EVO KAKO PROSEČAN SRBIN LETUJE U GRČKOJ: Ide autobusom, a ARANŽMAN plaća najčešće NA 1 NAČIN
Grčka, Foto: Profimedia

letovanje

EVO KAKO PROSEČAN SRBIN LETUJE U GRČKOJ: Ide autobusom, a ARANŽMAN plaća najčešće NA 1 NAČIN

Osim u Grčkoj i u Crnoj Gori, gde u najvećem broj turisti iz Srbije idu u apartmane, na svim ostalim destinacijama su smešteni u hotelima

Objavljeno: 20:12h

Prosečan turista iz Srbije letuje u Grčkoj, na odmoru je sa porodicom, putuje najčešće autobusom, smeštaj je rezervisao uz pomoć turističke agencije u predsezoni, a na destinaciji kojoj boravi i apartmanu u kojem je smešten je već bio – pokazuje statistika i iskustvo turističkih radnika u našoj zemlji.

Turistička sezona je počela uspešno, naši turisti su već krenuli put omiljenih letnjih destinacija, mnogi su se i vratili sa letovanja, a prema rečima Aleksandra Seničića, direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija u Srbiji (JUTA) najviše naših građana, sasvim sigurno, letuje u Grčkoj.

Dve trećine Srba letuje u Grčkoj

- Nesporno je da iz Srbije najviše građana u letnjoj sezoni putuje u Grčku. Od ukupnog broja ljudi koji letuju preko turističkih agencija, pošto mi ne znamo za one koji idu u samostalnoj režiji, njih 70 odsto letuje u Grčkoj. Turska i Crna Gora obuhvataju od sedam do deset odsto naših turista. Od većih destinacija imamo i Italiju i Bugarsku i one su omiljene za oko pet odsto naših građana koji idu preko agencija – kaže Seničić.

Aleksandar Seničić
Aleksandar Seničićfoto: Kurir televizija

Kako je ranije objasnio, kada su destinacije u pitanju, to se kod nas ne menja već godinama. Pojavi se po koja nova destinacija, uslovno rečeno, ili stara, ili bude zanimljivija u odnosu na druge, ali uvek je prva i najvažnija – Grčka.

- U toj zemlji boravi oko milion turista svake godine. Najveći broj naših ljudi boravi u severnom delu Grčke. Procena je da je njih između 600.000 i 700.000 – kaže Seničić.

Prema njegovim rečima, druga destinacija po brojnosti turista iz naše zemlje je Crna Gora, ali ona nije za turističke agencija druga, već je to Turska, jer u Tursku, kao i u Crnu Goru odlazi oko 250.000-300.000 turista, s tim što u Tursku 95 odsto putuje preko turističkih agencija, dok u Crnu Goru najviše idu u sopstvenoj režiji.

- U Crnoj Gori imamo između 300.000 i 350.000 turista, međutim, najveći broj, oko 60 odsto, putuje individualno, bez turističkih agencija, a samo 40 odsto koristi usluge agencija. Zatim, imamo destinacije kao što su Bugarska, Italija, Španija, koje u zavisnosti od sezone do sezone poseti između 70.000 i 150.000 naših turista.

Uz Egipat i Tunis (opet) u modi

U Juti već godinama vode evidenciju, i po njihovim procenama oko 1,3 do 1,4 miliona turista iz Srbije putuje preko turističkih agencija, dok oko 250.000 do 300.000 ljudi letuje individualno.

- Pravimo statistiku i to nije daleko od onoga što je pravo stanje. Uglavnom više od milion ljudi koristi usluge turističkih agencija kada su u pitanju letnji aranžmani – kaže Aleksandar Seničić.

Grčka
Grčkafoto: Profimedia

Egipat je prošle i pretprošle godine ugostio oko 50.000-60.000 srpskih turista, što je veliki broj za avionsku destinaciju, a Tunisa nije bilo nigde skoro deset godina, ali se sada ponovo vratio na naše tržište i jedna je od najtraženijih destinacija jer je za nove generacije relativno nova. Agencije imaju veliki broj ugovorenih direktnih čarter letova, cene su ostale na prošlogodišnjem nivou, dok su hoteli kompletno renovirani.

Većina putuje preko agencija

U više turističkih agencija i koje vrše subagenturu rekli su za „Blic“ da najviše građana putuje uz prethodnu rezervaciju smeštaja i prevoza kod njih, dok se daleko manji broj obraća samo za prevoz, savet ili drugu uslugu koja ne podrazumeva rezervaciju aranžmana.

- Opšte je poznato da su naši turisti uglavnom vezani za usluge turističkih agencija, ali sigurno da manji broj u odnosu na prve sam organizuje putovanje. Na internetu ili telefonom rezervišu i u sopstvenoj režiji putuju. Uglavnom su tako navikli, ali imamo i slučajeve da posle dugo godina samostalnog odlaska odluče da nam se obrate za rezervaciju – potvrđuje više turističkih radnika.

Kolima najviše idu u Grčku

Seničić kaže da u Grčku 70 odsto ide organizovanim prevozom, avionom i autobusima, a oko 30 odsto svojim automobilima.

