da li se isplati ovakva vožnja?
OVO JE UBEDLJIVO NAJISPLATIVIJE GORIVO U SRBIJI: Iz autoservisa su za Espreso otkrili sve njegove PREDNOSTI! (FOTO)
Metan ili komprimovani prirodni gas je prirodni gas koji je, kao i nafta, nastao u zemlji. Ne mora da se prerađuje, pa je zato jeftin
Usled velikih poremećaja na globalnom tržištu cena goriva varira, a u cilju sprečavanja većih problema, Vlada Srbije donela je uredbu kojom se ograničava cena goriva.
Ipak, paralelno sa tim raste i zabrinutost potrošača.
Nakon prvih vesti o poskupljenju i mogućoj nestašici, danima i noćima smo gledali kolone vozila ispred benzinskih pumpi i točenje goriva u sve moguće flaše, kanistere, bidone...
Zatim su se vozači zainteresovali za trikove za uštedu goriva koji su kružili društvenim mrežama.
Međutim, oni čija vozila idu na metan nisu delili ovu brigu sa ostatkom Srbije.
Zato smo odlučili da proverimo - da li se danas zaista isplati vožnja na metan.
Potrošnja i cena metana
Potrošnja metana može se izraziti na više načina. Prihvaćeno je da se meri u kilogramima zato što kubni metri i litri nisu praktični, pošto količina metana u jednom kubnom metru ili litru zavisi od pritiska i temperature.
Metan uvek ostaje u gasovitom stanju, pa će ista količina ispuniti svaku zapreminu, samo pod različitim pritiskom.
Da bi automobil išao na metan treba da se u njega ugradi poseban uređaj koji je vrlo sličan onome za klasičan plin. Motor se pokreće na benzin i automatski prebacuje na metan kada se postigne određena temperatura.
Veoma je važno da pre same ugradnje dobro procenite kakve rezervoare i koliko rezervoara želite, da se ne biste kasnije kajali. Veliki i teški rezervoari u malom i slabom automobilu predstavljaju ozbiljan problem, pošto „pojedu“ čitav gepek i zbog težine učine auto još tromijim.
Rezervoar za metan traje 20 godina.
Uglavnom se koristi više manjih rezervoara, pa su najpogodnija vozila minivenovi, jer se kod njih gubi najmanje korisnog prostora. Neka vozila sa fabričkim uređajem imaju instalirane rezervoare ispod poda, pišu Polovniautomobili.
- Ugradnja metanskog uređaja mnogo zavisi od kapaciteta same boce. Red veličina je od 950 evra, pa naviše. Prosečan automobil po gradu troši oko 6 kilograma metana, kaže za Espreso Dejan iz "Gta Servisa".
Na otvorenom putu vožnja može da se spusti i ispod 4 kg/100 km, dok u gradskoj gužvi može da ode i preko 7 kg/100 km.
Ono što mnoge vozače natera da razmišljaju o ovakvoj vrsti vožnje svakako je cena.
Krajem 2007. cena metana je bila oko 47 din/kg. Međutim tada su troškovi ugradnje bili znatno veći.
- Sadašnja cena metana je 105 dinara. Prednost vožnje na metan je sama potrošnja. Trenutno je to najjeftinija vožnja, potvrđuju iz "Gta Servisa".
Troškovi atesta i "reatesta"
Kako biste ugradili uređaj za metan potrebna je saglasnost (potvrda) proizvođača, koja se dobija od ovlašćenog predstavnika u Srbiji i može da košta i preko 100 evra, mada je najčešće znatno jeftinija.
Kontrolni pregled uređaja za metan se obavlja svake 4 godine (ranije na 3 godine) i takođe košta 10.000 dinara, navodi se na portalu Polovniautomobili.
Iako ovo gorivo nudi vrlo jeftinu vožnju, pre odluke o ugradnji metanskog uređaja, na papir morate staviti sve - od prednosti do mana.
Postoje tri glavna nedostatka: skupa ugradnja, skupi i teški rezervoari i malo mesta za punjenje. Ipak,ono što ohrabruje jeste da se situacija iz godine u godinu u Srbiji menja.
- U odnosu na plin, metan je duplo jeftiniji. Međutim, mane su to što malo pumpi po Srbiji ima metan. Takođe, i kapacitet boca je mana, ističe Dejan iz "Gta Servisa" za Espreso.
Spisak postojećih punionica metana u trenutku pisanja teksta:
U Srbiji trenutno postoji 29 CNG pumpi na kojima vozači mogu napuniti rezervoare automobila koje ide na metan:
Aranđelovac Krcevacki put
Beočin Cementaška bb5
Beograd Vladimira Tomanovića 20
Beograd Ibarska Magistrala Bb
Beograd Dragoslava Srejovica 1
Beograd Trgovačka 91
Beograd Bulevar Jurija Gagarina bb blok 45
Beograd Zeleznicka bb
Brestovac Brestovac BB
Čačak Beogradska bb
Čačak Nikole Tesle 17
Gornji Milanovac Korčaginovo naselje 98
Inđija Save Kovačevića 59
Jagodina Italijanska
Kragujevac Dragoslava Srejovića 55
Kragujevac Lepenički bulevar
Kraljevo Izletnička 41
Kruševac Jasički Put Bb
Niš Dimitrija Tucovića Bb
Nova Pazova Peta centralna radna 14
Novi Sad Sentandrejski put bb
Pančevo Jabučki put 409
Pančevo Bavanistanski Put 78 B
Paraćin Nemanjina bb
Šabac Beogradski put bb
Sremska Mitrovica Rumski drum 16
Subotica Đorđa Natoševića
Trstenik Kneginje Milice
Zrenjanin Beogradski Put Bb
Šta je metan i da li je opasan?
Metan ili komprimovani prirodni gas je prirodni gas koji je, kao i nafta, nastao u zemlji, odakle se vadi namenski ili dolazi kao „nusproizvod“ prilikom vađenja nafte. Ne mora da se prerađuje, pa je zato jeftin.
Metan nije opasan. Rezervoari se ispituju pod pritiskom od 330 bara, što je za oko 50% više od pritiska potpuno napunjenog rezervoara, a otporni su i na veoma snažne udarce prilikom saobraćajne nesreće.
Pritom, metan je eksplozivan samo u uskom koncentracionom opsegu (između 85% i 95%), a pošto je lakši od vazduha, brzo mu se smanjuje koncentracija u okolini u koju se ispušta, te je mogućnost eksplozije vrlo mala, navodi se na portalu Polovniautomobili.
Metan je veoma bezbedno gorivo!
I na kraju, da li se isplati vožnja na metan u Srbiji?
Metan je trenutno najisplativije gorivo. Međutim, ono što koči veliko "da", jesu njegove mane.
Naime, u Srbiji nema puno servisera, ni mesta gde se može napuniti rezervoar metanom. Tu su i troškovi oko ugradnje, registracije, reatesta i održavanja sistema.
Kada se sve uzme u obzir, odgovor na pitanje da li se isplati vožnja na metan nije jednostavan. Na gorivu će se definitivno uštedeti, ali kućni budžet mogu opteretiti drugi troškovi.
Dakle, kao u narodnoj poslovici - ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji.
(Espreso)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!