RUŠE PREDRASUDE
"BESPOLNE" BARBIKE KOJE SU HIT U SVETU, STIGLE I U SRBIJU! Evo ko ih proizvodi i koliko KOŠTAJU! (FOTO)
Prvu rodno neutralnu lutku plasirao je 2019. godine "Matel"
Rodno neutralne igračke postaju hit u svetu, pa je tako danska, planetarno poznata, kompanija "Lego" pre nekoliko dana saopštila da će u budućnosti raditi na "uklanjanju rodnih stereotipa" kod svojih proizvoda.
"Bespolne" igračke je već promovisao i američki proizvođač igračaka "Matel", koji je napravio barbiku koja ne liči ni na dečaka ni na devojčicu, a ova lutka, koja nema grudi, karakteristične za Barbi, niti široka ramena svojstvena Kenu, može da se kupi i u Srbiji po ceni od oko 4.000 dinara!
Sagovornici Kurira kažu da je borba protiv stereotipa svakako dobra stvar, ali da kampanja koja se vodi u svetu za rodnu neuralnost deluje ponekad besmisleno i kao da ima za cilj da od dece napravi hermafrodite.
Naime, "Lego" je prošle nedelje saopštio da je istraživanje koje su naručili pokazalo da se devojčice danas osećaju sve samouverenije da se bave svim vrstama igara i kreativnih aktivnosti, ali da ih sputavaju ukorenjeni rodni stereotipi u društvu.
- Osiguravanje inkluzivnije igre i pokretanje rasprave o rodnim normama od kritičnog je značaja, ne samo za devojčice, već i za svako dete. Kompanija je posvećena tome da igru učini inkluzivnijom i osigura da kreativne ambicije dece ne budu ograničene rodnim stereotipima - naveli su u kompaniji.
Gordana Plemić
I dalje je teško naći dečaka koji nosi roze
Gordana Plemić iz udruženja "Roditelj" kaže za Kurir da deca nemaju problem sa igračkama, ona se igraju sa onim što im je zanimljivo. Problem je, kako kaže, samo sa nekim roditeljma koji i dalje imaju predrasude.
- Stvari se menjaju i više nisu tako striktne, ali i dalje ćete retko videti dečaka koji je obukao nešto roze. Ne znam da li će ovaj trend postati popularan i kod nas, ali roditelji ne bi trebalo da budu opterećeni trendovima, već da prate dečiji razvoj i da im dozvole da se igraju sa igračkama koje podstiču njihovu maštu, kreativnost i rast.
Prvu rodno neutralnu lutku plasirao je 2019. godine "Matel".
Pažljivo osmišljene karakteristike lutke, kako su pisali mediji, ne odaju određeni pol - usne nisu suviše pune, trepavice nisu preduge, vilica nije preširoka.
Svaka lutka iz serije "Creatable World" liči na vižljasto dete, a uz svaku se dobija set sa raznim odevnim kombinacijama i perikama. Taj set se, kako smo se uverili, može kupiti i u domaćim onlajn prodavnicama na fejsbuku, a cena je oko 4.000 dinara.
Psiholog Aleksandra Janković kaže za Kurir da u svakom slučaju treba raditi na razbijanju stereotipa i predrasuda, ali da prevelik pritisak tržišta može dovesti do toga da deca završe u potpunoj konfuziji - da ne znaju ni ko su, ni šta su, ni kog su roda.
- Istina je da devojčice obično na poklon dobijaju lutke i razne rekvizite za kuhinju, kao da se spremaju za životnu ulogu domaćice, dok dečaci pak dobijaju oružje, spremajući se da budu ratnici. Očigledno je da se stvari menjaju i da bi bilo dobro da se i jednima i drugima daju igračke koje razvijaju konstruktivne sposobnosti i maštu i koje nisu nužno određene polom. Međutim, deluje kao da se vodi kampanja da se potpuno ukinu razlike među polovima. Bojim se da je ovo pritisak jednog novog tržišta koje radi na tome da postanemo bespolna bića, odnosno da istovremeno budemo kao hermafroditi - i muškarci i žene - objašnjava Jankovićeva.
Slični trendovi zabeleženi su i u Kaliforniji gde je nedavno donet zakon kojim se propisuje da prodavnice od 1. januara 2024. imaju posebne odeljke za rodno neutralne igračke i opremu za decu. Oni koji to ne ispune biće suočeni sa kaznom od 250 dolara za prvi prekršaj i 500 dolara za bilo koji posle toga.
Branka Tišma
Deca nemaju problem sa identitetom, ovde je cilj profit
Školski psiholog Branka Tišma kaže za Kurir da deca predškolskog uzrasta nemaju problem sa seksualnošću, kao ni sa polnim identitetom, tako da "apsolutno nema potrebe da se insistira na igračkama koje su bez identiteta".
- Barbi lutke su i ranije nametale određeni način života deci - da izgledaju savršeno, da budu vitki, lepi, doterani... Sada se na isti način osmišljava i prodaje jedna kultura, a deca se od malog uzrasta navikavaju na taj sistem. Cilj ovih aktivnosti je, sa jedne strane, profit, a sa druge, potreba interesnih grupa koje se bave ljudskim pravima da zaštite jedan deo onih koji su ugroženi. Međutim, često je teško predvideti posledice za one koji nisu ugroženi i kada se pretera sa takvim aktivnostima to postaje besmisleno - kaže Tišma.
Kocke u duginim bojama
"Lego" napravio i LGBTQ set
"Lego" je ove godine objavio i LGBTQ set pod nazivom "Svi su sjajni". Inspirisan zastavom duginih boja, model se sastoji od 11 figura, od kojih svaka predstavlja jednu boju duge i posjeduje vlastitu frizuru. Dizajner seta Metju Aljton, potpredsednik odeljenja za dizajn, izjavio je da je želeo stvoriti set koji simbolizuje inkluzivnost i "slavi sve, bez obzira na to kako se identifikuju ili koga vole".
(Espreso/Kurir.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!