SAMO DA OFICIRIMA NATO NE BUDE NEPRIJATNO
SLIKE BILJANE VILIMON I VLADE VELIČKOVIĆA SKLONJENE NA JEDAN DAN: Bura oko izložbe u kulturnom centru u Parizu
Pred početak konferencije jedan momak iz organizacije došao je u kancelariju i doneo sve kataloge izložbe koji su bili u galeriji, s pitanjem gde to da skloni
Izložba Istorijskog muzeja Srbije, koja je otvorena u Kulturnom centru Srbije u Parizu 23. marta ”Srbija 1999. – 20 godina posle - Dok su padale bombe”, Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića je iznenada sklonjena.
Kako kaže Nataša Pejin, koordinator za odnose s medijima KIC-a, razlog iznenadnog i potpunog uklanjanja kompletne izložbe je konferencija koja je u prostoru KC Srbije u Parizu organizovao vojni ataše pri ambasadi Srbije u Parizu. Posle samo dva dana od otvaranja izložbe Istorijskog muzeja Srbije u ovom prostoru platna Biljane Vilimon su urolovana, dokumentarne fotografije koje su deo izložbe takođe, slika Vlade Veličkovića je ostala u prizemlju galerije.
Bila je konferencija povodom 20 godina od bombardovanja Srbije, koju je organizovao vojni ataše pri ambasadi Srbije u Parizu i odabrali su da to bude u Kulturnom centru Srbije u Parizu. To je bila konferencija zatvorenog tipa. Sinoć, 25. marta su slike skinute, a danas u 18 časova je održana ta konferencija. Na posao sam došla u 11:30 i zatekla zidove galerije Kulturnog centra Srbije u Parizu prazne. U momentu dok sam gledala i čudila se naišao je direktor Kulturnog centra Srbije, Radoslav Lale Pavlović i rekao da danas imamo prijem zvanica u 18 časova i da je iz ambasade dobio nalog da se slike skinu kako, citiram, oficirima NATO-a ne bi bilo neprijatno. Veče pre, sinoć, sve je bilo uklonjeno sa zidova. Zvanice, vojni atašei zemalja, između ostalih i onih, koje su bombardovale Srbiju 1999. Ne znam precizan naziv konferencije. Direktor je nastavio da mi objašnjava da će biti koktel, šta ja treba da radim, navodi Nataša Pejin.
- Rekla sam mu: Vi Lale Pavloviću učestvujete u strašnoj sramoti i poniženju Srbije i srpskih žrtava i treba da vas je sramota. Odbijam da učestvujem u ovome, a što se koktela tiče, u ovakvim uslovima, ni čašu hladne vode neću izneti nikome. Otišao je bez reči, kaže Nataša Pejin, koja je zvanično najavila da od 31. marta neće više raditi u KC Srbije u Parizu.
Nataša dodaje da je pred početak konferencije jedan momak iz organizacije došao u kancelariju i doneo sve kataloge izložbe koji su bili u galeriji, sa pitanjem gde to da skloni?
Na njeno pitanje zašto to radi dobila je odgovor da ne sme ništa od toga da se vidi u sali. Potom je došao i direktor i rekao joj da donese mikrofone i uradi tonsku probu.
Nataša je to odbila, jer kako kaže nije želela da na bilo koji način "učestvuje u toj sramoti u Srpskom kulturnom centru gde se ponižava Srbija, umetnici koji izlažu i žrtve bombardovanja 1999., a da kao vrhunac poniženja to sami Srbi organiziju!"
Podsećamo, izlog Kulturno-informativnog centra Srbije (KIC) u Parizu više od deset dana krasila je skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin. Neprimerene figure bile su postavljene ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa koja je i svojevrsni zaštitni znak ove ustanove.
Na fotografiji iz Pariza bile su prikazane velike plastične statue “diznijevaca” postavljene na centralno mesto izloga Kulturnog centra.
- Neprimereno je da je ovakav sadržaj izložen u ustanovi koja bi trebalo da promoviše našu kulturu u Evropi. Ne ulazeći u umetničku slobodu, ne smatramo da je seksualni čin Paje Patka i Mikija Mausa pravi domet srpske umetnosti - naveli su tada Srbi iz Pariza.
Kako je objašnjeno u KIC-u u Parizu, sporna skulptura bila je delo umetnika Milorada Stajačića, i ona je sastavni deo izložbe “Kraj i početak” otvorene 9. avgusta. Iza ove postavke stoji petoro autora iz Srbije okupljenih u umetničku grupu “Dimenzija”
Direktor ove ustanove dramski pisac Radoslav Lale Pavlović sporne figure u izlogu objašnjavao je umetničkom slobodom.
Bonsus video:
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!