promene u srpskim školama
NOVA MERA U ŠKOLAMA U SRBIJI! Ocena iz vladanja ULAZIĆE U PROSEK, ovo su KRITERIJUMI kojima se formira
Za peticu će đaci u Srbiji morati da ispune čak 7 pravila lepog ponašanja
Kako bi se smanjilo nasilje u školama Ministarstvo prosvete usvojilo je novu meru - od sada će ocena iz vladanja ulaziti u prosek. Đaci će na kraju školske godine imati ocenu više u odnosu na polugodište, a novo pravilo odnosiće se na učenike nižih razreda osnovne škole i učenike petog razreda. Od šestog pa nadalje i do sada su na kraju godine đaci dobijali numeričke ocene, a pravilnicima je definisano na osnovu kojih kriterijuma se formira ta ocena.
Podsetimo, čitava Srbija bila je bila uznemirena nakon stravičnih vesti kada je učenik nasrnuo na profesora u Bačkoj Palanci i naneo mu prelome kostiju glave. Nakon tog napada usledio je i drugi - nastavnik u Beogradu zadobio je prelom vilice. To je bila kap koja je prelila čašu, pa su prosvetni radnici održali štrajk na kojim su zahtevali izmenu Krivičnog zakonika. Održan je sastanak reprezentativnih sindikata u prosveti i Vlade Srbije na kojem je postignut dogovor i predstavljen nacrt teksta Zakona izmena i dopuna Krivičnog zakonika po kojem će se od sada napad na lice zaposleno u obrazovnoj ustanovi tretirati kao napad na službeno lice, najbliže, kao na advokate, te kazne zatvora mogu biti i do osam godina.
Sada, usvojena je i nova izmena kojom je detaljno precizirano po kojim kriterijumima i zaslugama će se ocenjivati učenici kada je u pitanju njihovo vladanje, pa će sada i ta ocena imati istu vrednost kao i druge, a sve u cilju da se nasilje u školama izbegne.
Ocene i ponašanje
I do sada su učenici od šestog do osmog razreda i đaci u srednjoj školi brojčano ocenjivani iz vladanja. Novina je što je uvedeno brojčano ocenjivanje i za mlađe uzraste, od drugog razareda.
Odličnu ocenu, za primereno vladanje (5) dobiće učenik koji se ističe u izvršavanju školskih obaveza koje se odnose na nastavu, koji poštuje pravila ponašanja, mere bezbednosti, konstruktivno rešava konflikte sa vršnjacima i s poštovanjem i uvažavanjem se odnosi prema zaposlenima u školi, poštuje školsku imovinu i ima aktivan odnos prema očuvanju i zaštiti životne sredine.
Slabiju ocenu od te, to jest ocenu "vrlo dobar" (4) zaslužiće učenik koji uglavnom izvršava i ispunjava školske obaveze, uglavnom poštuje pravila ponašanja i mere bezbednosti, ima korektan odnos prema drugim učenicima, konstruktivno rešava konflikt u vršnjačkoj populaciji, ima korektan odnos prema zaposlenima u školi, preuzima odgovornost za svoje postupke i koriguje svoje ponašanje nakon opomene, ima korektan odnos prema školskoj imovini i imovini drugih, čuva životnu sredinu.
Đaci koje treba povremeno opominjati na izvršavanje školskih obaveza, oni koji delimično poštuju pravila ponašanja i mere bezbednosti, potrebno ih je povremeno opominjati na korektno ponašanje prema učenicima, biće ocenjeni trojkom iz vladanja. Tačnije, u knjižici će biti upisana ocena "dobar" (3) onim đacima koji nemaju uvek korektan odnos prema zaposlenima u školi, povremeno pokazuju nemar prema školskoj imovini i imovini drugih i prema životnoj sredini.
