PENZIONERI
Kako izgleda proces od zahteva do rešenja za penziju? Evo kako da vam novac stigne što brže
Moguće je da će pre rešenja o penziji na vašu adresu doći i neko drugo rešenje
Kada se podnese zahtev za penziju prvi deo postupka se sastoji od utvrđivanja činjenica koje utiču na ostvarivanje prava na penziju.
U ovoj, prvoj, fazi postupka, pored kontaktiranja poslodavaca koji svoje obaveze nisu ispunili na vreme, potrebno je zaista utvrditi sve što može da utiče na pravo.
Često se stranke začude kada im se traže dokazi o služenju vojnog roka, ili dodatni dokazi o radu pre više decenija.
Ali, ništa od toga nije bez razloga, objašnjava Glas osiguranika. Pre donošenja rešenja, ovlašćeni radnik Fonda u obavezi je da u potpunosti „raščisti” sve što je u postupku saznao. Neophodno je proveriti sva eventualna poklapanja perioda osiguranja, utvrditi podatke o svim naknadama, najčešće onim za bolovanje, pribaviti sve dokaze o ostvarenim zaradama.
Svi znamo da je devedesete godine prošlog veka obeležio raspad SFRJ. Ti događaji učinili su mnoge nekadašnje poslodavce inostranim.
Neretko se arhive podataka za sve radnike nalaze u sedištima nekadašnjih velikih kompanija, ma gde da su zapravo radili. Da bi se do tih podataka došlo potrebno je vreme. U ovoj fazi postupka prikupljaju se i podaci o obavljanju samostalne delatnosti, uverenja o plaćenim doprinosima, uverenja o beneficiranom stažu… Sve ono što vam do podnošenja zahteva za penziju nije ni palo na pamet kao važno, sada to postaje. Jer svaki propust u utvrđivanju činjenica u ovoj fazi može kasnije da izazove probleme. Zbog toga se nemojte ustručavati da se uključite u postupak. Ako imate saznanja o podacima koji nedostaju, ako znate da imate i staž koji nije upisan u radnu knjižicu, ako znate bilo šta što može da pomogne – pravo je vreme da to i saopštite referentu. Još je bolje da sačinite pisanu izjavu, a naročito u slučaju kada se to od vas i traži.
Moguće je da će pre rešenja o penziji na vašu adresu doći i neko drugo rešenje.
Na primer, možda je potrebno utvrditi svojstvo osiguranika za neki period kada niste bili prijavljeni. Možda ste u nekom periodu, ili neposredno pre penzionisanja, sami uplaćivali doprinose. Referent mora i to da utvrdi i da donese rešenje o prestanku svojstva osiguranika po tom osnovu. Lica koja su se bavila poljoprivredom možda imaju periode za koje treba utvrditi mirovanje osiguranja. U najtežoj varijanti, možda ćete dobiti rešenje da se postupak prekida do utvrđivanja nekog prethodnog pitanja bez koga nije moguće odlučiti o pravu. Na primer, to može da bude utvrđivanje postojanja vanbračne zajednice u pojedinim zahtevima za porodičnu penziju. Ne očajavajte, i ovo je redovan deo postupka.
Nema razloga da predmet stoji na polici i čeka.
Kada se utvrdi ono što je potrebno, najbolje je da i sami tražite nastavak postupka. Naravno, prethodno podnet zahtev važi i dalje. Kada se konačno uklope sve kockice, pristupa se donošenju rešenja. Zapravo, referent prvo izrađuje nacrt, prema dokazima kojima raspolaže. Postupak donošenja rešenja podrazumeva i obaveznu kontrolu nacrta koju uvek sprovodi drugi zaposleni, ne onaj koji je nacrt izradio. Na ovaj način se postiže dodatna kontrola zakonitosti u radu.
Kontrolor može nacrt da vrati sa primedbom, ili da na njega da saglasnost. U tom slučaju, rešenje je praktično doneto.
Zatim se sprovodi administrativni postupak koji podrazumeva i dostavljanje rešenja podnosiocu zahteva. Ako je utvrđeno pravo na penziju, jedan primerak ide i službi koja će da vrši isplatu na račun korisnika. Za osiguranike koji su radili u inostranstvu, u tom trenutku se propisani obrasci šalju u sve zemlje koje treba da odluče o penziji po svojim propisima. Naravno, jedan primerak uvek ostaje arhiviran – u predmetu.
Dobili ste rešenje i šta sada?
Ako ste zadovoljni, najbolje je da sa svojim najmilijima proslavite odlazak u penziju. Međutim, ako smatrate da u rešenju nešto nije u redu, imate pravo da podnesete žalbu. Rok je 15 dana od dana prijema rešenja. To znači da u ovom roku žalba mora da se preda na šalteru Fonda, ili da se putem pošte pošalje preporučeno. U žalbi ćete obavezno navesti broj i datum rešenja i ono što smatrate da u njemu nije dobro. Ukoliko imate dokaze koji nisu već bili u predmetu, a mogu da potkrepe tvrdnje iz žalbe, obavezno ih priložite. Po žalbi može da reši i prvostepeni organ i najčešće je to onaj isti referent koji je izradio nacrt. Ovo će se desiti ako se on složi sa navodima žalbe i u potpunosti ih usvoji. U svakom drugom slučaju kompletan predmet se prosleđuje drugostepenom organu – Direkciji RF PIO. Drugostepeni organ može da usvoji žalbu i poništi prvostepeno rešenje, ili da odbije žalbu. U retkim slučajevima, drugostepeni organ može i da poništi rešenje i sam sprovede postupak i donese novo rešenje.
Ako dobijete odluku kojom je prvostepeno rešenje poništeno, predmet se vraća tamo gde je postupak i vođen. Novi postupak obično kraće traje, ali je moguće da će biti potrebno dodatno pribavljanje dokaza.
U svakom slučaju, na vama je da se uključite u postupak i pomognete koliko možete. Ukoliko je žalba odbijena, preostaje mogućnost tužbe Upravnom sudu koji onda od Fonda preuzima dalje postupanje, do donošenja presude.
Na ovu temu moglo bi još da se piše, ali ovo su samo neki osnovni detalji. Svaki postupak je specifičan i predstavlja jedinstven izazov.
Za opisivanje svih situacija verovatno ne bi bila dovoljna ni enciklopedija.
Ipak, nadamo se da smo bar malo uklonili nedoumice sa postupka koji vodi Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje kada podnesete zahtev za penziju.
Bonus video:
(Espreso / Glas osiguranika / Prenela: A.P)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!