Sniženja na sve strane, ali pamet u glavu: Iz NOPS-a nam otkrivaju kojih pravila prodavci moraju da se pridržavaju
Marko Dragić, Foto: Filip Plavčić, Printscreen

sezonsko sniženje

Sniženja na sve strane, ali pamet u glavu: Iz NOPS-a nam otkrivaju kojih pravila prodavci moraju da se pridržavaju

Prema rečima Marka Dragića iz NOPS-a sezonska sniženja u Srbiji su regulisana Zakonom o zaštiti potrošača, a trgovci moraju da se pridržavaju određenih pravila

Objavljeno:
Marina Letić

U ponedeljak, 1. jula počela su sezonska sniženja u Srbiji koja će trajati do 60 dana.

U skladu sa Zakonom o trgovini, predviđeno je da sezonska sniženja započinju 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula.

Sezonsko sniženje je prodaja robe po sniženoj ceni nakon proteka sezone i najviše dva puta godišnje.

Tokom aktuelnog sezonskog sniženja, na rafovima ne sme biti ništa zimsko, odnosno, mogu da budu ponuđeni samo proizvodi koji su namenjeni konkretnom godišnjem dobu.

Prema rečima Marka Dragića iz Nacionalne Nacionalne Organizacije Potrošača Srbije (NOPS), sezonska sniženja u Srbiji su regulisana Zakonom o zaštiti potrošača, a trgovci moraju da se pridržavaju određenih pravila.

- Trgovci su dužni da jasno istaknu cene proizvoda pre i posle sniženja, te da jasno definišu trajanje sniženja. Bitno je naglasiti da potrošači imaju pravo da reklamiraju snižene proizvode pod istim uslovima kao i proizvode koji nisu sniženi, napominje Marko Dragić za Espreso.

Marko Dragić
Marko Dragićfoto: Printscreen/youtube/PRVA

Takođe, 20 odsto od celokupnog asortmana u radnji mora da ima naznačenu cenu koja stoji u izlogu. Odnosno ukoliko piše da je 30 odsto sniženje, 20 odsto celog asortimana u prodavnici mora biti ponuđeno po tim cenama.

Na šta potrošači moraju da obrate pažnju i kome da se žale ukoliko njihova prava tokom sezonskog sniženja nisu ispoštovana?

Sagovornik napominje da potrošači imaju pravo da budu tačno informisani o proizvodima koji su na sniženju, uključujući cenu, sastav, veličinu i druge relevantne karakteristike.

- Ako proizvod koji su kupili na sniženju ima nedostatak ili nije u skladu sa deklaracijom, potrošači imaju pravo na reklamaciju. U prvih šest meseci potrošač ima pravo na povraćaj novca, zamenu ili popravku, a nakon isteka šest meseci do dve godine ima pravo na zamenu ili popravku. Potrošači ne smeju biti obmanuti lažnim sniženjima ili manipulativnim marketinškim trikovima. U praksi se često dešava da bude jedna cena na rafu, a druga na kasi. Ukoliko se to desi, onda potrošač ima pravo da kontaktira tržišnu inspekciju, podseća iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Devojka kupuje garderobu u butiku
Devojka kupuje garderobu u butikufoto: Profimedia

Razlika između rasprodaje, sezonskog sniženja i akcijske prodaje

Po našem zakonu, prodaja sa sniženom cenom može da bude rasprodaja, sezonsko sniženje i akcijska prodaja.

- Akcijska prodaja je prodaja robe/usluge po ceni koja je niža od prethodne cene te robe/usluge i traje ne duže od 31 dan. Sezonsko sniženje je prodaja robe po sniženoj ceni nakon proteka sezone i najviše dva puta godišnje. Sezonsko sniženje započinje u razdoblju između 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula. Sezonsko sniženje može trajati najviše 60 dana po sezonskom sniženju. Rasprodaja robe je prodaja po nižoj ceni u odnosu na prethodnu cenu, u slučaju prestanka poslovanja trgovca, prestanka poslovanja u određenim objektima ili prestanka prodaje određene robe, podseća Marko Dragić NOPS-a za Espreso.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

Bonus video:

03:40

POPUSTI SU ČIST PSIHOLOŠKI TRIK! Stručnjaci otkrivaju kakvu reakciju kod kupaca bude sniženja: NAROČITO SU RANJIVE ŽENE

(Espreso/ Pripremila M.L.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.