kršenje zakona?
SINDIKAT KONTROLE LETENJA: Načelnik Službe za obuku radio bez važeće dozvole
On ističe da je Sindikat kontrole letenja, nakon saopštenja Direktorata, zatražio uvid u sva dokumenta koja su bila predmet inspekcijskog nadzora
Pravni zastupnik Sindikata kontrole letenja Nenad Vojnović rekao jeda će taj sindikat dostaviti Direktoratu civilnog vazuhoplovstva (DCV) dokaze o brojnim nezakonitostima u radu neposrednih rukovodilaca u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), nakon što je Direktorat saopštio da vanrednim inspekcijskim nadzorom nad Kontrolom letenja nije utvrđeno bilo kakvo kršenje zakona, piše N1.
“Ukazivali smo na brojna nezakonita postupanja SMATSA, zbog kojih je došlo do indicija da je ugrožena bezbednost vazdušnog saobraćaja iznad Srbije i Crne Gore. Tek kad smo izašli u javnost, usledila je reakcija nadležnih, pa je Direktorat civilnog vazduhoplovstva u periodu od 6. do 12. decembra 2019. izvršio vanredni inspekcijski nadzor u operativnim jedinicama u Beogradu, Kraljevu i Nišu. Kako smo saznali čitajući saopštenje u medijima, Direktorat nije utvrdio kršenje zakona, pa je doneo zaključak da ne postoje indicije da bi bezbednost vazdušnog saobraćaja mogla biti ugrožena“, navodi Vojnović.
On ističe da je Sindikat kontrole letenja, nakon saopštenja Direktorata, zatražio uvid u sva dokumenta koja su bila predmet inspekcijskog nadzora.
“Veliko je pitanje da li je Direktorat uradio svoj posao i na osnovu kojih podataka, jer ne isključujem mogućnost da su neposredni rukovodioci falsifikovali dokumenta ili su inspekciji dostavili dokumentaciju koja je ispravna, ali se ne podudara sa stvarnom situacijom. Na ta pitanja nemamo odgovor, jer nemamo uvid u priloženu dokumentaciju. Zato od Direktorata tražimo fotokopije svih isprava koje su vezane za inspekcijski nadzor, jer imamo jasne dokaze da je pravilnik kršen“, kaže Vojnović.
Kontrolorima uskraćivan zakonski nedeljni odmor
Prema njegovim rečima, sindikat je ukazivao na brojne nezakonitosti u radu, među kojima je i slučaj bivšeg načelnika Službe za operativnu obuku Slavka Jovanovića, koji se na toj poziciji nalazio do januara 2019. godine. Prema informacijama do kojih je došao sindikat, Direktorat civilnog vazduhoplovstva je još 16. marta 2016. godine suspendovao Jovanovićevo lekarsko uverenje, što je jedan od osnovnih uslova za postavljenje na tu poziciju.
“Kad je nekome suspendovano lekarsko uverenje, to automatski znači da ne može da produži dozvolu, a bez važeće dozvole više nije kontrolor letenja. Kao načelnik te službe, Jovanović je imao ovlašćenje da nekome oduzme dozvolu, iako je on sam nije imao“, ističe Vojnović.
Na pitanje ko je štitio Jovanovića i omogućio mu da dve godine i devet meseci ostane na funkciji uprkos tome što nije imao važeću kontrolorsku dozvolu, naš sagovornik tvrdi da je u pitanju “ista grupa neposrednih rukovodilaca koja kroji sudbinu kontrole letenja već više od deset godina“.
“S obzirom na to da postoje određene anomalije u planiranju, kao i česte izmene smena, bićemo prinuđeni da se obraćamo i Direktoratu i SMATSA sa povećim brojem zahteva za dostavljanje informacija od javnog značaja, kako bismo stekli uvid u sve činjenice. Ukoliko na taj način ne rešimo probleme, bićemo prinuđeni da se obratimo višim instancama Republike Srbije, ali i međunarodnim organizacijama“, najavljuje sledeće korake Vojnović.
