ekonomski bum
DA LI JE NOVI PAZAR JOŠ UVEK "DOLINA DŽINSA"? Farmerice su još uvek popularne, a fabrika ima sve manje
U Novom Pazaru su kao pečurke posle kiše nicale mini-fabrike džinsa
Kada se pomene "ekonomski bum" malih preduzeća i malih privrednika, onda se svakako misli na procvat proizvodnje i trgovine - ali u najteže vreme u Srbiji - tokom devedesetih godina prošlog veka, kada je zemlja bila pod sankcijama.
U Novom Pazaru su kao pečurke posle kiše nicale mini-fabrike džinsa.
Kažu da je bilo više od 200 manjih i većih proizvođača za koje je, tada najčešće na crno, radilo oko 10.000 radnika. Zato je taj kraj nazvan dolinom džinsa, a ekonomski stručnjaci Novi Pazar su proglasili za "malo privredno čudo".
Danas u Novom Pazaru opstaju samo jake kompanije, odnosno proizvođači tekstila koji su shvatili šta je tržišna utakmica, formirali svoje marke, brendirali proizvode i okrenuli se legalnom poslovanju. Njih je tek dvadesetak.
"Mislim da je glavni razlog spremnost na promene, zatim ulazak u legalne tokove, praćenje evropskih standarda, što se opet svodi na slušanje kupaca odnosno okruženja i prilagođavanja okruženju", rekao je za TV Prva menadžer džins kompanije "Brug" Meris Ugljanin.
Devedesetih prošlog veka proizvodilo se oko 20 miliona farmerica godišnje. Izrađivale su se kopije skoro svih svetskih marki.
Predsednik privrednog udruženja "Progres" Šućo Kurtović smatra da je apsurdno upoređivati devedesete godine i 2021, jer su, kako kaže, tada dolazili ljudi iz svih republika bivše Jugoslavije.
Ugljanin kaže da su devedetih godina, kada je Novi Pazar doživeo bum, proizvodili 800 farmerica u jednom danu. "Danas se taj broj sveo na od 250 do 300."
Izobilje kvalitetne i moderne odeće od džinsa i obuće za male pare u Novom Pazaru ipak nisu samo lepa sećanja. Jeftinih farmerica i obuće i dalje ima, a kupci upravo zbog toga ovde dolaze iz različitih krajeva Srbije.
Kurtović objašnjava da u Novom pazaru pantalone mogu da se nađu po ceni od 1.200 do 2.000-2.500 dinara.
Cena ovde privlači i preprodavce iz drugih gradova, ali oni nisu želeli da govore pred kamerama.
Novopazarske farmerice i dalje su veoma cenjene. Kupili ih u nekom od butika ili na pijaci, kupci su obično veoma zadovoljni kvalitetom.
Od nekadašnjih firmi koje su ovde poslovale devedesetih opstala je samo trećina, a proizvodnja je smanjena deset puta.
(Espreso / TV Prva)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!