vojna moć
SRPSKI ORAO JE BRŽI OD ZVUKA: Ima retke sposobnosti, i ne može se uhvatiti! OVAKO IZGLEDA NAŠA MAŠINA
Retki su primeri u svetu da jedna mala zemlja napravi avion koji leti brže od zvuka...
Vojska Srbije radi na modernizaciji svog naoružanja, a jedan od projekata je i modernizacija borbenog aviona "orao". To je avion koji leti brže od zvuka, a detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da "orao" može da leti do 2042. godine.
Retki su primeri u svetu da jedna mala zemlja napravi avion koji leti brže od zvuka. To je uradila Jugoslavija u saradnji sa Rumunijom sredinom sedamdesetih godina. Reč je o avionu "J-22 orao". Ovaj avion u Vojsci Srbije još leti, a leteće još veoma dugo jer se radi na njegovoj modernizaciji.
To kažu Miodrag Marković, iz firme "Teleoptik žiroskopi" i pukovnici i piloti Vojske Srbije Dejan Vasiljević i Zoran Prodanović, koji predvode civilno-vojni tim za modernizaciju aviona orao.
Glavni delovi modernizacije su napadno-navigacijski sistem, optičko-elektronski uređaji i pametno naoružanje.
- Pod tim podrazumevamo da ćemo moći da ostvarimo isti efekat na cilj sa duplo manje, pa i više od duplo manjeg broja aviona. Ako nam je za uništenje nekog cilja sada potrebno tri aviona, sada ćemo to moći sa samo jednim vazduhoplovom - objašnjava pukovnik Dejan Vasiljević, komandant 98. vazduhoplovne brigade.
Modernizovano naoružanje činiće takozvani pametni projektili, čija je preciznost u rangu sličnih borbenih sistema u svetu.
- Osnovni nosilac je vođena raketa "VRVZ-200" koja će omogućiti avionu ‘orao’ dejstva sa visine od 7.000 metara na daljinu od 40 kilometara, i to u uslovima noći i složenim i povoljnim meteorološkim uslovima. Time se dobija veća mogućnost preživljavanja aviona "orao" - istakao je pukovnik Zoran Prodanović, zamenik komandanta 98. vazduhoplovne brigade.
Neuhvatljiv i sa zemlje i sa neba
Avion "orao" ima retku sposobnost letenji na malim visinama, manjim od 50 metara, što ga čini neuhvatljivim za dejstvo i sa zemlje i sa neba. Na avion orao biće postavljeno ukupno 11 novih sistema, sa ciljem da se pojednostavi rad pilota. Sve je to dosta složeno i zahteva mnogo truda srpskih vazduhoplovnih stručnjaka.
- Osnova sistema je takozvana staklena kabina, odnosno glas kokpit, koja, pre svega, podrazumeva modernu senzoriku, koja učestvuje sa inercijalnim navigacionim sistemom, pre svega, u određivanju položaja aviona - navodi Miodrag Marković iz firme "Teleoptik žiroskopi".
Kao što se često govori, nekada je sve bilo kvalitetno. U to, "nekada" vreme napravljen je i "orao". Detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da orao može da leti čak do 2042. godine.
Vojska Srbije će tako imati žilav, pouzdan i savremen avion i neće potrošiti mnogo novca, srpska odbrambena industrija biće tehnološki unapređena.
Bonus video
(Espreso.co.rs/RTS)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!