pogledajte!
OD 5. JULA NOVA PRAVILA ZA VOZAČE: 100.000 automobila u Srbiji NEĆE proći tehnički pregled sve zbog jednog UREĐAJA!
Prema izmenama Zakona o bezbednosti, katalizator će postati najprodavaniji proizvod zbog automobila zagađivača
Od 5. jula biče pooštren tehnički pregled na osnovu izmena Zakona o bezbednosti, katalizator postao najtraženija roba.
Kako se bliži 5. jul kada bi prema izmenama Zakona o bezbednosti u saobraćaju trebalo da bude pooštren tehnički pregled tako su katalizatori sve traženija roba. Toliko tražena da se sve češće kradu, a pojavili su se čak i oglasi za iznajmljivanje ovih uređaja bez kojih mnogi neće moći da registruju vozilo.
Prema prvim procenama, više od 100.000 vozila neće moći da se registruje od 5. jula zbog nepropisne količine izduvnih gasova, tačnije – zbog neispravnog katalizatora ili nedostatka ovog uređaja. A cena katalizatora kreće se od 50 do čak 1.500 evra zavisno od toga da li je univerzalan, zamenski ili originalan, to jest zavisno od marke automobila.
Prema prvim procenama, više od 100.000 vozila neće moći da se registruje od 5. jula zbog nepropisne količine izduvnih gasova, tačnije – zbog neispravnog katalizatora ili nedostatka ovog uređaja. A cena katalizatora kreće se od 50 do čak 1.500 evra zavisno od toga da li je univerzalan, zamenski ili originalan, to jest zavisno od marke automobila.
Da bi iznajmljivanje katalizatora moglo da donese dobru zaradu najbolje znaju zaposleni u auspuh servisima koji su dobro upoznati sa trenutnim stanjem katalizatora u Srbiji.
– Najmanje 100.000 vozila u Srbiji ima problema sa izduvnim gasovima. Reč je o automobilima čiji je katalizator začepljen, izvađen ili je zamenjen loncem ili cevlju. Mnogi vlasnici vozila vade katalizator kako bi i uštedeli gorivo. Međutim, pitanje izduvnih gasova nije samo pitanje katalizatora – upozoravaju u jednom “auspuh servisu” u Beogradu.
Kako kažu, automobil može emitovati nepropisnu količinu izduvnih gasova čak i kada ima ispravan katalizator.
– Ako je motor loš i, na primer, troši litru ulja na 10.000 kilometara, onda katalizator tu ne može ništa da pomogne. Zato bi bilo dobro da MUP precizira šta će se konkretno raditi na tehničkom pregledu u vezi sa izduvnim gasovima od 5. jula. Da li će se tražiti da vozilo emituje propisanu količinu izduvnih gasova ili samo da ima ispravan katalizator – kažu u servisu.
Zbog toga mnogi auspuh servisi odlažu sve poslove u vezi sa katalizatorom.
– Na primer, ne mogu da garantujem vlasniku vozila da će proći tehnički pregled kada mu zamenim katalizator ako ne znamo ni šta se konkretno traži na tom pregledu – apostrofiraju u servisu.
Cena katalizatora od 50 do 1.500 evra
Raspon cena katalizatora je veoma veliki.
– Najeftiniji su univerzalni katalizatori koji koštaju od 6.000 do 12.000 dinara i mogu da traju od 50.000 do 100.000 pređenih kilometara. Zatim, imate zamenske katalizatore koji se uvoze iz inostranstva, kao što su, recimo, “imasaf” katalizatori, čija se cena u zavisnosti od vozila kreće od 200 pa do nekoliko stotina evra. Konačno, postoje originalni katalizatori, koji mogu da koštaju i po 1.500 evra – objašnjavaju u servisu.
Primera radi, “imasaf” zamenski katalizator za “fijat punta” nije uopšte jeftin.
– Cena se kreće između 40.000 i 45.000 dinara, ali moram priznati da ne pamtim da je u poslednje dve godine neko i pitao za katalizator za “fijat punta”. Kod pojedinih vozila katalizator mora da se menja zajedno sa granom motora, što dodatno utiče na cenu – naglašavaju u servisu.
Na benzinskim vozilima katalizator se obično nalazi na jednom od dva mesta, a provera njegove ispravnosti je moguća na tri načina.
Zavisno od modela, katalizatori mogu stajati na različitim mestima, ali najčešće su na izduvnoj grani motora ili ispred prednjeg lonca, na sredini automobila – kažu u servisu.
Provera katalizatora na tri načina
Provera da li se tu kompletan katalizator nalazi je moguća vizuelno, ali i pomoću metalnog predmeta.
– Ako je zvuk tup kada se metalnim predmetom udari u katalizator, to znači da je sadržaj katalizatora pun. U slučaju da katalizator zvoni, znači da je šupalj, odnosno da ne radi – ističu u jednom od auspuh servisa i dodaju da nedostatak katalizatora može da signalizira i žuta lampica na instrument tabli, poznati “ček endžin”.
Bonus video:
(Espreso/Objektiv.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!