pokretanje biznisa korak po korak
EVO KAKO SE OTVARA FIRMA U SRBIJI! Detaljan vodič za pokretanje biznisa, bez JEDNOG je sve nemoguća misija
Korak po korak kako se otvara firma u Srbiji
Ukoliko želite da se odvažite i započnete neki sopstveni biznis, ovo je nekoliko saveta, ali i koraka kroz koje treba da prođete, kako biste uspešno i bez problema otvorili svoju firmu.
Proći ćemo čitav proces kroz nekoliko sledećih koraka:
Najpre, važno je da odlučite čime će se vaša firma pretežno baviti, gde ćete registrovati sedište preduzeća, da li ćete biti PDV obveznik, koliko ćete zaposlenih angažovati, kako izabrati knjigovođu i slično.
1. korak
Prvi i najvažniji korak jeste da firmu registrujete u Agenciji za privredne registre (APR). Pre nego što pokrenete postupak osnivanja preduzeća, potrebno je da znate koja će biti pravna forma vašeg privrednog subjekta. Odnosno, procedura zavisi od toga da li ćete pokrenuti postupak osnivanja DOO ili ćete se registrovati u APR-u kao preduzetnik.
2. korak
Savetuje se da angažujete neku knjigovodstvenu agenciju, koja ima iskustva u procesu registracije firme i koja bi na pravi način mogla da vas uputi u čitavu proceduru, da biste u budućnosti izbegli negativno poslovanje vašeg preduzeća.
3. korak
Nakon što ste odabrali pravnu formu za registraciju vašeg preduzeća, odnosno pravnog lica, važno je da znate da postoje i pravne forme privrednih subjekata u Srbiji, za koje treba da se opredelite.
Prema Zakonu o privrednim društvima Republike Srbije postoji nekoliko oblika organizovanja pravnih lica (pravne forme privrednih subjekata). To su:
- preduzetnik,
- društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO),
- ortačko društvo,
- komanditno društvo i
- akcionarsko društvo.
4. korak
Za registrovanje preduzetnika i za osnivanje DOO u Srbiji postupak nije isti, jer se dokumentacija razlikuje. Kada je u pitanju registracija preduzetnika u APR, procedura je dosta jednostavna, jer je preduzetnik fizičko lice registrovano da obavlja delatnost. Za otvaranje DOO je složeniji postupak i potrebno je prikupiti više dokumentacije.
Nakon što ste podneli prijavu za upis u registar, rok za odlučivanje da li će biti usvojena ili odbačena je pet radnih dana, počevši od datuma prijema dokumentacije u Registar.
Ukoliko vam prijavu odbace, nije moguće priložiti dopunu dokumentacije, već se postupak mora ponoviti, a to se iznova naplaćuje.
5. korak
Od 2018. godine na sajtu Agencije za privredne registre postoji mogućnost elektronske registracije preduzetnika. Takođe, omogućeno je i osnivanje DOO elektronski (elektronsko osnivanje i jednočlanog i višečlanog društva sa ograničenom odgovornošću).
Da bi eRegistracija putem sajta privrednog registra bila uspešna potrebno je da podnosilac zahteva ima:
- elektronski potpis,
- instaliran čitač elektronskih kartica i instaliranu aplikaciju za elektronsko potpisivanje,
- Visa, MasterCard ili Dina platnu karticu.
Elektronsku prijavu osnivanja preduzetnika može da podnese budući preduzetnik ili fizičko lice, kao i lice koje on ovlasti punomoćjem. Elektronsku prijavu za osnivanje DOO može podneti budući član tog društva, fizičko lice, ali i lice ovlašćeno punomoćjem za potpisivanje od strane budućeg člana društva.
6. korak
Nakon dobijanja Rešenja o registraciji, naredni korak je izrada pečata. Važno je istaći da pečat više nije obavezan. Može se izraditi, ali ne postoji obaveza njegovog korišćenja u toku poslovanja.
7. korak
Ovaj korak podrazumeva i otvaranje računa u banci. Ali, pre nego što to uradite, važno je da se informišete o tarifama naknada banaka za usluge platnog prometa.
Za otvaranje računa u banci potrebno je podneti osnovnu dokumentaciju:
- zahtev za otvaranje poslovnog računa,
- obrazac overenih potpisa lica ovlašćenih za zastupanje (OP obrazac overen kod javnog beležnika),
- odluka ili rešenje o usvajanju registracione prijave osnivanja iz APR-a,
- karton deponovanih potpisa banke,
- dokaz o identitetu,
- prateća dokumentacija banke (Ugovor, Nacrt ugovora i slično).
8. korak
Nakon završenih početnih koraka, potrebno je u zakonskom roku podneti poresku prijavu, da biste bili evidentirani kao novi poreski obveznik. Poreska prijava se podnosi u filijali Poreske uprave i predstavlja ujedno prijavu za porez na dobit radi utvrđivanja akontacionog poreza.
Zakonski rok za predaju poreske prijave je 15 dana od datuma osnivanja firme, odnosno od datuma donošenja Rešenja o registraciji iz APR-a.
Da li ući u sistem PDV-a?
Razmislite da li vam se isplati da odmah nakon osnivanja firme uđete u sistem PDV-a. Kako biste doneli pravu odluku, obavezno predvidite budući obim poslovanja, uključujući i troškove. Izdaci koje obavezno kao pravno lice morate plaćati tiču se troškova poreza.
Ovo se najviše odnosi na pitanje koliko ćete ostvariti godišnji promet i da li ćete ući u sistem PDV-a ili ne. Ukoliko ste predvideli veći obim poslovanja i promet veći od 8.000.000 dinara u toku 12 meseci poslovanja, bićete u obavezi da plaćate porez na dodatu vrednost (PDV).
Bonus video:
(Espreso / tmconsulting.co.rs / Prenela: J.N.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!