oprez
OVIM OSOBAMA NEĆE BITI DOZVOLJEN ULAZAK U KAFIĆE! Ali to je za opšte dobro
Posle dugog karantina, razumljivo je da su ljudi željni normalnog života
Policijski čas je ukinut, kafići i restorani otvoreni, proleće je i računica je jasna - svaki kafić od juče je pun. A šta je sa onima koji se plaše zaraze, ali žele u kafić? Šta oni mogu da urade?
Posle dugog karantina, razumljivo je da su ljudi željni normalnog života. Međutim, epidemiolozi iznova upozoravaju da epidemija nije potpuno prošla - samo se stišala. Mere opreza i dalje su neophodne. Jedna od prvih stvari koju su sve zemlje uradile bilo je upravo zatvaranje kafića i sličnih javnih mesta (poput recimo teretana), iz straha od širenja epidemije.
Kada je britanska ministarka zdravlja Nadin Doris upozorila naciju na opasnosti od infekcije, rekla je između ostalog:
- Smatrajte da sve što dotaknete može da bude kontaminirano. Svako dugme lifta, svaka korpa u radnji, svako dugme semafora i svaka šoljica u kafiću...sve je potencijalni izvor zaraze. Redovno dezinfikujte ruke i izbegavajte sve potencijalno opasne situacije - upozorila je ona naciju.
Zato su, između ostalog, i kafići i restorani širom sveta zatvoreni. Jedna od teorija zašto je Italiju samleo talas korona virusa upravo je bila njihova strast prema kafenisanju. Na kraju, čak je i Biljana Srbljanović prilikom svog gostovanja na TV Prva, kada je govorila o tome da sumnja da se zarazila putem kontaminirane flaše vode koju je kupila na pumpi.
Šta onda raditi u kafiću i koje mere preduzeti da se zaštitimo? Pod uslovom da kafići urade ono što je do njih - dakle da redovno dezinfikuju, nose zaštitu, odvoje konobare koji naplaćuju od onih koji poslužuju i slične mere, šta sam gost može da uradi? Da li da naručim limenku koju ću dezinfikovati, da li da tražim slamčicu pa da kroz nju pijem kafu? To su samo neka od pitanja koja su ljudi sebi postavljali. Neki su odlučili da rizikuju, neki su odustali od kafića do daljnjeg.
Budući da su kafići u Srbiji ponovo otvoreni i da su ljudi željni izlaska to obišli među prvim mestima nakon obustave policijskog časa, proverili smo i zvanične preporuke Batuta za ugostiteljske objekte, a oni kažu sledeće:
- Poseta ugostiteljskom objektu nije dozvoljena osobama sa simptomima koji ukazuju na COVID-19 (povišena temperatura, kašalj, kratkoća daha, otežano disanje, gubitak čula ukusa i mirisa).
- Broj osoba treba ograničiti tako da je moguće obezbediti udaljenost od najmanje dva metra od drugih osoba u svim pravcima.
- Pre početka rada oprati, očistiti i dezinfikovati zatvorene i otvorene delove objekta, pribora i opreme i provetriti prostorije.
- Ugostiteljske objekte redovno provetravati i ne koristiti veštačku ventilaciju zatvorenog centralizovanog tipa, kao i klimatizaciju u objektima ukoliko se radi o split sistemu (sistem u kome vazduh cirkuliše unutar prostorije prolaskom kroz unutrašnju jedinicu klima uređaja bez razmene istog sa spoljnim svežim vazduhom).
- Obezbediti potrebnu količinu propisane lične zaštitne opreme i dezinfekcionih sredstava za zaposlene i korisnike.
- Na ulazu u bašte/objekat postaviti dezobarijere (sunđer ili krpu natopljenu dezinfekcionim sredstvom na bazi hlora u skladu sa uputstvom proizvođača) na personalnom ulazu, ulazu u proizvodni deo, kao i na ulazu u uslužni deo.
- Na ulazu u baštu/objekat i u samoj bašti/objektu obezbediti sredstva za dezinfekciju ruku, najbolje beskontaktne dozere za dezinfekciju ( mogu se koristiti i ručna prskalica, vlažne maramice, gel, a sve na bazi 70% alkohola).
- Raspored stolova i stolica za stolom u zatvorenom delu ugostiteljskih objekata i u bašti organizovati tako da se obezbedi fizička udaljenost između gostiju od najmanje dva metra ili kada to nije moguće obezbediti fizičke barijere (od pleksiglasa ili drugog punog materijala) koje će deliti prostor između stolova. Kontakt između gosta i zaposlenog treba maksimalno skratiti uz najmanje jedan metar udaljenosti.
- Koristiti papirne menije za jednokratnu upotrebu ili menije za višekratnu upotrebu, koji se moraju dezinfikovati posle svakog gosta.
- Prilikom ulaska i boravka u objektu gosti moraju nositi masku koju mogu skinuti samo dok su za svojim stolom.
- Objekat bar dva puta dnevno prati i dezinfikovati sredstvom na bazi hlora u skladu sa uputstvom proizvođača. Površine i predmete koji se često dodiruju (kvake, pultovi, ručke ormarića, sudopere, stolovi, stolice, prekidači za svetlo, slavine, ključevi, telefoni i sl.) prati i dezinfikovati deterdžentima koji se standardno koriste ili sredstvom na bazi 70% alkohola. Povremeno obaviti i dezinfekciju pristupnih prilaza objektu sredstvom na bazi hlora u skladu sa uputstvom proizvođača. Sto i stolice nakon odlaska gosta obavezno dezinfikovati.
- Kontrolisati postupak pranja posuđa – obavezno mašinsko pranje na temperaturi od 60 °C ili, ako za to nema uslova, pranje deterdžentom na što višoj temperaturi. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni, a posebno voditi računa da dezinfekciono sredstvo ne dođe u kontakt sa hranom!!!
- Prilikom pripreme hrane potrebno je pridržavati se uobičajenih principa dobre higijenske prakse u pripremi i manipulaciji hranom, sa ciljem smanjenja uvek prisutnih rizika za sve bolesti prenosive hranom.
- Izbaciti iz upotrebe posluživanje gostiju iz posuda za zajedničku upotrebu (kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva i sl.), kao i samousluživanje priborom iz zajedničkih gondola.
- Na ulaznim vratima u sanitarne prostorije postaviti obaveštenje o obaveznoj dezinfekciji ruku pre i nakon korišćenja i obezbediti tečni sapun, toplu vodu i jednokratne papirne ubruse za ruke ili aparat za sušenje ruku, kao i dozer sa dezinfekcionim sredstvom za ruke na bazi 70% alkohola. Redovno, a najmanje na svakih 30 minuta rada ili posle korišćenja, sprovesti čišćenje i dezinfekciju sanitarnih prostorija, podova i svih površina sa kojima se dolazi u kontakt.
- Obezbediti obeležena mesta za higijensko odlaganje upotrebljenih maski, rukavica i dr. otpada u objektu i bašti – tj. kese u kanti sa pedalom za nožno otvaranje.
- U skladu sa mogućnostima, odvojiti postupke naplate usluga od poslova usluživanja hrane (zaposleni koji poslužuje hranu i piće ne treba da obavlja naplatu usluge).
Nakon svake naplate, a pre bilo koje druge radnje, dezinfikovati ruke.
Sve u svemu, kao što je i rečeno, oslanjamo se na svest građana i želju da sami sebe zaštitimo. A da li ste vi već posetili kafić i jeste li preduzeli neke mere?
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Žena.blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!