važno za sve vozače
DA LI POLICIJA MOŽE DA VAS KAZNI AKO NEMATE ZIMSKE GUME? Okanović za Espreso otkrio da li su VOZAČI U ZABLUDI!
Damir Okanović pričao je o tome da li su vozači koji nemaju zimske gume u startu targetirani kao krivci u saobraćajnim nezgodama
Prvi sneg ove godine je možda malo i okasnio, ali građani u nekim delovima Srbije su ga dočekali, dok će Beograđani morati da pričekaju još malo.
Većina vozača do sada je svoje četvorotočkaše opremila zimskim gumama, a Damir Okanović otkriva da oni koji to još uvek nisu obavili, ne moraju da strahuju od policije. Međutim, svakako bi trebalo da požure i redovno prate vremensku prognozu kako ih sneg ne bi zatekao nasred puta!
"Sezona zimskih guma ne počinje 1. novembra već kada se pojavi prvi sneg ili poledica. Zakonski uslov jeste da su zimski pneumatici obavezni ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica. U suprotnom niti postoji obaveza nošenja zimskih guma, niti neko može da vas kazni i da trpite bilo kakvu posledicu", kaže Damir Okanović za Espreso i dodaje:
"Imamo dve kategorije vozača, one koji voze i koji ne voze zimi. Dakle, oni koji planiraju da voze u zimskim uslovima će prosto na vreme obezbediti svoj auto i promeniti pneumatike, dok će drugi odložiti svoje vozilo u garažu ili na parking. Niko neće dozvoliti da se zatekne na putu recimo između Beograđa i Prijepolja, a da ne obezbedi auto. Prosto, niko neće sačekati da počne sneg, pa da nasred puta menja gume", pojasnio je sagovornik.
Saobraćajne nezgode u zimskom periodu nisu retkost, a da li su vozači koji nemaju zimske gume u startu targetirani kao krivci?
"Ne, apsolutno ne. Krivica se određuje u svakom pojedinačnom slučaju u zavisnosti od toga koji su propusti načinjeni. Primera radi, ako ja idem ulicom i meni je zeleno svetlo na semaforu, imam letnje i sneg je na kolovozu, a na crveno svetlo prođe neko ko ima zimske gume, da li mislite da sam ja kriv? Naravno da ne! Ta neka automatska krivica ne postoji u našem pravosudnom sistemu već se utvrđuje šta se dogodilo i kako je došlo do saobraćajne nezgode. To što neko nema zimske pneumatike može biti uzrok saobraćajne nezgode, ali ne mora da znači, ali svakako da utiče", kazao je naš sagovornik.
Prema zvaničnim podacima Uprave saobraćajne policije u proteklih 5 godina dogodile su se 52 saobraćajne nesreće sa poginulim osobama u kojima je neispravan pneumatik bio uticajan faktor. U istom tom periodu dogodilo se 290 saobraćajnih nesreća sa povređenima, a u tim nesrećama je ukupno poginulo 24 osobe dok je 605 povređenih.
Koliko su polovne zimske gume pouzdane?
"To je mačka u džaku, jer ne znate u kakvim uslovima je eksploatisana, da li je skladištena u odgovarajućim uslovima, da li je pretrpela neka ostećenja, itd. Postoje tzv. skrivene mane koje vi ne možete golim okom da vidite jer guma može da ima odličnu šaru, ali probleme možete uočiti tek kada stavite pneumatike", pojasnio je Okanović.
Da li cena diktira kvalitet?
"Ne, nije presudno. Moj savet je da svako prvo dobro razmisli kakav je vozač. Pitanje je da li je jednom prosečnom vozaču potrebna guma vrhunskih performansi, ali svakako je najbolje potražiti na internetu odgovarajuće testove. Postoji nekoliko sajtova koji su sproveli ozbiljno istraživanje i tu možete videti testove za sve poznatije brendove guma. Imamo tri klase kvaliteta, prva klasa su najskuplji brendovi, druga klasa je 30-40 posto jeftinija, a u treću klasu spadaju najjeftinije gume. Dešava se da guma iz treće klase ima bolje performanse od one iz prve klase", zaključio je Okanović.
