
šta vi mislite?
Mreže gore od rasprava o ukidanju probnih vozačkih dozvola, Srbi najviše odlepili zbog ove stvari!
Najveći problem probnih vozačkih dozvola korisnici vide u dvostrukim troškovima za vozače
Od kada su se u javnosti pojavili navodi da se u okviru novog Nacrta zakona o bezbednosti saobraćaja koji tek treba da bude donet, diskutuje o ukidanju probnevozačke dozvole, društvene mreže su se odmah podelile u dva tabora - "za" i "protiv" ove odluke koja još nije ni zvanično potvrđena.
Korisnici su odmah zauzeli stranu i delili svoje stavove pre nego što su se uopšte usaglasili da li "glasaju" za ukidanje probne vozačke dozvole kao dokumenta ili i ograničenja za vozače-početnike koja ona trenutno predviđa. U nekolicini objava spekuliše se o razlozima zbog kojih stručnjaci iz oblasti saobraćaja koji rade na Nacrtu novog zakona planiraju da probne vozačke dozvole pošalju u istoriju, a zatim se postavlja i pitanje o kojem je bilo reči i prilikom njihovog uvođenja - "da li su one glupost ili ne"?
Najveći problem probnih vozačkih dozvola korisnici vide u dvostrukim troškovima za vozače, nepriznavanju tog dokumenta u svim državama u regionu i u inostranstvu, kao i samim ograničenjima za vozače-početnike koje ona predviđa.
Oni koji su protiv ukidanja probnih vozačkih dozvola kao glavni argument uglavnom navode nedostatak iskustva što vozačkog što životnog, imajući u vidu da njihovi vlasnici najčešće deca koja su tek izašla iz srednje škole ili nešto starija, bez svesti o odgovornosti i opasnosti koje saobraćaj sa sobom nosi, te smatraju da su postojeća ograničenja dobra za njih. Osim toga, neka od ograničenja probnih vozačkih oni bi primenili i na vlasnike regularnih dozvola, kao što je nulta tolerancija na alkohol.
Sa druge strane, neki korisnici smatraju da je sam dokument koristan, ali da ograničenja nisu postavljena u skladu sa potrebama i sposobnostima svih vozača.
"Ja od 20 godina imam probnu, a neki čiča od 80 čija reakcija traje pet sekundi, ima redovnu", navodi neko.
Šta vide kao najveći problem
Kao najveći problem vide zabranu vožnje posle 23 sata, kao i jačinu motora automobila koja je ograničena na 80 kW ili 109 KS.
"Pogodite ko su oni koje Hitna najčešće donosi noću?"
Jedna od objava autora koji je protiv ukidanja probnih vozačkih dozvola, privukla je veliku pažnju ostalih kada je prilično slikovito opisao zbog čega je tog stava, iako se više osvrće na nepoštovanje ograničenja za vozače-početnike nego na sam dokument.
"Ne postoji noćna smena u bolnici, a da bar jednom ne dovuku klinca razvaljenog u saobraćajci. Ne pričam napamet, pričam iz ličnog iskustva, jer sam ih video previše. Da se razumemo, nije svaki mlad vozač ludak, ali statistika ne laže, a realnost je brutalna. Klinci koji su tek položili najčešće završavaju u Urgentnom centru, a nažalost i oni u koje ti isti klinci udare dok divljaju. E, sad, šta im se desi? Ista priča svaki put. Izlazak, gas do daske, "Brate, znam ja da vozim", "Imam osećaj za auto", a realno, nemaju pojma ni koliko su loši. Voze kola koja su jača nego što bi trebalo, često uzmu tatin ili mamin auto, pa divljaju. Prebrza vožnja, loša procena, neka sitna glupost na putu, i bum. Drugar do njih teško povređen, a oni sami jedva živi. Ponekad ni ne budu živi", započinje autor ove objave.
Kako dalje tvrdi, "oni koje hitna pomoć najčešće donosi noću su klinci sa probnom vozačkom dozvolom" koji bi, kako kaže, ostali živi i zdravi da su poštovali zabranu vožnje posle 23 sata.
