DA LI JE OVOGODIŠNJI CRNI PETAK UOPŠTE ISPLATIV? Negativni faktori pogađaju tržište, a tu su i CAKE I PREVARE!
Crni petak, Foto: Profimedia/Beta

pAŽNJA, PAŽNJA!

DA LI JE OVOGODIŠNJI CRNI PETAK UOPŠTE ISPLATIV? Negativni faktori pogađaju tržište, a tu su i CAKE I PREVARE!

Sniženja su u početku obuhvatala uglavnom garderobu, oduću, belu tehniku, ali su se kasnije proširila na aranžmane za putovanja, nameštaj, opremu za vežbanje, knjige

Objavljeno:

Nema sumnje da ovogodišnji "Crni Petak" neće biti onakav na koji smo do sada navikli, i s obzirom na niz negativnih faktora koji pogađaju u isto vreme i domaće i svetsko tržište, vrlo je verovatno da će se to pre svega odraziti na šoping spiskove tokom ovogodišnje "šoping histerije".

Sa jedne strane izuzetno neizvesna makroekonomska situacija u svetu, zagušenja u lancima snabdevanja i rast troškova transporta zadali su ozbiljan udarac trgovinskom sektoru širom sveta. Sa druge strane, rast inflacije u Srbiji, koja se u oktobru popela na 15 odsto, manji obim potrošnje domaćinstva, i skuplji keš krediti smanjili su kupovnu moć srpskog potrošača.

Žarko Grozdanić kaže:

- Ovogodišnji "Black Friday" (Crni Petak) dolazi sa puno neizvesnosti jer trgovci nemaju svu robu na stanju, a onu koju imaju ne mogu da daju po veoma niskim cenama, dok sa druge strane kupac danas mnogo manje troši. Kriza u maloprodaji je počela dolaskom epidemije i zatvaranjem fizičkih prodavnica. Imali smo u jednom trenutku situaciju da je skoro ceo svet trgovao online. Nakon toga smo imali jednu stabilizaciju koja nažalost nije dugo trajala i sada imamo još jednu veliku krizu koja će imati velike posledice po mnoge trgovce , rekao je on.

U skladu s tim je sasvim realno "da možda ove godine i neće biti velikih sniženja", kaže on.

Dodao je da ove godine neće biti velikih sniženja kao ranije i da je velika mogućnost da mnogi brendovi neće davati popuste, odnosno da ih možemo videti tek za naredni "crni" šoping dan:

- Ne možemo da očekujemo velika sniženja, jer za tako nešto ne postoji prostor usled povećanja operativnih troškova. Danas imamo veliki broj modnih brendova koji posluju i u Srbiji, a koji su u ozbiljnim problemima. Situacija je toliko teška da je moguće da neke brendove možda nećemo ni videti do narednog "Black Friday-a" ukoliko ne dobiju pomoć svojih država i ako ne bude novih dogovora sa bankama. Ovo ipak ne važi za veliki broj ekskluzivnijih brendova koji i pored velike krize beleže fantastične rezultate i najavljuju velike projekte - zaključio je on.

- Prošlogodišnji "Black Friday" je prošao dobro za kupce jer su mnogi trgovci, kako kod nas, tako i u svetu, imali velike zalihe usled zatvaranja prodavnica, što sada nije slučaj - rekao je direktor "Retail magazina" i dodao da onaj ko uživa u šopingu svakako bi trebalo da poseti tržne centre jer će sigurno pronaći nešto za sebe sa određenim popustima.

1 / 3 Foto: Profimedia

Koliki su do sada bili popusti?

Sniženja su u početku obuhvatala uglavnom garderobu, oduću, belu tehniku, ali su se kasnije proširila na aranžmane za putovanja, nameštaj, opremu za vežbanje, knjige, dakle, sve što bi moglo zatrebati prosečnom potrošaču.

Tokom prošlogodišnjeg praznika šopinga popusti su išli i do 70-80 odsto na odeću, kao i na tehniku i elektronske uređaje. Takođe, u ovo vreme je bila u jeku pandemija koronavirusa koja je dala novo svetlo šopingu. Fokus je dobila onlajn kupovina.

Trgovci su svoje ponude za popuste oglašavali preko društvenih mreža, razvile su se brojne stranice i platforme za onlajn trgovinu. Neretko su kompanije objavljivale unapred satnicu kada počinje sniženje na njihovom sajtu, pa je bilo ključno ko će pre da klikne na "korpu" i kupi artikal, inače ga više neće biti.

Marketing je ovde podrzumevao lepljenje primamljivih postera sa iznosom sniženja ili odlukom za akciju koje često počinju dan pre "Crnog petka" i traju celog vikenda, a nekad i celu sedmicu. Neke kompanije imaju posebne ponude tokom celog meseca.

Prošle godine je onlajn kupovina i takođe bila popularna, ali su sniženja bila nešto manja. Mogle su se naći popusti od 30-40 odsto, a najviše 50 posto na belu tehniku. Česte su akcije koje podrazumevaju recimo popust na drugi kupljeni artikal ili u zavisnosti od toga da li je iz nove ili stare kolekcije, što je obično slučaj sa garerobom, obućom, torbama, asesoarima. Primetna je bila manja količina robe u nekim lancima što je posledica smanjene proizvodnje i obustave transporta širom sveta.

Pazite na "cake" i prevare

Zbog krize i poskupljenja ljudima svaka ušteda znači, pa neki čekaju mesecima unapred ovakve rasprodaje. Ima i onih koji idu po radnjama danima ranije i probaju stvari koje im trebaju, da bi bili sigurni da im odgovara kada budu došli za "Crni petak" ili kupili onlajn. Nekad je zaista moguće naći vrlo povoljne stvari poput dizajnerskih torbi ili obuće, a nekad i više pari obuće skoro po ceni jednih.

Važno je podsetiti na drugu stranu, na "cake" trgovaca ili na prevare koje se mogu desiti. Zato bi trebalo paziti prilikom prijema paketa koji ste naručili. Otvoriti ga dok je kurir još tu jer ćete tako moći da vidite problem i vratite robu.

Dobro utvrdite da li kupujete na zvančnoj stranici ili sajtu određenog brenda jer se sve češće javljaju lažni profili, pa vam novac može otići na pogrešno mesto i nećete dobiti željeni proizvod.

Prilikom kupovine u prodavnici, pažljivo gledajte cene i ono što piše na deklaraciji bez obzira na gužvu. Takođe, dobro se informišite kakva je politika kuće o zameni ili povraćaju novca za robu koja je kupljenja na dan akcije.

(Espreso / Blic Biznis)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.