DVA PROBLEMA KOD ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA! Vozači u Srbiji nemaju ništa protiv njih, ali OVO im je trn u oku!
Ilustracija, Foto: Printscreen/youtube

električni automobili

DVA PROBLEMA KOD ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA! Vozači u Srbiji nemaju ništa protiv njih, ali OVO im je trn u oku!

U 2021. godini instalirana su tri ultra brza punjača snage 175 kw

Objavljeno:

U svetu je prošle godine prodato rekordnih 6,6 miliona električnih vozila, a prednjače Kina sa polovinom udela (3,3 miliona) i Evropa sa 2,3 miliona prodatih automobila na struju.

Prema evidenciji Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, u našoj zemlji je tokom 2021. godine prvi put registrovano 113 vozila na električni pogon. Ipak, procene su da na našim ulicama ima u ovom trenutku oko 4.000 hibridnih i e-vozila.

Prošle godine prodaja električnih vozila u Evropi je porasla za 63,1 odsto, na skoro 878.500 automobila, a prodaja hibrida za 70,7 odsto - na oko 867.100 prodatih modela. Doprinos Srbije evropskom bumu elektromobilnosti očigledno je minimalan, ali upravo aktuelni trendovi u Evropi i svetu, govore i o potencijalu ove industrije u našoj zemlji.

Istraživanja pokazuju da bi čak 86 odsto srpskih vozača vozilo električni automobil. Podaci su i da je mnogima u našoj zemlji ovakvo vozilo skupo, pošto je cena i do tri puta veća od standardnih vozila, ali su mnogi svesni i o potrebama razvoja infrastrukture u oblasti e-mobilnosti.

Masovnost električnih i hibridnih vozila može se očekivati, kod nas i u regionu, onog trenutka kad budemo imali potpuno razvijenu infrastrukturu. U tom smislu dobra vest jeste da na srpskim putevima raste broj punjača i da će oni biti sve dostupniji. Sada ih je ukupno svega nekoliko stotina, posebno nedovoljno na autoputevima - gde bi ih do kraja godine trebalo biti najviše 18. Poređenja radi, u Evropi na svakih 100 kilometara puta imate minimum pet ultra brzih punjača.

U više navrata, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je istakao da je nerazvijena infrastruktura jedan od ključnih problema. On je istovremeno apostrofirao i da se mora raditi na njenom razvoju. U Srbiji najviše punjača ima na parkinzima, u garažama hotela, šoping molovima i na javnim parkiralištima. Na instaliranju punjača rade i javna preduzeća i privatne kompanije.

ProCredit banka više od deset godina radi na smanjenju direktnog i indirektnog uticaja na životnu sredinu. Ova banka ima nekoliko desetina punjača u zemlji i mnogo više u regionu.

- Još 2016. godine kupili smo prva električna vozila, a od tada imamo jasan cilj - da sva vozila banke budu sa nultom emisijom CO2, što će krajem ove godine biti ostvareno, kada ćemo imati ukupno 45 E- vozila. Takođe, ove godine smo postavili i 27 novih punjača za električna vozila, te sada imamo ukupno 42 punjača u zemlji. Novi punjači strateški su postavljeni na prometnim mestima i u blizini velikih saobraćajnica i autoputeva, kako bi bili lako dostupni. ProCredit u regionu trenutno ima 212 punjača za električna vozila, koji su dobro povezani, što umnogome olakšava put svima koji voze na struju - kaže član IO Ivan Smiljković.

Kako je obelodanjeno, u 2021. godini instalirana su tri ultra brza punjača snage 175 kw. Oni se nalaze na naplatnoj stanici “Beograd”, smer Niš-Beograd, i platou bivše naplatne stanice “Niš” (jedan u smeru ka Beogradu, a drugi u smeru ka Nišu). JP „Putevi Srbije“ u saradnji sa resornim ministarstvom imaju nameru da nove deonice auto-puteva opremaju električnim punjačima, najavljeno je više puta.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture predvidelo je za ovu godinu izradu strateškog okvira za unapređenje sektora e-mobilnosti, a prvi korak na tom putu biće pojednostavljenje postupka instaliranja punjača u skladu sa preporukom NALED-a, koji su uradili opsežno istraživanje na temu e-mobilnosti u Srbiji.

Što se tiče cene električnih automobila, dobra vest jeste odlučnost države da subvencioniše kupovinu električnih automobila u vrednosti i do 5.000 evra.

Značaj ove teme prepoznao je i “Blic Biznis” koji će krajem septembra organizovati interesantan panel i otvoriti diskusiju na temu elektromobilnosti u Srbiji. O tranziciji industrije električnih vozila razgovaraćemo sa resornim ministrom Tomislavom Momirovićem, Ivanom Smiljkovićem, članom Izvršnog odbora Prokredit banke u kojoj je zadužen za aktivnosti vezane za energetsku efikasnost. Tom prilikom ćemo razgovarati i sa predstavnicima NALED-a koji su uradili opsežno istraživanje na ovu temu, ali i kompanijama koje rade na razvoju softvera i punjača za e-automobile.

I hibridni "panda" u Kragujevcu od 2024.

Da se u Srbiji pridaje velika važnja ovom pitanju svedoči i podatak da bi od 2024. godine u fabrici “Fijata” u Kragujevcu trebalo da počne proizvodnja upravo električnih automobila. Kako je najavljeno pre nekoliko meseci, kompanija “Stelantis” planira da izađe na tržište sa redizajniranim električnim modelom poznate "pande". I to u potpuno električnoj i hibridnoj varijanti,

Predsednik ovog giganta je rekao “da je plan te kompanije da do 2030. godine proizvode najmanje 75 novih modela električnih vozila, od čega će 50 biti proizvedeno u Evropi”.

(Espreso / Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.