PLAĆANJE
SRPKINJI STIGAO RAČUN ZA STRUJU ČAK 30.000 DINARA! Evo kakav je odgovor dobila iz EPS-a, svakom može da se desi!
Više kilovata zbog kasnijeg očitavanja potrošnje, ali šta je sa drugim ciframa?
Panika među građanima Srbije vlada obzirom da su poskupljenja struje najavljena na zimu. Međutim, prošle godine u ovom periodu, građani su se žalili da im račun za struju stiže nešto veći u odnosu na prethodni mesec.
"Račun za struju mi je 30.000 dinara. Da li se to neko iz Tokija nakačio na moj brojač tokom Olimpijskih igara? Ne razumem", komentarisala je jedna sugrađanka.
Drugoj sugrađanki stigao je julski račun za struju i primetila je da je u zelenoj zoni u kojoj je potrošnja ograničena do 350 kilovat-sati upisano – 362. Nije neka razlika u kilovatima, ali joj nije jasno zašto se ne poštuju propisi i po kojoj se ceni naplaćuju prekoračeni zeleni kilovati. Po istoj ili višoj? Inače očitani period potrošnje na njenom računu je od 6. jula do 5. avgusta 2021, dakle 31 dan.
Iz EPS-a su rekli da građani svakako imaju mogućnost žalbe, odnosno, da će grešku ispraviti i umanjiti račun ako je do iste došlo. Potrebno je tom prilikom uporediti stanje na brojilu i računu.
Kada je reč o drugom primeru, koji se tiče kilovat-sati, iz EPS-a su naglasili da je korisniku kojem je period očitavanja potrošnje za jul, 31 dan, zelena zona pomerena na 362 kilovat-časa i ta količina električne energije je obračunata po cenama iz zelene zone.
Kao primer naveli su da ukoliko je obračunski period 28 dana, zelena zona je do 327 kilovat-časova (326,66), a plava do 1.493 kilovata. U slučaju obračunskog perioda od 32 dana zelena zona je do 373 kilovat-časa (373,34), a plava do 1.707.
Propisima je predviđena i mogućnost perioda očitavanja potrošnje električne energije dužeg ili kraćeg od 30 dana uz pomeranje zona, čime su kupci u potpunosti zaštićeni.
Korisniku kojem je period očitavanja potrošnje struje duži od 30 dana srazmerno će biti povećane zelena i plava zona. Isto tako kupcima kojima je period očitavanja kraći od 30 dana, u mesečnom obračunu biće smanjene zelena i plava zona.
U skladu sa metodologijom za određivanje cene električne energije za garantovano snabdevanje koju je propisala Agencija za energetiku Republike Srbije, pod mesečnom potrošnjom, odnosno obračunskim periodom, podrazumeva se potrošnja aktivne energije u vremenskom periodu od 30 dana i tada su granice zelene zone potrošnje do 350 kilovat-sati, plave od 351 do 1.600, a crvene zone više od 1.600 kilovat-časova.
Šta tačno znači "trošak garantovanog snabdevača", odnosno stavka koja iznosi više od sto dinara?
Konkretno, to je naknada koju 3,5 miliona ljudi plaća Elektroprivredi Srbije. Ona je fiksna i iznosi nešto malo više od jedan evro, što znači da 3,5 miliona evra odnosno oko 438 miliona dinara, svaki mesec građani izdvoje za očitavanje stanja na brojilu, štampanje i slanje računa.
"Trošak garantovanog snabdevača" je tarifa za tarifni element mesto isporuke. Plaća se za merno mesto ujednakim iznosima svakog meseca i u mesecima kada nema potrošnje. U agustu prošle godine iznosio je 137, 93 dinara.
Svе stаvkе nа rаčunu zа еlеktričnu еnеrgiјu, uključujući i "trošak javnog snabdevača" su u sklаdu sа Zаkоnоm о еnеrgеtici i drugim zаkоnimа i prоpisimа i svе stаvkе је оdredilo rеgulаtоrnо tеlо Аgеnciја zа еnеrgеtiku. EPS i zavisno privredno društvo EPS Snabdevanje, koje оbаvlја funkciju gаrаntоvаnоg (јаvnоg) snabdevаnja električnom energijom, striktno poštuju propise.
Kako su naveli, za obračun i naplatu utrošene električne energije za kupce na garantovanom (javnom) snabdevanju Agencija za energetiku je donela Metodologiju za određivanje cene električne energije za javno snabdevanje.
Metodologijom je, između ostalog, definisano da maksimalno odobreni nivo prihoda od prоdaje mora pokriti odobrene troškove. Takođe, precizirano je koji su tarifni elementi i iz kojih se tarifnih elemenata ostvaruje koji deo prihoda.
Kako uložiti prigovor?
Krajnji kupac električne energije ili ovlašćeno lice krajnjeg kupca može podneti prigovor na ispostavljeni račun za električnu energiju zbog očitavanja, obračuna, uplata, utuženja, na obustavu isporuke električne energije, na kvalitet električne energije, kao i radi regulisanja drugih spornih pitanja iz Ugovora o potpunom snabdevanju električnom energijom – garantovano snabdevanje.
Prigovorom se smatra svako obraćanje krajnjeg kupca u vidu reklamacije, pritužbe, žalbe i dr, radi ostvarivanja njegovih prava u skladu sa propisima, a čiji predmet je u nadležnosti rešavanja JP EPS Beograd.
Prigovor se može podneti na sledeće načine:
Lično, na šalteru JP EPS Beograd (adresa je navedena na računu za električnu energiju)
Pisanim putem – dopisom (adresa je navedena na računu za električnu energiju)
Elektronskom poštom na adresu: reklamacije@eps.rs
Telefonskim putem na broj telefona: 0800 111 202 (besplatan poziv)
Prilikom podnošenja prigovora neophodno je uneti sve tražene podatke.
Za svaki zaprimljen prigovor, JP EPS Beograd podnosiocu izdaje potvrdu o prijemu istog, odnosno informaciju o evidencionom broju prigovora.
U skladu sa rokovima koji su navedeni u važećim propisima, JP EPS Beograd formira i upućuje odgovor na prigovor podnosiocu istog, na način na koji je prigovor podnet.
Bonus video:
(Espreso)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!