ISTORIJA NAS UČI DRUGAČIJE
SVI SE SMEJU IVONI ZBOG KOSOVA, A ZNATE LI DA JE POSTOJAO I TREĆI KOSOVSKI BOJ? Istoričari otkrivaju pravu istinu
Nije sve kako je većina odmah pomislila
Da li je bilo drugog kosovskog boja ili je postojao samo jedan, tema je koja je ovih dana goruća u Srbiji.
Lavinu je pokrenula svojom izjavom Ivona Jevtić, gradska sekretarka za kulturu, a odnedavno v. d. direktorka Muzeja Nikole Tesle.
Baš ovo je bio razlog da pozovemo ugledne istoričare da oni daju svoj konačni sud, ko je u pravu - Ivona, istorija ili društvo s društvenih mreža.
Istoričar Božidar Kljajević kaže za Espreso da je postojao drugi kosovski boj, ali to nije ni približno važno za Srbe ni po obimu, niti po istorijskim kvalitetima.
"Taj kosovski boj je vodio Sibinjanin Janko i Mađari bilo je tu i Srba i drugih naroda koji su bili u sastavu Ugarske države, oni su iskoristili određenu nepažnju i slabosti Turske u to vreme i napravili jedan prodor, ali su kasnije, nažalost bili potučeni kod Bugarske. Taj kosovski boj nema nikakve istorijske vrednosti za Srbe. Ti istoričari ga nazivaju tako jer se jedna od tih bitaka odigrala na Kosovu. Znate, čudni su istoričari i ljudi, svi bi da se bave istorijom a niko pravu istoriju neće da prezentuje", kaže on.
Kada je reč o postojanju drugog kosovskog boja, istoričar Čedomir Antić za Espreso kaže:
"Izjava po suštini nije sporna, već po načinu na koji je izrečena. Znate, kada nasumice izgovaramo nešto što znamo i kada to ima oblik nekakve poplave to govori o tome da je to izrečeno znanje sumnjivo i ja ne znam zbog čega bi se to komentarisalo. Jer to što je ona želela da izjavi nema veze sa drugim, pa čak ni trećim kosovskim bojem", kaže Antić i dodaje:
"Međutim ono što je za nas zaista važno je da je u Srednjem veku zaista bilo nekoliko bitaka na Kosovu polju, drugi i treći kosovski boj. Taj drugi boj, odigrao se u blizini mesta Kosovske bitke kod Tripolja, a sukob je izbio između dve strane koje su se borile za prevlast nakon zarobljavanja sultana Bajazita kod Angore 1402. godine.
Dakle, posle tog zarobljavanja desetak godina trajala je feudalna anarhija u Osmanskom cartsvu jer su se četiri Bajazitova sina borila oko toga ko će postati sultan. Srpski feudalci, koji su bili u vazalnim odnosima prema Osmanskom carstvu su se podelili, carstvo je došlo na ivicu propasti i ono što je bila okolnost svega toga je svađa bliskih rođaka. Tako su se posvađali i bliski rođaci koji su vodili vazalne srpske zemlje. S jedne strane bio je despot Stefan Lazarević, a na drugoj strani njegovi sestrići potomci Vuka Brankovića. U toj bitci kod Tripolja 1402. godine Stefan je konačno pobedio, a samim tim to je bio dobitak i za turskog princa kojeg je tada Stefan podržavao. Smatra se, a o tome piše i profesor Rade Mihaljčić da je navodno sećanje na kosovsku bitku bilo pod uticajem na ovu "Drugu kosovsku bitku". Odatle i taj negativan odnos prema Vuku Brankoviću i ako je on umro u Osmanskom zarobljeništvu njegovi potomci su se borili protiv despota Stefana i narod je zapamtio kako su Brankovići izdajnici. I ako su, ako gledamo sa današnje tačke gledišta naslednici kneza Lazara 1389 posle "prve bitke" potpisali mir sa Turcima. A Vuk Branković je nastavio da se bori.
Istoričar Radoš Ljušić nam je samo kratko rekao:
"Svi znaju da je drugi kosovski boj postojao i o tome neću da pričam".
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!