ZA ONE KOJI NE ZNAJU
SRBIJA SE EKONOMSKI UZDA U RUSIJU: Ipak, postoji JEDNA VAŽNA stvar koju nam Putin NIKADA NIJE DAO!
Postoji jedna stvar koju Srbija žarko želi od Rusije u ekonomskom smislu!
I tokom poslednje posete Vladimira Putina Beogradu potpisan je niz ekonomskih sporazuma koji se tiču železnice, saradnje ruskih i srpskih kompanija, digitalizacije, saradnje na polju svemirskih i nuklearnih istraživanja... međutim, postoji jedna stvar koju Srbija žarko želi od Rusije u ekonomskom smislu, ali je nikada nismo dobili, a sva je prilika da nećemo uskoro.
Dolaskom, ili bolje rečeno povratkom, italijanskog "Fijata" u Kragujevac na sva zvona je promovisana i izvozna šansa automobila koji će se proizvoditi u Srbiji na ogomno, bratsko, rusko tržište.
Iako su i prethodne vlasti, od kako je "Fijat" 2008. godine počeo proizvodnju u kragujevačkoj fabrici do 2012. kada je kormilo vlade preuzeo SNS, izlazak na veliko rusko tržište isticale u prvi plan, od tog posla, pa sve do danas, nije bilo ništa. Tako je kragujevački "fića" trebalo da se nađe najpre na ruskom, a kasnije i na ostalim tržištima bivših sovjetskih republika, najkasnije do kraja 2013. godine. Rok je prolongiran na 2014. godinu, zatim na 2015, pa za kraj maja 2016. godine…
Nakon Markijonea sve utihnulo
U 2017. iz srpske vlade su poručili da "nastavljaju da se bore za izvoz fijata na rusko tržište". Tada se moglo čuti da su završene dve runde tehničkih pregovora i da veruju da će se ceo posao oko izvoza u Rusiju završiti pre kraja godine.
Ipak, od toga da će Srbija na mapi automobilske industrije sveta biti pozicionirana kao zemlja koja može da izvozi na treća tržišta bez carinskih ograničenja, ostala je samo priča. Ovaj biznis u praksi nije zaživeo.
Prošle godine su sve takve najave odjednom utihnule. A to se, pre svega, poklopilo sa odlaskom čuvenog šefa "Fijat Krajslera" Serđa Markijonea koji je preminuo krajem jula 2018. Posle toga dovela se u pitanje sama investicija "Fijata" u Srbiji jer su se mogle čuti čak i glasine o povlačenju Italijana iz naše zemlje. Doduše, bilo je reči i o planovima za proizvodnju novog modela u Kragujevcu. Nijedna od ove dve verzije nije zvanično ni potvrđena, ali ni demantovana, pa se o sudbini "Fijata" u Srbiji i dalje spekuliše.
Pet godina nade
Podsetimo, Ugovor o zajedničkom investicionom ulaganju u fabriku u Kragujevcu potpisali su predstavnici Republike Srbije i italijanske kompanije "Fijat" 29. septembra 2008. godine. Fijat 500L, jedini model koji se proizvodi u Kragujevcu, sa trake je prvi put izašao 2012. godine. Kapacitet fabrike je 185.000 automobila godišnje, a najveći obim proizvodnje bio je 2014. godine, kada je sa fabričke trake izašlo više od 116.000 vozila.
Potencijalni izvoz na rusko tržište prvi put je ozbiljnije pominjan 2013. godine. U nekoliko navrata moglo se čuti da se pominje nekoliko kontigenata "fijatovih" vozila od po 10.000 automobila koji bi mogli da završe na tržištu Rusije. Inače, i sam predsednik Ruske Federacije, Vladimir Putin, je dva puta obećao da će dozvoliti da se jedan kontingent od 5.000 do 10.000 Fijatovih automobila, bez carine, uveze u Rusiju.
Rusi zakočili izvoz
Prema pojedinim nezvaničnim izvorima, do zastoja je došlo u pregovorima o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Rusijom i drugim zemljama EEU, što bi, kod je o izvozu automobila reč, podrazumevalo tzv. uzajamne kvote, odnosno bescarinski plasman istog broja ruskih automobila u Srbiji. Navodno, spekulisalo se da bi povlašćenoj prodaji ruskih vozila u Srbiji mogla da se usprotivi jedna ruska autokompanija jer bi to ugrozilo plasman ostalih modela te kompanije u Srbiji.
Inače, "Fijat" na ruskom tržištu do sada nije imao veliku prodaju, pošto je prodavao nešto manje od 6.000 vozila godišnje, ali je nudio samo dva modela - "fijat 500" i "grande punto".
Sve u svemu, od povlašćenog statusa "fijata 500L" na ruskom tržištu (prodaje bez naplate carinskih dažbina) nema ništa.
BONUS VIDEO: Dolazak Milorada Dodika ispred Hrama Svetog Save
(Espreso.co.rs/Blic.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!