stav
"VERONAUKA DA BUDE ŠKOLSKI PREDMET, A NE NASTAVNI PROGRAM": Oglasio se Patrijarh Porfirije
On je naveo da danas u Srbiji oko 450.000 učenika pohađa veronauku, a predaje je oko 2.000 veroučitelja, od toga oko 1.600 pravoslavnih, oko 250 islamske i oko 130 katoličke vere
Poglavar Srpske pravoslavne crkve Porfirije izjavao je danas da bi veronauka u školama u Srbiji trebalo ponovo da bude školski predmet, a ne nastavni program i da veroučitelji budu zaposleni za stalno.
Porfirije je na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu , otvarajući međunarodni skup povodom 20. godina od uvođenja verske nastave u Srbiji, rekao da za to postoji konsenzus među crkvama i verskim zajednicama, kao i da ne bi trebalo da postoji cenzus za formiranje grupa đaka za časove veronauke.
On je naveo da danas u Srbiji oko 450.000 učenika pohađa veronauku, a predaje je oko 2.000 veroučitelja, od toga oko 1.600 pravoslavnih, oko 250 islamske i oko 130 katoličke vere.
Ne mislimo da je sadašnji status verske nastave održiv ni na kraći rok, rekao je patrijarh.
Kada veronauka nije ni izborni predmet u rasporedu je kao pretčas, osmi čas ili slično, a potom stižu i uputstva o podizanju cenzusa na 30 đaka za formiranje grupa, ukazao je on.
Veronauka ima formativni uticaj na učenike, uči ih vrednostima, duhovnoj vertikali, ljudskim pravima i slobodama, poštiovanju drugog i drugačijeg, građanskim vrednostima, naglasio je Porfirije.
Prema njegovim rečima, jedino pravedno rešenje je ono iz prve Uredbe iz 2001. godine da ne postoji nikakav cenzus za formiranje grupa uečnika.
Potrebno je zaposliti veroučitelje na neodređeno vreme, istovremeno omogućiti crkvama i verskim zajednicama, koje ih delegiraju da vrše neometano brižan nadzor nad veroučiteljima, tako i nad sadržinom nastave, što bi podrazumevalo i da one mogu povući dozvolu za rad onima koji ne predaju u skladu sa verom, rekao je Porfirije.
On je podsetio na 2. novembar 2001. kada je u prisustvu tadašnjeg patrijarha Pavla i premijera Zorana Đinđića i ministra prosvete Gaša Kneževića počeo prvi čas veronauke i zahvalio svima koji su podržali njeno ponovno uvođenje u školski sistem Srbije.
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić izjavio je novinarima da će Ministarstvo razmotriti sugestije i rezultate skupa i da je otvoreno za razgovor i saradnju.
Status veroučitelja u sistemu je svakako ineters države i naročito Ministarstva i o tome se razgovara već godinama, mislim da pravimo korake napred da ih prevedemo u stalni radni odnos, rekao je Ružić.
Otvoreni smo i da razgovaramo o statusu veronauke kao izbornom predmetu, mislim da ćemo u razumnom roku sagledati sve aspekte, dodao je on.
Verska nastava je tu da pomogne mladima da ih ohrabri i usmeri na pravi put, a tradicionalne crkve i verske zajednice znaju kako sprečiti demografsko propadanje i obesmišljavanje porodice, kako zauzdati egoizam i materijalizam i kako probuditi ljudsku svest u sočavanju s nasiljem, rekao je Ružić obraćajući se na skupu.
Predsednik Biskupske konferencije Ladislav Nemet rekao je da je za 20 godina stečen dobro kvalifikovan nastavni kadar i da bi konatčno trebalo da se reši njihov stalni radni odnos i pun fond časova.
On je ukazao da je zbog pada nataliteta i broja učenika verska nastava degradirana u predmet koji se toleriše, a ne podržava.
Poglavar Islamske zajednice Srbije Sead Nasufović rekao je da je veronauka u poslednjem trenutku posle ratnih godina došla kao lek za dušu da zaceli svaku ranu.
Ništa čistije nismo spustili na naše rane i ništa lekovitije na duše od same veronauke, koja već 20 godina leči društvo, leči nas i leči mlade, poručio je on.
Poglavar Islamske zajednice u Srbiji Rešad Plojović se takođe prisetio prvog koraka koji je pokrenuo pokojni premijer Srbije Zoran Đinđić, uz ocenu da je za 20 godina sazrevanja i zajedništva veronauka donela mnogo dobrih stvari, kojima se Srbija svrstala u red modernih evropskih država.
Rabin Isak Asijel je ocenio da je uvođenje veronauke jedan od najhrabrijih poteza Vlade Zorana Đinđića i napomenuo da nigde u regionu to pitanje nije uređeno tako da sve verseke zajednice odlučuju i uređuju versku nastavu.
Zašto bi danas cenzus bio 30, kad sam na početku predavao veronauku i jednoj učenici, upitao je rabin.
Dekan Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Zoran Ranković rekao je da versko učenje ukazuje na najbolje vrednosti o kojim je potrebno duboko promišljanje.
(Espreso / Agencije)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!