "do pada je najverovatnije došlo jer su otkazale komande letelice".
Pilot Savić, rodom iz Čajetine, toga jutra poleteo je iz Batajnice da obavi tehničku probu vazduhoplova u kome je sa njim bio i kopilot potpukovnik Tomislav Bećagović. Ovaj let bio je Savićev ispitni za opitnog pilota.
Negde iznad Stare Pazove došlo je do kvara na avionu koji je počeo ponirati u naseljeni deo grada. Potpukovnik Bećagović se katapultirao i tako sebi spasao život, a Savić je ostao u letelici, koja je pretila da udari u stambene objekte, dok je nije usmerio na jednu površinu između kuća i fabrike. Uspeo je u nameri da u avionskoj nesreći ne bude civilnih žrtava.
Pilot poginuo 10 dana pred rođendan
Pilot potpukovnik Rade Ranđelović (47), načelnik štaba 204. avijacijske baze, i vojnik Milan Ulemek (24) poginuli su 2009. godine u blizini batajničkog aerodroma pošto se srušio vojni avion MIG-29.
Pilot Ranđelović se katapultirao, ali je preminuo od posledica povreda. Prilikom udara aviona u zemlju poginuo je i vojnik Milan Ulemek, dok je drugi vojnik, Vojislav Dragoljević (21) lakše povređen dok je pokušavao da ugasi vatru.
Pilot Ranđelović, koji je u poslednjem trenutku uspeo da se katapultira u pravcu šume, u teškom stanju prevezen je na Vojnomedicinsku akademiju, gde je podlegao povredama.
Pilot poginuo dok je uvežbavao tačku za aeromiting
Potpukovnik Ištvan Kanas Pišta (43), jedan od najiskusnijih pilota Vojske Srbije i pripadnik aerogrupe "Zvezda", poginuo je 2008. godine u rejonu Batajničkog aerodroma uvežbavajući akrobacije na "supergalebu G4" za predstojeći aeromiting na Kalemegdanu.
- Ovim avionom, Ištvan je već bio na više aeromitinga u zemlji i inostranstvu. On je jedan od najiskusnijih pilota sa čak 1.800 sati leta, od kojih je 1.400 na "supergalebu". Piloti koji isprobavaju manevarske sposobnosti aviona najbolji su u Srbiji. Ištvan je uvežbavao tačku koju izvodi više godina. Taj let traje između četiri i pet minuta, a avion leti na visinama od 20 do 1.200 metara. Nesreća se dogodila posle nešto više od dva minuta leta - izjavio je njegov nadređeni nakon nesreće.
(Espreso.co.rs/Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!