novi koraci
VOJNA NASTAVA PONOVO U ŠKOLAMA: Ovo su noviteti u SRPSKOM obrazovanju!
U drugom polugodištu đacima trebalo da održe dva časa posvećena odbrani, civilnoj zaštiti i reagovanju u toku prirodnih katastrofa i elementarnih nepogoda
Neće biti uveden novi predmet, već će na četiri časa odeljenskog starešinstva biti obrađeno 11 tema, za šta mogu biti pozvani i gosti iz Ministarstva odbrane.
Na adrese srednjih škola u Srbiji Ministarstvo prosvete uputilo je ovih dana dopis u kojem ih obaveštava da bi u drugom polugodištu đacima trebalo da održe dva časa posvećena odbrani, civilnoj zaštiti i reagovanju u toku prirodnih katastrofa i elementarnih nepogoda.
Kako su za „Politiku” precizirali predstavnici Ministarstva prosvete, neće biti uveden novi predmet, već će u toku jedne školske godine na ukupno četiri časa odeljenskog starešinstva razredni starešina fakultativno obrađivati 11 tema, a za to može angažovati i goste iz Ministarstva odbrane. Uvođenje obuke o odbrani i civilnoj zaštiti u školski sistem, kako kažu, iniciralo je Ministarstvo odbrane. To su učinili pozivajući se na odredbe Zakona o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi, u kojima se srednjoškolci smatraju kategorijom građana koja treba da stekne znanja i veštine za potrebe odbrane zemlje u uslovima vanrednog i ratnog stanja.
– Neke od tih jedanaest tema koje će đaci obrađivati su: kakva je uloga Vojske Srbije u sistemu odbrane zemlje, kako se postaje profesionalni vojnik, vojna obaveza u Srbiji, koji su oblici neoružanog otpora i teme iz oblasti civilne zaštite – pojašnjavaju u Ministarstvu prosvete.
Izuzetno je što su se ministarstva odbrane i prosvete odlučila na uvođenje ove novine u srpsko obrazovanje, smatra prof. dr Zoran Dragišić sa Fakulteta bezbednosti u Beogradu. Međutim, ističe da se na četiri časa u toku školske godine gotovo ništa ne može učiniti, jer Srbija sada ima generacije mladih potpuno nespremne za „obaveze i zahteve bezbednog življenja”, koji ne znaju osnove zaštite od poplave i požara.– Naša omladina je nebezbedna. Ovaj korak je odličan, ali je neophodno hitno uvođenje obaveznog predmeta u trećem i četvrtom razredu srednje škole, koji bi se zvao bezbedonosna kultura. Pored znanja o pružanju prve pomoći, gašenju početnog požara, ponašanja u vanrednim situacijama, pri poplavama, na primer, taj predmet bi đake učio kako da se odupru svim savremenim izazovima i pretnjama koji sve više ugrožavaju srednjoškolce. To su narkomanija, sajber pretnje i saznanja o svim vrstama kriminala, a naročito narko-kriminalu. Nastavnici bi đake naučili kako se ukazuje lična i uzajamna zaštita, kako se to stručno naziva prema međunarodnim konvencijama o civilnoj zaštiti – ističe profesor Dragišić i dodaje da bi to bilo nešto poput nekadašnjeg predmeta Odbrana i zaštita, ali bez njegove „ideološke
– Činjenica je da živimo u veoma nestabilnom regionu. Budući da od 2010. godine nemamo obavezno služenje vojnog roka, predlažem da u okviru tog predmeta u četvrtom razredu, možda i trećem, bude uvedena mini vojna obuka i za dečake i za devojčice, na kojoj bi naučili gađanje iz puške. Onaj učenik koji ima problem sa oružjem ne bi morao da puca iz puške, ali ne može baš da ima i prigovor savesti na gašenje požara – ističe Dragišić i dodaje da bi se ovim predmetom podigla i motivacija za dobrovoljno služenje vojnog roka, jer smatra da je Srbiji potrebna veća vojna rezerva.
BONUS VIDEO:
(Espreso.co.rs/Politika)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!