- Na drugim destinacijama, osim Crne Gore, eventualno Hrvatske, ostalo su u pitanju organizovani prevozi, i Turska. Pogotovo se organizovano ide do avionskih destinacija, do Tunisa, Egipta, ostrva u Španiji i ostrva u Italiji. Oko 100.000 ih ide u Bugarsku, i od njih oko 15 odsto ide svojim automobilima. Crna Gora i Grčka ima naše turiste koji idu svojim kolima, a sve ostale destinacije su uglavnom preko agencija, organizovano.

Na more u maju i septembru

Na pitanje kada Srbi najčešće idu na letovanje, Seničić kaže da se situacija po tom pitanju malo promenila u odnosu na prethodne turističke sezone, ali ne u velikoj meri.

- Ima promena, ali ne drastičnih, a to je pre svega vezano za mentalitet i način na koji uzimamo godišnje odmore. Uglavnom kada se kaže letnji odmor misli se na period od kraja juna do kraja avgusta i to je period kada najveći broj naših ljudi odlaze na more, pre svega zato što veliki broj ima decu koja pohađaju školu, to je period školskog raspusta i tada se i intenziviraju odmori. Međutim, poslednjih godina imamo trend da deo ljudi, koji imaju manju decu koja pohađaju do četvrtog razreda osnovne škole ili nisu u školskom uzrastu, češće uplaćuju aranžmane koji kreću od kraja maja ili od početka juna i završavaju se krajem juna, ali i posle sezone od 5. do 10. i do kraja septembra.

Procena turističkih radnika je da su od maja do kraja septembra svi termini interesantni turistima iz Srbije, ali primećuju da se u ranim i kasnim terminima pojavljuje više mlađih ljudi i porodica, dok su ranije predsezona i vansezona bile „rezervisane“ za starije ljude, penzionere.

Apartmani - hoteli 60% - 40%

Osim u Grčkoj i u Crnoj Gori, gde u najvećem broj turisti iz Srbije idu u apartmane, na svim ostalim destinacijama su smešteni u hotelima.

- Ako izuzmemo, recimo, 700.000-800.000 ljudi koji idu u privatan smeštaj kada je reč o Grčkoj i Crnoj Gori, jedan mali deo Bugarske, onda možemo da kažemo da je to polovično. Kada sumiramo, vidimo da 60 odsto naših turista boravi u apartmanima i 40 odsto u hotelima – kaže Seničić.

U turističkim agencijama kažu da tradicionalno za Grčku prodaju najviše aranžmana sa smeštajem u apartmanima, dok ostale destinacije, Turska, Egipat, Tunis, nude u najvećoj meri hotelski smeštaj.

Turisti koji sami organizuju letovanje u Crnoj Gori i Hrvatskoj uglavnom koriste privatne smeštajne kapacitete, a poslednjih godina aktuelne su i ponude „stan na dan“.

Većina odmor plaća na rate

Promena ima i sa „first“ i „last minute“ ponudama.

- Ima promena, oko 30 odsto ljudi se opredeljuje za „first minute“, oko 20 odsto ide na „last minute“ opciju, dok polovina uplaćuje letnje aranžmane po redovnim cenama. To su ljudi koji ne mogu rano da planiraju godišnje odmore, nego tek kada utvrde period odmora i kada su sigurni, onda odlučuju kada i gde će da putuju – kaže Seničić.

Podaci iz ove i prethodnih godina potvrđuju da naši turisti najčešće letovanje plaćaju na rate.

- I to se promenilo značajno poslednjih godina. Ranije su se rate plaćale putem čekova, a sada je to uređenije i drugačije i najčešće se plaća kreditnim karticama. Više od 60 odsto ljudi na taj način plaća odmore. Što se kredita tiče nemamo prave podatke, ali sigurno da između 10 i 15 odsto ljudi uzima kredit zbog putovanja na odmor – kaže Seničić.

Letovanje / ilustracija
Letovanje / ilustracijafoto: Travel Pictures / Alamy / Alamy / Profimedia

Turistima je najvažnija cena

Na pitanje šta je turistima iz Srbije najvažnije pri odabiru destinacije, u Juti kažu da je to, nažalost, cena.

- Voleo bih da je drugačije, ali vrlo često je našim turistima presudna cena. Kada se opredeljuju za najpovoljniju cenu moraju da znaju da onda ne mogu da budu ekstra kvalitetan smeštaj i prevoz. Ljudi koji godinama letuju na određenim destinacija već znaju u kojoj će kući da budu, pa čak i broj apartmana. Osim cene, bitan je i kvalitet smešaja, i ne samo kvalitet prevoza već i način organizacije, da prevoz funkcioniše u terminima u kojima neće izgubiti puno od odmora i da mogu maksimalno da ga iskoriste – kaže Aleksandar Seničić i savetuje uplatu putnog zdravstvenog osiguranja, a ako znatno unapred rezervišu letovanje, i uplatu osiguranja od otkaza aranžmana.

Bonus video:

05:42

Isti PROIZVOD duplo VIŠA cena! Dejan Gavrilović: Grčka je OVAJ problem rešila SLEDEĆIM POTEZOM

(Espreso / Blic Biznis)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.