Ocena zadovoljavajući (2) rezervisana je za učenike koje je potrebno učestalo opominjati na izvršavanje školskih obaveza, minimalno poštuju pravila ponašanja i mere bezbednosti, učestalo ih je potrebno opominjati na obaveznost korektnog ponašanja prema učenicima, ne poštuju i ne uvažavaju zaposlene u školi, ne čuvaju školsku imovinu i imovinu drugih, pokazuju nemar prema očuvanju životne sredine.
Njnižu ocenu - nezadovoljavajući (1) dobiće onaj učenik koji i pored opomena i pojačanog vaspitnog rada ne izvršava školske obaveze koje se odnose na nastavu, ne poštuje pravila ponašanja i ne pridržava se mera bezbednosti. Takođe, pored opomena učestalo krši pravila korektnog ponašanja porema učenicima, ugrožava i povređuje prava zaposlenih u školi, ne prihvata odgovornost za svoje ponašanje, pokazuje destruktivno ponašanje prema školskoj imovini i imovini drugih i pokazuje destruktivno ponašanje prema životnoj sredini.
Neopravdani časovi
Za osam neopravdanih časova dobija 4, za neopravdanih 15 časova- 3, ukoliko u dnevniku ima 25 neopravdanih časova dobija 2, a sa 26 i više neopravdanih časova dobija 1.
Razred se može završiti i sa jedinicom iz vladanja. Za jedinicu iz vladanja nema popravnog u avgustu kao za druge predmete, ali ta jedinica značajno smanjuje prosek učenika.
Prosvetni radnici o novoj odluci
Portparol Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, Mirjana Gašić, rekla je za Telegraf.rs da bi od sada svaka nova mera koja bude doneta trebalo da donese bolju situaciju u školama kada je nasilje u pitanju.
- Mi ne možemo unapred znati da li će sve delovati onako kako je zamišljeno, ali se očekuje. Ta ocena iz vladanja koja je do sada bila opisnog karaktera u najmlađim razredima, sada postaje brojčana od drugog razreda i ona ulazi u uspeh. Sa jedne strane to je dobro, zato što učenik neće moći da završi razred odličnim uspehom ako ima jedinicu iz vladanja, ali sa druge strane bez obzira da li je stariji ili niži razred ili je u pitanju i srednja škola, nema ponavljanja. Dakle, ta ocena ne dovodi do toga da učenik ponavlja razred za razliku od svih ostalih ocena - rekla je Mirjana Gašić za Telegraf.rs.
Ona je dodala da je snažan efekat tome daje i činjenica da bi javnost trebalo obavesti o tome da su izgrednici i nasilnici kažnjeni. Tako je prema njenim rečima učenik iz Bačke Palanke u pritvoru do 30 dana a on će dalje biti procesuiran u okviru krivičnog postupka.
- Potrebno je da javnost sazna da je zakon primenjen i da se radi na novim izmenama. To će poslati jasnu poruku društvu, javnosti, roditeljima, pa u krajnjoj liniji učenicima, da se država pobrinula za red u školama. Sa druge strane, poslaće jasnu poruku nastavnicima i svim zaposlenima u školama da država brine o njima i da se ne odnose prema njima kao prema nekome ko je prepušten sam sebi - rekla je ona.
-Izgleda da društvo toga nije svesno, ali čenici kroz školu prolaze nekoliko godina, ako je to srednja to je samo četiri i mi ćemo se nekako izboriti sa njima četiri godine, ali šta kada se ti nasilni učenici, skloni svakojakom ponašanju, puste da samostalno uđu u društvo? Tada o njima više ni škola ne vodi brigu, a očigledno roditelji nisu dovoljno vodili brigu. Oni postaju punoletni, pa nisu prepušteni centru za socijalni rad, šta će se onda desiti? Zato se društvo mora ozbiljno pozabaviti ovim problemom - zaključila je Gašić.
Zakon je zvanično donet i stupio je na snagu u januaru ove godine.
Bonus video:
(Espreso / Telegraf / Natalija Soraić / Prenela: J.N.)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!