"Pogodite ko su oni koje Hitna najčešće donosi noću? Klinci sa probnom dozvolom. I pogodite ko nije poštovao pravilo da ne vozi u to doba? Ti isti klinci", nastavlja "reditor", tvrdeći da se u čitavu ovu situaciju lično uverio u bolničkim prostorijama.
Osim nepoštovanja ograničenja upravljanja vozilom posle 23 sata, po njemu je kobno još i to što mladi vozači ne umeju dobro da procene rizik.
"Ko i posle ovoga misli da je probna glupost, neka svrati do Urgentnog u dva ujutru subotom i neka se nagleda prizora koje će celog života pamtiti", poručuje on.
Kako se stvarno ponašaju vozači-početnici
Dok novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju ne bude zvanično donesen i bude poznata sudbina dokumenta koji je česta tema na društvenim mrežama, u Hitnoj pomoći i Agenciji za bezbednost saobraćaja proverili smo kakvo je stvarno stanje na srpskim putevima i kako se vozači sa probnom vozačkom dozvolom u Srbiji ponašaju.
Povodom učešća vozača-početnika u saobraćajnim nesrećama iz Hitne pomoći za "Blic" kažu da statistika nije tako crna, kao što se navodi u navedenoj objavi, otkrivajući podatak da mladi vozači teško povređeni u saobraćajnim nesrećama nisu prizor koji se viđa i zbrinjava svake večeri.
Ove navode može da potvrdi i statistika Agencije za bezbednost saobraćaja koja kaže da je u prethodnoj godini seminar unapređenja znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja za vozače kojima je oduzeta vozačka dozvola odslušao jedan vozač sa probnom vozačkom dozvolom koji je učestvovao kao vozač u saobraćajnoj nezgodi sa smrtno stradalim licima, jedan vozač sa probnom vozačkom dozvolom koji je učestvovao kao vozač u nezgodi sa teškim telesnim povredama i 14 vozača sa probnom vozačkom dozvolom gde je kao posledica saobraćajnih nezgoda nastala manja ili veća materijalna šteta.
"Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije poseduje podatke o oduzetim vozačkim dozvolama, a ono što mi možemo reći je da je u 2024. godini 407 vozača sa probnom vozačkom dozvolom pohađalo seminar unapređenja znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja za vozače kojima je oduzeta vozačka dozvola, koje organizuje i sprovodi Agencija za bezbednost saobraćaja, kako bi povratili izgubljenu probnu vozačku dozvolu", kažu za "Blic" iz ove agencije.
Izdvojili su i tri najčešća prekršaja koja prave vozači sa probnom vozačkom dozvolom.
Upravljanje vozilom sa probnom vozačkom dozvolom u periodu od 23:00 do 06:00 časova 43,5 posto (veoma često pod dejstvom alkohola, malo ređe pod dejstvom psihoaktivnih supstanci)
Vožnja pod dejstvom alkohola 23,7 posto;
Prekoračenje brzine, upravljanje vozilom sa probnom vozačkom dozvolom bez nadzora i Upravljanje vozilom sa probnom vozačkom dozvolom čija snaga motora prelazi 80 kw sa oko po 5 posto.
Na pitanje da li među vozačima kojima je oduzeta probna vozačka dozvola ima "povratnika", odnosno vozača kojima je ona ponovo izdata, a sada iznova prave teže saobraćajne prekršaje iz Agencije za bezbednost saobraćaja kažu da su u 2024. godini tri vozača sa probnom vozačkom dozvolom po drugi put pohađala seminar unapređenja znanja za vozače kojima je oduzeta vozačka dozvola, tj. po drugi put im je oduzeta probna vozačka dozvola zbog činjenja prekršaja zbog kojih se izriču kazneni poeni.
Kada se oduzima probna vozačka dozvola
"Da bi vozaču koji poseduje probnu vozačku dozvolu ista bila i oduzeta zbog sakupljenih kaznenih poena (najmanje 9), dovoljno je da takav vozač bude dva puta sankcionisan kako upravlja motornim vozilom u periodu od 23:00 do 06:00 časova, a to je i najčešći slučaj. Ako samo jednom pod dejstvom alkohola upravlja motornim vozilom u periodu od 23:00 do 06:00 časova, takođe je dovoljno za oduzimanje vozačke dozvole", pojašnjavaju iz ABS.
Bonus video:
Espreso/blic/TM
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!