Što se tiče cena gume, one se razlikuju u zavisnosti od brenda kao i dimenzija samih guma.
Kako kaže Branko Stevanović iz Vulkanizerske radnje Branko i Rade koja se nalazi u Rakovici, u proseku su tzv. niskobudžetni pneumatici poskupeli između 1.000 i 1.200 dinara.
Kod Branka u radnji najprodavanije su gume brendova Sailun, Tigar, Sava, Lassa koji spadaju u povoljnije.
Da li se isplati kupiti polovne gume?
"Ima dosta kupaca koji traže polovne gume, donekle ljude i razumem zbog ekonomske situacije, ali bezbednost je na prvom mestu. Smatram da nove nisu znatno skuplje od polovnih i ne treba reskirati, čak su polovne i previše skupe za to što nude. Recimo, jedna polovna guma košta 35 evra, a nova 60 evra, ali uvek kažem, bolje i novu kinesku nego polovnu. Nisam pristalica jer su se u praksi pokazale kao loš izbor. Bolje izdvojiti malo više novca i staviti novu gumu jer tada znate na čemu ste. Problem kod polovnih je i što neke znaju da budu stare čak 10 godina, a da se to po njima ne vidi i iz tog razloga su veoma nesigurne", kaže naš sagovornik.
Univerzalni ili kombinovani pneumatici koji su pogodni i za zimske i za letnje uslove su sve traženiji na našim prostorima, ali naš sagovornik kaže da nisu najbolji izbor ukoliko vozite u nekim ekstremnijim uslovima.
"Iskren da budem, zadnjih par godina su sve popularnije, kupuju se te gume, ali nikada ne mogu da nadoknade performanse koje imaju zimske i letnje gume. Ispunjavaju sve norme, sigurne su, ali kupcima obično savetujem da ako zimi idu na neke dalje relacije, da je sigurnije kupiti zimsku gumu. Univerzalne su pogodnije za gradsku vožnju".
Pored poskupljenja pneumatika, skočile su cene i usluga vulkanizera. Branko kaže da je njihova radnja podigla cene 15. marta ove godine i to za nekih 100 dinara u odnosu na prošlu. Međutim, kako nam je objasnio, razmatra činjenicu da još poveća cene usluga i to iz dva razloga.
"Sada se dvoumimo jer je repromaterijal poskupeo ponovo, ali glavni faktor je to što nemamo dovoljan broj kandidata koji hoće da rade ovaj posao. Moramo da podignemo plate kako bi se ljudi odazvali da rade, a pored toga i mi imamo troškove", pojasnio je naš sagovornik.
Na temu poskupljenja pneumatika i vulkanizerskih usluga razgovarali smo i sa Zlatkom Dimitrijevićem iz beogradske prodavnice guma koji nam je objasnio zbog čega je došlo do poskupljenja kao i da li možemo očekivati nova poskupljenja naredne sezone.
"Mi ove sezone ne planiramo poskupljenja. Zimske gume se proizvode još u proleće i mi ih tada poručujemo jer pratimo ritam fabrika koje nam pošalju cenovnike po kojima se videlo da su cene veće, pa su iz tog razloga porasle i u prodaji. Međutim, treba napomenuti da je u avgustu mesecu došlo do novog poskupljenja koje mi nismo primenili, a da jesmo, cene bi bile još veće. Prosto, ako smo poručili gume po jednoj ceni, tako ćemo oh i prodavati. Kompletno smo lager obezbedili u junu, a sledeće poskupljenje nismo primenili što znači da su realno gume sada skuplje, a mi ih prodajemo jeftinije", kazao je Zlatko za portal Espreso.
Prema rečima našeg sagovornika, s obzirom da je nabavna cena guma skočila ponovo u avgustu, potpuno je sigurno da će sledeće sezone gume biti skuplje za možda i više od 20 odsto u odnosu na ovu godinu.
(Espreso/Dijana Spasov)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!