divno
LETELICA SRPSKIH STUDENATA OSVAJA SVET: Mladi mašinci napravili NEŠTO SJAJNO, ostvarili su OGROMAN USPEH!
Pored velikog inženjerskog poduhvata, ovo je i najveće i najprestižnije takmičenje u vazduhoplovstvu
Letelica OSA projektovana je da koristi prednosti vertikalnog poletanja i sletanja, a zatim da pređe u horizontalni let uz visok nivo energetske efikasnosti. Konstruisao je tim „Beoavia“ studenata Mašinskog fakulteta u Beogradu, a osvojila je treće mesto na prestižnom međunarodnom takmičenju.
Na takmičenju “New Flying Competition 2020”, koje je održano pod pokroviteljstvom „Erbasa“, tim studenata Mašinskog fakulteta „Beoavia“ osvojio je treće mesto u konkurenciji sedam univerzitetskih timova iz Nemačke, Finske, Meksika i Kine, koji su se kvalifikovali u finale takmičenja, od ukupno prijavljenih 50 timova iz celog sveta.
„Pored velikog inženjerskog poduhvata, ovo je i najveće i najprestižnije takmičenje u vazduhoplovstvu što se tiče studenata jer su potrebna velika finansijska sredstva“, istakao je student master studija David Cvetković, član tima „Beoavia“.
„Izuzetan rezultat i kad smo pre pet godina projektovali strategiju za novo vreme rekli smo –Student u centru učenja. Mi smo i do tada studentima davali vrhunska teorijska znanja, ali smo rekli da akcenat stavljamo i na praktičnu kompetenciju koja će neko verifikovati. Ovog puta to su učešća na svetskim takmičenjima, a ovo je jedan od pet timova koje Mašinski fakultet ima i svi su napravili po neki važan i vredan rezultat“, istakao je prof. dr Radivoje Mitrović, dekan Mašinskog fakulteta.
Zadatak na takmičenju bio je da se napravi letelica koja može da ispuni niz zahtevnih manevara: da ponese teret određene mase i dimenzija, pritom da poleti vertikalno do visine od 10 metara, a zatim da nastavi horizontalan let kao avion klasične konfiguracije.
„Pored toga, zahtev je bio da letelica bude energetski što efikacnija jer trend u avijaciji je da se prelazi na električne motore, gde su baterije problem“, istakao je Cvetković.
Tesline ideje u prelasku iz vertikalnog u horizontalan let
Prelazak u horizontalni let nakon vertikalnog uzletanja postoji već u američkoj avio-industriji gde se koriste propeleri, a neki od tih patenata počivaju na Teslinim rešenjima od pre 100 godina.
„Teslina zaostavština, ne samo u Americi nego u celom svetu se proučava neverovatno mnogo. Mi o tome mnogo ne govorimo, ali poznavaoci Teslinih dela svedoče da je to nešto na čemu se puno insistira. Ono što nas raduje je da vodeće svetske kompanije u tehničkoj grupaciji, u Beogradu prepoznaju mesto gde se obrazuju odlični inženjeri i to je razlog da dolaze u Srbiju ne samo sa proizvodnjom nego i sa razvojem“, istakao je profesor Mitrović.
Prema njegovim rečima, mnogo je drugačije kada se proizvod kreira negde, a ovde samo organizuje proizvodnja u odnosu na situaciju kada se i razvoj dešava ovde.
„To je prilika za kreativno inženjerstvo jer se između pet i 15 odsto inženjera bavi razvojem novih proizvoda, tehnologija, metoda ispitivanja i kontrolisanja“, naglasio je Mitrović.
Cilj je napraviti od Beograda naučno-tehnološko-razvojni centar Jugoistočne Evrope prepoznat u celom svetu.
„Mi mnogo bisera po svetu imamo. Ako bismo im ne samo uputili poziv da se vrate nego dali i materijalnu podršku da se vrate, da sa svojim kapitalom nastave biznis koji su već ostvarili u svetu, onda bi sa sinergijom mladosti i ambicije i njihovog iskustva mogli da se hvatamo mnogo većih poduhvata“, poručio je dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/RTS)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!