AUTO GODIŠNJE KOŠTA KAO SVETOG PETRA KAJGANA: Majstor nam otkriva šta se najčešće KVARI i koliko iznosi održavanje
Automehaničar, Foto: Espreso

na vreme popravljajte automobile

AUTO GODIŠNJE KOŠTA KAO SVETOG PETRA KAJGANA: Majstor nam otkriva šta se najčešće KVARI i koliko iznosi održavanje

Kako nam je ispričao sagovornik, nekoliko stvari je neizbežno i to ne samo kako bi se produžio životni vek automobilu, već i kako bi mogao opšte i da se vozi

Objavljeno:

Često se može čuti da je automobil još jednan član porodice, upravo zbog toga što zahteva veliku količinu novca i troškove koji su neminovni za njegovo funkcionisanje.

Auto za nekoga predstavlja luksuz, a za nekoga način života i neophodnost bez koje se ne može. Zato je pre svega bitno odlučiti da li Vam je automobil zaista potreban i da li uopšte možete pokriti sa svim svojim prihodima održavanje vozila.

Koliko košta prosečan auto na godišnjem nivou?

"U ovu računicu ulazi mnogo faktora koji se razlikuju od automobila do automobila. Tu su vrednost automobila, potrošnja, snaga motora, veličina pneumatika, cena rezervnih delova i servisa", objašnjava za Espreso Nemanja Bošković, vlasnik beogradskog auto-servisa "Car Clinic dr Nele".

Nemanja Bošković
Nemanja Boškovićfoto: Espreso

Sve ovo svakako predstavlja veliku stavku u budžetu jednog prosečnog domaćinstva u Srbiji. Zato ne bi bilo loše da svako ko poseduje automobil vodi evidenciju troškova koji se izdvajaju za automobil na mesečnom i godišnjem nivou.

Kako nam je ispričao sagovornik, nekoliko stvari je neizbežno i to ne samo kako bi se produžio životni vek automobilu, već i kako bi mogao opšte i da se vozi

Na primer, automobil ne možete voziti ako nije registrovan, a ne možete da ga registrujete ako niste odradili mali ili veliki servis (u zavisnosti od pređene kilometraže).

Mali servis automobila
Mali servis automobilafoto: Espreso

"Pneumatici su još jedna stavka koja je neizbežna, jer je zamena prilikom prelaska u drugo godišnje doba neophodna kako bi se održala bezbednost. Naravno, nove pneumatike nije potrebno kupovati svake godine, ali ćete morati da platite 2 puta godišnje vulkanizera kako bi ih zamenio", priča nam dalje sagovornik.

1 / 5 Foto: RINA

Ali definitivno najveća to jest najskuplja stavka u godišnjim troškovima jednog automobila je gorivo. Cene goriva su u poslednje vreme doživele najveći porast, pa samim tim i godišnji trošak je znatno povećan.

Litar evrodizela je od prošlog petka pa sve do danas u 15 časova bio maksimalno 222 dinara, dok je maksimalna cena evro premijuma BMB 95 bila 186 dinara po litru.

Rezervoar primi oko 40 litara, što u zavisnosti od tipa goriva iznosi između 7.440 i 8.880 dinara.

Ukoliko bi mesečno trošili jedan rezervoar, to bi na godišnjen nivou iznosilo oko 96.000 dinara.

Gorivo / Ilustracija
Gorivo / Ilustracijafoto: Uprava carine

Kako nam je Nemanja Bošković objasnio, prosečna godišnja cena održavanja automobila bila bi sledeća:

Mali servis - 12.000 dinara

Registracija vozila - 32.000 dinara

Zamena guma - 4.000 jedna zamena, godišnje 8.000 dinara

Gorivo - 96.000 dinara

Ukupno - 148.000 dinara

Šta se najčešće kvari na vozilima?

Automobili se kvare iz različitih razloga, a kada god se kvar dogodi, misli su obično iste - "zašto baš sad". Kvarovi su posebno česti kod starih polovnih automobila, za koje nismo sigurni da li će moći da upale ujutru kada se uputimo na posao.

Najčešće se kvare stariji automobili, ali naravno, kvarovi se dešavaju i na novijim kolima, s tim što se njihova priroda menja u zavisnosti od doba i kvaliteta auta", priča nam sagovornik.

Kako nam je Nemanja dalje objasnio, najčešći uzroci kvarova jesu nemarnost vozača, zaboravnost, ignorisanje znakova da se sprema kvar, bilo kakva vrsta isparavanja, emisije gasova, curenja ili pregrevanja.

Ali, u auto-servisu našeg sagovrnika, klijenti najčešće dovoze automobile sa ovim kvarom.

Kočioni sistem najčešće strada. On je u vozilu najbitniji sistem. Iako nam pažnju privlači brzina i snaga automobila, mnogo je važnije da automobil može da se brzo i bezbedno zaustavi nego da ostvari maksimalnu brzinu. Zato se treba obratiti mehaničaru kad god primetite da nešto drugačije radi ili se drugačije čuje" objašnjava Nemanja Bošković za Espreso.

Kočioni sistem
Kočioni sistemfoto: Espreso

A kako bi se isti što duže očuvao, naš sagovornik savetuje par stvari:

Gradska vožnja i često zaustavljanje i pritiskanje kočnica negativno utiče na same kočnice i smanjuje njihov životni vek. Ovakav način vožnje dovodi do bržeg kočionih pločica, što posledično dovodi do brže dotrajalosti kočionih diskova. Zato kočioni sistem treba barem jednom godišnje proveravati ako automobil češće vozite po gradu. Potrudite se da u gepeku imate samo one stvari koje su vam neophodne. Preterana težina može smanjiti snagu zaustavljanja. Kada ne postoji potreba za kočenjem, izbegavati pritiskanje pedala. I za kraj, izbegavati agresivnu vožnju"

Koje automobile najčešće voze Srbi?

Kada smo pitali sagovornika koje automobile najčešće voze Srbi, on je uz osmeh odgovorio:

"Voze sve što je jeftino."

Polovnjaci i dalje prednjače na ulicama Srbije. Otkup polovnih vozila i automobila je u Srbiji u procvatu, a predviđa se da će to biti i u narednom periodu. Starost vozila u našoj zemlji u proseku je oko 14 godina, a prednjače zastavina vozila. Najstariji automobili se voze u južnom delu Srbije, dok prestonica ima najviši prosek godina što se tiče polovnjaka.

Prema AMSS podacima, najveći problem je što su ova vozila uglavnom tehnički neispravna. Čak 40% vozila na tehničkom pregledu imalo je neispravan kočioni sistem, a 18% automobila je imalo i problem sa ispravnošću sistema za upravljanje.

Kako nam je sagovornik objasnio, u njegov servis najčešće dolaze "Volkswagen" automobili.

Auto-servis
Auto-servisfoto: Espreso

I dalje je uvreženo shvatanje da "Srbi vole 'Nemce', i da stoga najviše kupuju vozila "Folksvagena", a znam da je tako i u regionu", ispričao nam je Nemanja.

Kada smo pitali sagovornika koji automobili se najčešće kvare, objasnio nam je da to nije nužno uglavnom jedna marka automobila, kao i da je marka nije odlučujući faktor.

"Do kvara automobila dolazi iz mnogo različitih faktora. Da bi auto bio dugovečniji, morate ga redovno održavati. Pored zamene ulja i filtera, redovne kontrole, mora se pratiti i stanje akumulatora. Takođe, automobil se mora paliti i voziti, jer njegovo nekorišćenje može mu skratiti dugovečnost", ispričao nam je za kraj sagovornik.

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.