PRVI TAKVE VRSTE U REGIONU
SRB uskoro dobija moderan centar za upravljanje Železnicom
Moderan dispečerski centar sa sistemima za upravljanje i kontrolu železničkog saobraćaja izgradiće Infrastruktura železnice Srbije i kompanija ruskih železnica "RŽD Internešnl"
Jedinstveni dispečerski centar, koji bi prema najavama Ministarstva građevinarstva trebalo da počne da se gradi naredne godine u saradnji sa Ruskim železnicama, nalaziće se u železničkoj stanici Beograd Ranžirna u Makišu i biće prvi takve vrste u regionu.
Predviđena sredstva za taj projekat su 120 miliona evra, od čega je za projektovanje izdvojeno 9,48 miliona evra, rečeno je Tanjugu u Infrastrukturi železnice Srbije.
Moderan dispečerski centar sa sistemima za upravljanje i kontrolu železničkog saobraćaja izgradiće Infrastruktura železnice Srbije i kompanija ruskih železnica "RŽD Internešnl".
Jedinstveni dispečerski centar će omogućiti podizanje nivoa bezbednosti železničkog saobraćaja na najviši nivo, efikasnije upravljanje železničkog saobraćaja na srpskim prugama, kao i optimalnu iskorišćenost infrastrukturnih kapaciteta za potrebe teretnog i putničkog saobraćaja.
Za zgradu u kojoj će biti izgrađen JDC odabran je objekat u kojem se sada nalaze Telekomanda u Makišu.
U tom objektu biće izvedeni svi građevinski i tehničko-tehnološki radovi, kako bi u njemu uspešno mogao da funkcioniše novi centar.
Jedinstveni dispečerski centar obuhvatiće sve pruge kojima trenutno upravlja Infrastruktura železnice Srbije, kao i buduću prugu za velike brzine između Beograda i Subotice.
Finansiranje projekta obezbeđeno je iz novog ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica vrednog 230 miliona evra, uključujući i učešće iz budžeta Republike Srbije.
Projekat podrazumeva dispečersku centralizaciju i energetske uređaje, obezbeđivanje potrebnih vrsta veze, izgradnju prateće infrastrukture, stvaranje automatizovanih sistema i računarskog kompleksa, isporuku odgovarajuće opreme, ugradnju tehničkih sredstava za bezbednost, kao i stvaranje uslova za dijagnostiku kompozicija za vreme kretanja voza.
Takođe, novi JDC će omogućiti implementaciju novih tehnologija za upravljanje prevozom i stalnu kontrolu saobraćaja vozova, povećaće propusnu moć železničke pruge, optimizovati operativne troškove i povećati bezbednost saobraćaja na evropskim železničkim koridorima 10 i 11.
Projekat za gradnju JDC zajedno rade Saobraćajni institut CIP i projektantska kuća Ruskih državnih železnica NIAS, na osnovu opšteg projektnog zadatka Infrastrukture železnice Srbije.
Izradi opšteg projektnog zadatka za izgradnju JDC prethodio je obilazak i pregled više od 200 železničkih objekata, uključujući železničke stanice, vučne podstanice i deonice kontaktne mreže u Srbiji.
Stručnjaci Infrastrukture železnice Srbije prethodno su obišli dispečerske centre u Rusiji i sagledali različita tehnička rešenja u EU.
Projektanti su dostavili preliminarna rešenja, sa obimom i vrstom radova, na koje sada Infrastruktura železnice Srbije treba da odgovori, nakon čega će stručnjaci CIP - a i ruskog instituta NIAS nastaviti izradu tehničke dokumentacije.
Efekti izgradnje JDC su: visoka pouzdanost između planiranja i realizacije železničkog saobraćaja, centralizacija i automatizacija operativnih procesa vođenja saobraćaja, tačnost, automatska regulacija saobraćaja sa ciljem povećanja propusne moći, pomoć u organizaciji saobraćaja za vreme većih kvarova na železničkoj infrastrukturi, obaveštavanje putnika, prevoznika i učesnika u saobraćaju o realnoj saobraćajnoj situaciji i slično.
Centar će ommogućiti automatsku kontrolu železničkih vozila u saobraćaju, kao i trenutnu prenos dodatnih informacija od značaja za bezbednost saobraćaja.
To su: deformacije šina, kretanje i pozicije vozova, odroni, krađe ili neovlašćena kretanja u zoni pruge.
Novi JDC činiće Operativno upravljački i nadzorni centar Srbije u Makišu, sa regionalnim dispečerskim centrima u Novom Sadu, Nišu i Požegi.
U okviru izgradnje novog JDC biće modernizovana celokupna telekomunikaciona infrastruktura, koja obuhvata dispečerske veze, mrežu za prenos podataka, lokalnu optičku mrežu u stanici i lokalne mreže u zgradama, centralizovani sistem upravljanja i monitoringa opreme, sistem veza na stanici i međustaničnim rastojanjima, sistem za registraciju razgovora i audio-vizuelno informisanje putnika.
Zgrada u kojoj se sada nalazi Telekomanda izgrađena je pre skoro 50 godina biće potpuno obnovljena, pa će tako biti rekonstruisano oko 4.000 kvadratnih metara prostora, uređeno oko 2.200 kvadratnih metara fasade, zamenjeni krov, prozori i vrata, zamenjeni instalacije, transformatori, klimatizacija, sistem za gašenje požara, ali i uređeno oko 4.500 kvadrata prostora oko samog objekta.
Inače, dispečersko upravljanje saobraćajem vozova u Srbiji danas se odvija kroz tri centra za daljinsko upravljanje (Topčidrer, Niš, Novi Sad) i tri telekomandna centra (Makiš, Požega, Niš), koji su u funkciji već više decenija.
Postojeći sistem za upravljanje železničkim saobraćaje u Srbiji izgrađen je u najvećoj meri pre tri do četiri decenije i tehnološki je zastareo, prevaziđen, raznovrstan po tipu telekomunikacionih i signalno-sigurnosnih uređaja, razjedinjen i ne zadovoljava potrebe ni postojećeg saobraćaja i mreže železničkih pruga.
Bonus video:
(Espreso.co.rs / Agencije)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!