osnovna škola
ŠTA TAČNO ZNAČI USVAJANJE NOVIH STANDARDA U OBRAZOVANJU? Stručnjak objasnio sve do detalja
Iako su ti standardi tada, u trenutku njihovog donošenja, bili moderni, usklađeni i dobri, mnogo je godina prošlo
Standardi postignuća naših učenika za kraj osnovnog obrazovanja datiraju iz perioda od pre skoro 15 godina. Po njima su rađeni programi i udžbenici, na osnovu njih naši nastavnici uče našu decu, na osnovu njih se kreiraju pitanja i zadaci na maloj maturi.
Dakle, sva osnovna znanja naše dece i spremnost za životne izazove su zasnovani upravo na tim standardima. Siguran znak da nisu više prikladni i da ne garantuju sva potrebna znanja za našu decu jesu rezultati PISA 2018 testiranja, o kojima se puno govorilo u medijima, a koji su i bili neposredan povod za pokretanje postupka izmene standarda - objašnjava za "Blic" prof.dr Branislav Ranđelović, direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Iako su ti standardi tada, u trenutku njihovog donošenja, bili moderni, usklađeni i dobri, mnogo je godina prošlo, mnogo toga se promenilo u našim životima, te moramo da ih menjamo i osavremenjavamo, dodaje on.
- Svaka ozbiljna promena u bilo kom obrazovnom sistemu započinje izmenom standarda postignuća. Usvajanje izmenjenih standarda najčešće dovodi do izmene programa, zatim nastavnih sadržaja, a na kraju i udžbenika. Paralelno sa tim, nastavnici moraju da prodju odgovarajuće obuke i da se prilagode novom načinu rada u školama, u skladu sa novim standardima. Zbog inertnosti i glomaznosi obrazovnih sistema, realno je da se prvi rezultati, u smislu podizanja kvaliteta, mogu očekivati za 4 godine, a ozbiljniji iskorak tek za 8 godina - kaže Ranđelović.
Zato su i pripremljeni izmenjeni svi postojeći standardi za srpski jezik, matematiku, istoriju, biologiju geografiju, fiziku, hemiju, muzičku kulturu, fizičko i zdravstveno vaspitanje i šest stranih jezika.
- Ova prilika je iskorišćena i da se pripreme standardi za predmete koji do sada nisu imali standarde, a to su informatika i tehnika i tehnologija. Na izmenama ovih standarda je radio veliki tim nastavnika iz škola, profesora univerziteta i eksperata međunarodnog projekta REDIS. Pripremani su polako i temeljito, uz učešće i pod budnim okom stručne i šire javnosti, kako bi bio garantovan njihov kvaliltet - objašnjaca Ranđelović za "Blic".
Kada su u pitanju standardi za srednje obrazovanje, i tu su potrebne izmene, iako su standardi za kraj srednjeg obrazovanja novijeg datuma i usvojeni su 2013.
- Kako su od tada, u međuvremenu, nastupile velike izmene u obrazovanju, izazvane promenama u našim društvima, prava je prilika da se sada i taj set obrazovnih propisa popravi i koriguje. Zajedničkim koordiniranim radom stručnih grupa za standarde za kraj osnovnog i za kraj srednjeg obrazovanja može da se postigne i njihovo usklađivanje i kompatibilnost - dodaje Ranđelović.
U radnim grupama za standarde za srednje obrazovanje, kako ističe, takođe su bili okupljeni cenjeni stručnjaci i nastavnici iz srednjih škola i sa fakulteta, a imali su podršku i međunarodnog EU projekta.
- Tako se došlo do novih, izmenjenih i korigovanih standarda za predmete srpski jezik, matematika, istorija, biologija, fizika, hemija, geografija i 6 stranih jezika, koji sada čekaju na usvajanje. Takodje su, po prvi put, izradjeni i standardi za predmete psihologija, sociologija, filozofija, informatika, muzička kultura i fizičko i zdravstveno vaspitanje, što je takodje veliki korak u smislu uređivanja sistema srednjeg obrazovanja - ističe naš sagovornik.
Šta će se desiti, ako iz nekog razloga ne budu usvojeni
Nakon usvajanja i objavljivanja standarda, Zavod će sprovesti obuke za primenu isith, namenjene svim nastavnicima u Srbiji. Nakon obuka, standardi mogu da počnu da se primenjuju u nastavi.
- Ako bi oni bili usvojeni, kao što se planira, u prvoj polovini ove godine, realno je da primena u školama krene u jesen 2024, a to znači da bi i maturski ispiti (mala matura, buduća velika matura) bili usklađeni sa novim standardima, već od 2026 ili 2027 godine - kaže Ranđelović i dodaje:
- Svako pomeranje ili odlaganje usvajanja znači i odlaganje neminovnih promena u našem obrazovnom sistemu. Znači i da ćemo iz godine u godinu sve više kaskati za obrazovnim sistemima koji su već načinili te korake, a znači i to da će se još nekoliko novih generacija djaka obrazovati na osnovu starih standarda, za koje smo već uvideli da ne daju zadovoljavajuće rezultate. Dakle, velika je odgovornost sada na obrazovnim poslanicima, na ljudima koji odlučuju o tome, odgovornost prema obrazovnom sistemu i još više prema budućim generacijama - dodaje on.
Kako ističe, sigurno je da deci u Srbiji želimo da ponudimo obrazovanje i uslove za učenje po najboljim mogućim standardima, kako bi bili po znanju konkurentni svojim vršnjacima iz drugih država. Prvi korak u tome su novi standardi obrazovanih postognuća.
Bonus video:
(Espreso/ Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!