VAŽNO
OVIH 5 BANKARSKIH USLUGA ĆE POSKUPETI: Pažljivo čitajte sva obaveštenja iz vaših filijala
Tokom proteklih godinu dana, visina naknada i provizija bila je “zamrznuta”
Od 1. septembra, prestaje da važi dogovor između Narodne banke Srbije i komercijalnih banaka o zamrzavanju cena naknada i provizija. Za potrošače to znači da će, ukoliko banke odluče da cene svojih usluga vrate na nivo pre zamrzavanja, određene usluge plaćati više nego sada. Tako će onlajn plaćanje koštati 20 umesto 14, a održavanje računa 350 umesto 245 dinara.
Tokom proteklih godinu dana, visina naknada i provizija bila je “zamrznuta”, pa su banke morale da vrate cene na nivo od januara 2021. godine. Za dve nedelje, ovo prestaje da važi.
Kako je najavio viceguverner NBS Željko Jović, naknade se vraćaju na prethodni nivo, onaj na kojem su bile pre sporazuma.
Ovo se inače odnosi na održavanje računa, korišćenje kartica, prenos novca, podizanje gotovine na bankomatima druge banke i korišćenje čekova.
Vraćanje na stari nivo ili novi skok cena?
Iako banke mogu da vrate naknade i provizije na nivo pre ograničenja, to ne znači da mogu samostalno da odrede cenu koju požele. Kako je viceguverner Jović objasnio, svako dodatno povećanje moraće da se prijavi centralnoj banci.
“Nema tu povećanja, postoji odmrzavanje i vraćanje na prethodni nivo. Svako novo moguće povećanje predmet je razmatranja od strane NBS i oni su u obavezi da NBS obaveste u definisanim rokovima”, rekao je on.
Naime, Narodna banka je prošle godine izmenila propise, pa tako banke sada moraju da NBS najave i opravdaju svako poskupljenje svojih usluga, minimum 45 dana ranije.
Iako svaka banka samostalno odlučuje o tome da li će cene vratiti na pređašnji nivo, kao i da li će od NBS tražiti povećanje cena, klijenti o takvim odlukama moraju da budu obavešteni. Prema Zakonu o platnim uslugama, banke moraju svoje klijente da obaveste najmanje dva meseca pre nego što počnnu da naplaćuju usluge po novom cenovniku.
Podsećanja radi, u avgustu prošle godine, NBS je ograničila banke u Srbiji. Tako su sve banke koje su povećale cene platnih ulsuga od januara 2021. godine, naknade morale da umanje za 30 odsto ili da ih vrate na nivo pre 2021. Način regulisanja cena prethodno je zavisio od toga da li su banke povećale cene za 30 odsto ili manje. Na novom cene su morale da “stoje” godinu dana, odnosno do 1. septembra, koji je sve bliži.
A kolike će biti cene?
Cena koja neće moći da se menja odnosi se na održavanje platnog računa sa osnovnim uslugama, s obzirom na to da ona mora da iznosi najviše 150 dinara.
Naravno, održavanje računa sa nekim drugim uslugama, određenim povlasticama i slično, koštaju više.
Cene ostalih usluga sada mogu da se vrate na nivo od avgusta 2022. godine, pre nego što je NBS donela odluku o zamrzavanju. Banke su tada cene regulisale na dva načina, pa od toga zavisi i kolike bi one mogle da budu sada, kada ova odluka više ne važi. Neke banke su prošle godine smanjile svoje usluge za 30 odsto.
Primera radi, jedna banka je održavanje tekućeg računa do 2021. naplaćivala 230 dinara, a tokom prošle godine, cena je iznosila 350 dinara. Kada je sporazum stupio na snagu, ova banka snizila je cenu na 245 dinara.
Ako ova banka odluči da vrati cene na pređašnji nivo, naplaćivaće istu uslugu 350 dinara.
S druge strane, u drugoj banci je 2020. godine održavanje računa koštalo 300 dinara, a potom je, tokom prošle godine, cena skočila na 350 dinara.
Ta banka je nakon postizanja sporazuma sa NBS vratila cenu na 300 dinara. Međutim, sada bi ova usluga mogla ponovo da košta 350.
U slučajevima elektronskog plaćanja, u zavinosti od načina na koji je banka korigovala cene, korisnici bi uskoro mogli da plaćaju naknadu 20 umesto pdosadašnjih 14 ili 15 dinara.
Bonus video:
(Espreso / Nova)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!