SVE INFORMACIJE NA JEDNOM MESTU
DILEMA POTROŠAČA KONAČNO REŠENA: Evo da li možete da zamenite robu bez računa
Kako iz Nacionalna organizacija potrošača kažu prilikom zamene bez originalnog računa prodavcima može da se javi tehnički problem
Da li roba može da se zameni bez računa, večita je dilema potrošača koji tek nakon nekog vremena posle kupovine shvate da im roba ne odgovara ali da tada više ne poseduju fiskalni isečak.
Iako su mnogi kupci već upoznati sa Zakonom o zaštiti potrošača po kome roba plaćena karticom ili čekom i bez računa može da se menja uz izvod o kupovini iz banke, prilikom utvrđivanja ovoga u trgovinskoj radnji sa prodavcem veoma često dođe i do sukoba, jer oni ovaj Zakon očigledno ne prihvataju.
- Kupila sam pre neki dan neke stvari za sestriće u dečijoj radnji u Beogradu, međutim ne pomišljajući da im veličina možda neće odgovarati, račun nisam sačuvala. Drugi dan sam došla da kupljeno zamenim za veću veličinu, međutim prodavačica je odbijala da to uradi iako je i sama pronašla u sistemu moje podatke jer sam platila karticom, a koliko znam u tom slučaju reklamacija važi - priča Kristina iz Beograda koja se našla u dilemi.
Kako je dalje ispričala, ceo slučaj je prerastao skoro u incident jer su i ona i trgovkinja tvrdile da su u pravu. Prodavačica je Kristini ipak dopustila zamenu, a kako je rekla na sopstvenu štetu, a mi smo se zbog toga obratili nadležnima da vidimo ko je ovde bio u pravu.
Šta kaže zakon
- Da bi potrošač ostvario prava koja mu garantuje Zakon o zaštiti potrošača neophodno je da poseduje dokaz o kupovini. Dakle, za izjavljivanje reklamacije, shodno Zakonu, neophodno je dostaviti fiskalni račun ili drugi dokaz o kupovini, a pod time se misli na kopiju računa, slip, izvod iz banke.
Dakle, plaćanje karticom vam omogućava da kao dokaz o kupovini priložite slip ili eventualno izvod iz banke - kažu iz Nacionalna organizacija potrošača Srbije.
Kako iz ove organizacije dalje navode, kod gotovinskog plaćanja, neophodno je čuvati fiskalni račun dve godine, a savet bi bio da se oni kopiraju jer vremenom računi blede, a kopija računa je takođe dokaz o kupovini.
Zašto trgovci odbijaju da urade zamenu bez originalnog fiskalnog računa?
Trgovci često potrošačima odbijaju da izvrše zamenu uz slip iz banke i bez originalnog računa, čak i kada je u pitanju samo promena veličine, iako zbog oznake brenda jasno da nije mogla da bude kupljena negde drugo.
Kako iz Nacionalna organizacija potrošača kažu prilikom zamene bez originalnog računa prodavcima može da se javi tehnički problem.
- Ono što tehnički može prodavcima da predstavlja problem jeste što oni zbog drugih podzakonskih akata i propisa koji se odnose na fiskalne kase koji im traže nalog za ispravku i uz njega original račun. Međutim, Zakon o zaštiti potrošača kaže može i sa kopijom računa - kažu iz organizacije.
Reklamacija bez razloga na volji trgovca
Kako iz Nacionalna organizacija potrošača objašnjavaju, ukoliko je sa kupljenom robom sve u redu ali potrošač želi da je vrati jer mu se možda više ne sviđa, ili je našao negde jeftinije, a uz to poseduje račun ili neki drugi dokaz o kupovini, prodavac po Zakonu nije u obavezi da mu izvrši zamenu, osim ako to nije njegova praksa.
Prava potrošača prilikom reklamacije
Iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija objašnjavaju da potrošač prilikom reklamacije ima pravo da bira između opravke ili zamene kao načina otklanjanja nesaobraznosti robe, a ukoliko otklanjanje nesaobraznosti robe nije moguće, potrošač ima pravo da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora.
Potrošač u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača ima pravo da izjavi reklamaciju ukoliko roba nije saobrazna, odnosno:
- Ako roba ne odgovara opisu koji je dao prodavac i ako nema svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak ili model;
- ako nema svojstva potrebna za naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila poznata prodavcu ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora;
- ako nema svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste;
- ako po kvalitetu i funkcionisanju ne odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim svojstvima robe data od strane prodavca, proizvođača ili njihovih predstavnika, naročito ako je obećanje učinjeno putem oglasa ili na ambalaži robe.
Roba kupljena na sniženju može da se menja
- Ukoliko potrošač izjavljuje reklamaciju sa zahtevom za povraćaj novca robe koja je na sniženju, trgovac može vratiti novac potrošaču u iznosu koliko je i potrošač platio prilikom kupovine, bez obzira da li je cena robe u međuvremenu promenjena - objasnili su iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Postupak reklamacije je definisan Zakonom o zaštiti potrošača.
Bonus video:
(Espreso/Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!