PAŽNJA, PAŽNJA!
ZABORAVLJENI PIN KOD MOŽE DA PROMENI SAMO KLIJENT: Ako ne znate šifru, bankari NE MOGU DA VAM DODELE NOVU!
Prema rečima Vladimira Vasića, generalnog sekretara Udruženja banaka Srbije, softver automatski dodeljuje PIN klijentu
Verovatno je svaki vlasnik platne kartice barem jednom doživeo strah od trećeg ukucavanja PIN broja na bankomatu, svestan da ako je i taj pokušaj pogrešan, sledi blokada plastike, a verovatno i promena PIN-a.
Mnogima se dešavalo da zaborave svoju šifru, ili izgube papir na kom su je zapisali. Za savremene klijente koji poseduju aplikacije za elektronsko i mobilno bankarstvo, promena ovog četvorocifrenog broja je jednostavna i sam klijent je obavlja. Kod onih koji i dalje preferiraju dolazak u ekspozituru i na šalter, jedina je opcija - nova kartica.
Kako većina bankara sa kojima smo kontaktirali kaže, zahtev banci da se promeni jedinstveni PIN se ne praktikuje, jer zbog bezbednosti niko osim vlasnika ne poseduje takve podatke. Iako je elektronska zamena besplatna, to je mnoge staromodne mušterije banaka iznenadilo i stvorilo im neprilike. Više im se isplati, međutim, da savladaju savremene tehnologije, jer od ovog leta kod pojedinih banaka izdavanje kartice po hitnom postupku, koje je do sada bilo besplatno, košta 400 dinara. Isporuka kartice na kućnu adresu, koja je do sada koštala simboličnih 50 dinara, sada će koštati čak 800 dinara!
- Kada sam shvatila da sam zaboravila PIN na kartici na kojoj sam ostavila 40.000 dinara za registraciju auta, pomislila sam da je bolje da odmah odem do banke i zatražim novi, umesto da nastavim sa pokušajima i rizikujem blokadu - kaže Beograđanka Snežana B.
- Bila sam iznenađena kada su mi rekli da ne postoji takva opcija, da je to nesigurno i da je jedini način da otvorim aplikaciju. To mi deluje previše komplikovano, ali zamoliću ćerku da mi to završi. Do tad neću da koristim karticu.
Prema rečima Vladimira Vasića, generalnog sekretara Udruženja banaka Srbije, softver automatski dodeljuje PIN klijentu, pa nema nikog između da može da vidi šifru. Zato i jedino sami klijenti mogu da ga menjaju. Iz Ukinkredit banke objašnjavaju da ukoliko se desi da klijent zaboravi svoj PIN, postoji nekoliko načina da se taj problem reši, ali svakako nije obavezno vaditi novu karticu.
- Kroz mBanking aplikaciju, klijentima je dostupan PIN za karticu - objašnjavaju naši sagovornici iz Unikredit banke.
- U cilju maksimalne bezbednosti i podrške prilikom korišćenja kartica, stalno se prate transakcije kako ne bi došlo do bilo kakvog oblika zloupotrebe. Najčešći oblik prevare je nesvesno otkrivanje podataka - broja kartice i drugih sigurnosnih podataka, zbog učešća u raznim promotivnim kampanjama. Kartice nikada ne treba slikati i slati podatke putem društvenih mreža, niti diktirati PIN na platnom mestu.
BEZBEDNOST
U Narodnoj banci Srbije za nacionalnu "dina" karticu kažu, nakon dobijanja koverte sa PIN brojem, potrebno ge je zapamtiti, nikako ga ne zapisivati i nositi zajedno sa karticom. Prilikom podizanja novca sa bankomata preporučljivo je prekriti rukom tastaturu kada se unosi PIN. Tvrde da se "dina" kartice izdaju u skladu s najsavremenijom tehnologijom - čip, odnosno EMV tehnologijom, koja sprečava kopiranje ili neovlašćeno korišćenje informacija koje se nalaze na čipu.
PET ODSTO KARTICA PROBLEMATIČNO
U Srbiji 1,2 miliona kreditnih kartica poseduje 976.819 korisnika. Oko tri odsto manje nego pre godinu dana. Iznos limita je 92.555 dinara, što je za 1,7 procenata veći iznos nego 2021. godine, a iznos u korišćenju je 30.852 dinara. Prema poslednjem podatku Udruženja banaka Srbije, broj kartica po kojima postoji problem u izmirivanju obaveza je 57.470, što je oko pet procenata, dok je učešće docnje u iznosu koji se koristi - 11,7 odsto.
(Espreso / Novosti)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!