POLOVNJACI U SRBIJI
ŠTA SE DEŠAVA SA POLOVNIM AUTOMOBILIMA U SRBIJI? Ukrajina je bila najveći uvoznik, a sada je SVE STALO
Nije lako primetiti nit koja spaja izbijanje rata u Ukrajini i tržište polovnih automobila u Srbiji
Domaće tržište polovnih automobila je u poslednje dve godine, prvenstveno zbog svetskih trendova, bilo zahvaćeno u nekoliko talasa poskupljenja, prvo je potražnja pala usled izbijanja pandemije, da bi naredne godine zagušenja i drugi problemi u lancima snabdevanja dodatno pritisle cene novih vozila koja su prelila na tržište polovnjaka. Taman kada je počelo da se priča o stabilizaciji proizvodnje i isporuka automobila, Rusija je izvršila invaziju na Ukrajinu što je podmetnulo još jednu nogu oporavku globalnog tržišta.
Cene su početkom 2020. godine skočile nekih desetak odsto zbog izbijanja pandemije korona virusa i posledičnog pada potražnje, a potom su dodatno porasle. Krajem 2020. godine one su ukupno povećane između 20 i 30 odsto. Prošlog leta pojavio se novi rast cena na tržištu. Sa jedne strane zagušenja u lancima snabdevanja poremetili su redovne isporuke nove mikroelektronike te su krenuli da poskupljuju novi automobili, što je za sobom povuklo i tržište polovnjaka jer se sve više ljudi okrenulo na tu stranu u potrazi za pristupačnim prevoznim sredstvom, i prošla godina je takođe završena sa dodatnim poskupljenjima, od oko 20-ak odsto.
Nije lako primetiti nit koja spaja izbijanje rata u Ukrajini i tržište polovnih automobila u Srbiji, pogledajmo statistiku uvoza novih i korišćenih automobila kako Ukrajine tako i Rusije. Prema poslednjim dostupnim podacima Ukrajinske asocijacije proizvođača motornih vozila (Ukrautoprom), 2021. godine je u tu zemlju uvezeno 674,375 automobila od čega je 84 odsto polovnih ( 566,475 automobila). Od te cifre najviše je uvezeno iz Poljske i Nemačke, ukupno 199.000 vozila . Sa vanrednom situacijom u zemlji ovaj uvoz je pao maltene na nulu, te će višak automobila na autoplacevima u Nemačkoj morati negde da završi, a jedno od tržišta gde će oni osvanuti je i naše.
Prema drugom setu podataka, koji je objavio Institut za istraživanje tržišta autombila, najpopularniji model koji su Ukrajinci uvozili iz Evrope je Folksvagen Pasat, Škoda Oktavija i Folksvagen Golf, i to ne stariji od 10 godina.
Tako da će ove godine, tržište polovnjaka potencijalno preplaviti veliki broj upravo ovih nešto kvalitetnijih, novijih i samim tim skupljih polovnjaka.
Logika nam nalaže da će sa povećanjem ponude na tržištu cene krenuti na dole, ali to ipak neće biti slučaj već će pre doći do kratkoročnog ublažavanja tj. usporavanja samog rasta.
Doduše, postoji niz faktora koji će narednih meseci dovesti do poskupljenja, ali za to je potebno pogledati u pravcu autoindustrije i novim posledicama sa kojima se suočavaju proizvođači.
Velike nestašice i poskupljenja
Proizvođači automobila iz Ukrajine i Rusije uvoze mnoštvo ključnih komponenti, kojima su cene od izbijanja sukoba naglo porasle.
Poskupeli su maltene svi materijali koji su uključeni u proces proizvodnje automobila nafta (pa samim tim i plastika i guma), čelik, bakar, aluminijum, plemeniti i retki metali... to se definitivno preliva na cene novih automobila, te posledično i na polovne.
Sa druge strane sa izbijanjem rata u Ukrajini i nabavka kablovskih snopova iz te zemlje je postalo izuzetan problem.
- Evropski proizvođači iz Ukrajine uvoze sedam do 11 odsto tih kablovskih svežnjeva, a već i pre izbijanja rata počeli su da traže alternative za ukrajinske kablove, rekli su za EURACTIV predstavnici Evropske asocijacije snabdevača automobilske industrije (CLEPA).
Naravno, kao i kod svakog problema na tržištu u poslednjih godinu dana, tako ni izbijanje sukoba nije moglo a da ne poremeti na neki način industriju mikročipova.
Ukrajinske kompanije Ingas i Krajoin (Cryoin) proizvode oko 45 do 54 posto svetskog neona, ključnog za lasere koji se koriste pri proizvodnji čipova, izvestio je nedavno Techcet, ali su usled invazije Rusije oni primorani da ugase proizvodnju.
Sa rastom cena mikročipova, veći su troškovi proizvodnje novih modela automobila koji su puni elektronike, a kako nas pređašnje iskustvo uči kupci se okreću tržištu polovnjaka.
Na taj način, poskupljenjem proizvodnje novih modela što zbog rasta cene energenata, osnovnih materjiala, i komponenti, rast ponude polovnjaka u Srbiji biva anuliran te nas i ove godine čekaju nova poskupljenja.
Prevare sa kilometražom
Rezultati nedavnog istraživanja carVerticala, su pokazali da je kupovina polovnih automobila najrizičnija u zemljama centralne i istočne Evrope. Kod 24 odsto automobila koji se kupe u Letoniji su zabeležena "štelovanja" kilometraže. Na drugom mestu na listi je Rumunija, i ovoj zemlji je oko 20 odsto vozila sa korigovanim podacima o pređenoj kilomeraži.
(Espreso / Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!