AUUUU
AUTOBUSI PRAZNI, PUTNIKA NIGDE: Moraju da poštuju red vožnje i broj polazaka, A PRED BANKROTOM SU
Ljudi se plaše da se voze i traže alternativu
Najveći srpski prevoznici, okupljeni u udruženju "Srbijatransport", upozoravaju na to da njihova preduzeća neće opstati duže od tri meseca ukoliko im država ne pomogne. Kako tvrde, autobusi voze gotovo prazni, a njihovi prihodi su na nivou od oko 60 odsto troškova, što znači da posluju u "debelom" minusu. Od nadležnih traže da im nadoknade izgubljene prihode i da im otpišu dugovanja za poreze i doprinose, čije je plaćanje odloženo za januar sledeće godine.
Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta", objašnjava da se u ovoj grani privrede troše rezerve koje su male, a da se problem ne može prevazići kreditima.
- U obavezi smo da poštujemo red vožnje i da vozimo i kada nema putnika, a to je apsurd, tako se samo gomilaju troškovi - ističe Aleksić. - S druge strane, ako bankrotiraju najveći prevoznici, biće ukinute linije i polasci, a putnici će imati dugoročni problem, jer neće moći da se prevezu.
LjUDI SE PLAŠE DA SE VOZE
Prevoznici ističu da je ovoj delatnosti ogromnu štetu nanela medijska kampanja koja se vodi protiv vožnje autobusima. - Ljudi se plaše da se voze i traže alternativu - kaže Bjeličićeva. - Tako opet cveta siva ekonomija, jer mnogi pojedinci zloupotrebljavaju ovu situaciju i organizuju prevoz na crno. Mi od njih trpimo štetu, a ni država nema koristi, jer ništa ne uplaćuju u budžet.
Duško Đurović, iz "Bečejprevoza", napominje da im je tokom vanrednog stanja bio potpuno zabranjen rad, ali da su imali visok nivo troškova i kada nisu radili, jer su morali da plate poreze, kao i mnogobrojne obaveze i dažbine osiguravajućim kućama i ostalima. Sada je, međutim, linijski saobraćaj u još nepovoljnijem položaju, jer imaju još veće troškove, a prihodi su minimalni.
- Ako nam je bilo zabranjeno da radimo, a i sada se vodi kampanja da se ljudi ne voze autobusima, od čega da platimo poreze i doprinose? - pita Đurović. - Najmanje što mogu da učine je da nam bar to otpišu, jer nam taj dug urušava bilans za sledeću godinu kod lizing kuća.
Prevoznici smatraju da nije pravedno što su se oni, kao zaposleni u delatnosti kojoj je zabranjen rad, našli u istom košu sa trgovinskim lancima i apotekama, koje su profitirale tokom vanrednog stanja. I jedni i drugi dobili su jednaku podršku države.
- Tražimo samo malu sektorsku pomoć, da uhvatimo dah. Sve to ćemo mi državi višestruko vratiti kad počnemo da poslujemo normalno - napominje Svetlana Bjeličić, predstavnica "Rakete"" iz Bajine Bašte. - Nije teško napraviti procenu štete, dovoljno je da se samo uporede prihodi za koje smo platili porez u istom periodu prošle godine. Ako izostane podrška, mnoge firme će se ugasiti, a posle se to ne može ni brzo ni lako vratiti na staro.
Nikola Lukić, iz preduzeća "KAVIM Srbija", kaže da je ohrabrujuća najava da će novim zakonom o akcizama nivo ove naknade za gorivo biti ujednačen sa onim u Evropskoj uniji i da je to deo dogovora sa nadležnima koji je postignut posle dugogodišnjih apela prevoznika.
DUŽI PERIOD OTPLATE
U Privrednoj komori Srbije je održan sastanak na kom su razmatrane mere podrške za sektore koji su posebno ugroženi zbog pandemije virusa korona. Ministar finansija Siniša Mali je predstavnicima sektora turizma, hotelijerstva i drumskog saobraćaja rekao da je najvažnije da im se obezbedi dodatna likvidnost. Biće im obezbeđeni povoljniji uslovi za apliciranje za kredite, a koji bi podrazumevali duži period otplate i duži grejs period. Privredni subjekti iz tih sektora bi kod Fonda za razvoj imali pravo da konkurišu za veće maksimalne iznose nego što je trenutno slučaj.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Novosti)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!