On dodaje da ono što je propisano Pravilnikom o radnom vremenu ne sme da se menja voljom poslodavca i zaposlenog, jer su ti propisi doneti zbog činjenice da se radi o veoma osetljivom radnom mestu.
“Predmet inspekcijskog nadzora bio je i slučaj u Aerodromskoj kontroli letenja Kraljevo, gde je jedan od kontrolora radio u periodu od 2. do 12. jula 2019. godine tako što je imao odmor samo 7. i 9. jula. Dakle, taj kontrolor letenja bio je radno angažovan devet dana u periodu od 11 dana. U istom mesecu, takođe u Kraljevu, drugi kontrolor letenja u periodu od 3. do 16. jula nije radio samo 6, 10. i 13. jula. Apsolutni rekorder u negativnom smislu bio je kontrolor iz Beograda, koji je u martu 2019. godine u 19 uzastopnih dana bio angažovan čak 16. Sva tri slučaja predstavljaju nesumnjivo kršenje propisa jer zaposleni nisu imali 48 sati neprekidnog nedeljnog odmora“, ističe Vojnović, dodajući da su to samo neki od primera za koje sindikat ima dokaze i da će podrobnija analiza uskoro biti dostavljena kako Direktoratu, tako i nadležnom ministarstvu.
Punomoćnik Sindikata kontrole letenja kaže i da Direktorat u svojoj inspekciji nije konstatovao ni činjenicu da se ne poštuju procedure koje se odnose na tretiranje stresa kontrolora. Na evropskom nivou donete su procedure po kojima su sve kontrole letenja bile u obavezi da donesu i primenjuju pravilnike koji se odnose na stres kontrolora. Strukovno udruženje kontrolora letenja je još 2009. zahtevalo od SMATSA da donese taj pravilnik, koji je usvojen tek 2015. godine.
“Menadžment je svesno godinama kršio standarde i propisane procedure Evropske unije vezane za stres kontrolora letenja, koje je pokušao da usaglasi tek pre nekoliko dana i to nakon javnog insistiranja kontrolora letenja. To ima direktne i dalekosežne posledice po zdravlje kontrolora letenja, a samim tim i na posao koji obavljaju. Sindikat kontrole letenja u skladu sa zakonom i profesionalnim integritetom ima obavezu da upozori na kršenje procedura i regulativa koje direktno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja“, naglašava Vojnović i dodaje da je najindikativnije to što SMATSA nije ni obučila dovoljan broj ljudi koji bi trebalo da tretiraju stres kod kontrolora.
Direktorat se poziva na saopštenje, SMATSA bez odgovora
Navode Sindikata kontrole letenja o nepravilnostima u radu SMATSA pokušali smo da proverimo i u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore, kao i u Direktoratu civilnog saobraćaja. Odgovor na upit dobili smo samo od Direktorata, dok se rukovodstvo SMATSA nije oglasilo ni posle tri radna dana.
Služba za odnose s javnošću Direktorata civilnog vazduhoplovstva uputila nas je na zvaničnu internet stranicu DCV, na kojoj se nalazi saopštenje povodom izvršenog vanrednog terenskog i kancelarijskog inspekcijskog nadzora nad Kontrolom letenja Srbije i Crne Gore. U odgovoru je napomenuto i da je “unutrašnja organizacija zaposlenih, odnosno raspoređivanje radnika u okviru organa Kontrola letenja Srbije i Crne Gore SMATSA doo Beograd u isključivoj nadležnosti organa upravljanja“
Podsetimo, menadžment Kontrole letenja Srbije i Crne Gore saopštio je 13. decembra da su inspektori Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije vanrednim nadzorom utvrdili da ne postoje indicije da je bezbednost u vazdušnom prostoru Srbije bila ugrožena, a do istog zaključka, kako se navodi, došla je i Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore.
Bonus video:
(Espreso.co.rs / N1)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!