VELIKI PROBLEM
DA LI ZNATE DA VOZAČE I AUTOBUSE AGENCIJA NIKO NE PROVERAVA PRE PUTA? Voze turu, odmore 4 sata pa nazad za Srbiju!
Prema Zakonu o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima, vozač u kontinuitetu može da vozi 4,5 sata, a zatim mora da pravi pauzu od 45 minuta
Kada, na primer, sednete u autobus koji je angažovala neka turistička agencija i njime treba da prevalite put od Beograda do Kušadasija u Turskoj gde ste uplatili letovanje, niko vam ne garantuje da su vaš autobus i njegovi vozači pregledani.
Naime, za razliku od striktnog Pravilnika o načinu organizovanog prevoza dece, za turističke ture ne postoji zakonska obaveza pregleda pre polaska na putovanje, već i za autobus i za vozača važe “samo” opšti propisi Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju.
- Autobuski prevoz putnika-turista, ako nije reč o redovnoj liniji, potpada pod vanlinijski prevoz, ali zakonski ili nekom drugom uredbom nije uređeno da postoji obaveza pregleda prevoznika, samog vozila i vozača pre polaska na put. Jednostavno, organizatori turističkih putovanja zakonski nisu u obavezi da to prijave, tako da za njih ne postoji nikakva posebna “mera” ili preventivna kontrola, već važi regulative kao i za sve ostale učesnike u drumskom saobraćaju – objašnjavaju sagovornici “Blica” iz saobraćajnog sektora MUP-a.
Samo slučajna kontrola otkrije nepravilnost
Kako napominju, ono što saobraćajci mogu da urade i najčešće čine na naplatnim rampama kada se autobus koji turiste, na primer prevozi iz Srbije u Grčku, “to je kontrola tahografskih uređaja autobusa, sa akcentom pre svega na vreme upravljanja”.
- Dakle, po važećem Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, autobus mora biti tehnički ispravan i ispunjavati sve uslove za vožnju propisane opštim pravilnikom, prevoznik mora imati potrebne licence za obavljanje te delatnosti, a vozač, sem naravno D kategorije, i važeće lekarsko uverenje koje se izdaje na tri godine. Saobraćajci tokom redovne ili vanredne kontrole saobraćaja mogu naložiti vanredni tehnički pregled, ali suština je da za ovaj vanlinijski, odnosno, turistički prevoz putnika nema kontrole pre polaska na put. Realno, svi znamo kako funkcionišu te ture, da se turisti na jedno odredište odvezu, pa se vozači odmore oko četiri sata, pa se vraćaju nazad sa grupom koja je završila letovanje. Naravno da su u prekršaju, ali to nije moguće otkriti pre polaska, nego tokom kontrole kada su već prošli deo puta – navode naši sagovornici.
Zbog toga, ne čudi podatak MUP-a, da je tako u poslednjih šest meseci otkriveno više od 1.500 prekršaja, koji se tiču upravo prekoračenja vremena upravljanja.
Prema Zakonu o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima, vozač u kontinuitetu može da vozi 4,5 sata, a zatim mora da pravi pauzu od 45 minuta. Nakon toga može da vozi još 4,5 sata i onda mora da koristi dnevni odmor u trajanju od 11 sati, koliko je predviđeno da ima i pre puta.
Nema dovoljno radnika
Međutim, kao jedan od razloga za uporno kršenje ovog propisa navodi se da Srbiji trenutno nedostaje 12.000 vozača, od čega 4.000 za putnički prevoz.
- Trend nedostatka profesionalnih vozača je kako kod nas tako i u Evropi i moraju se naći u narendom periodu modaliteti i načini kako će doći do bržeg zapošljavanja ovih lica. Uslovi su jasni, definisani, precizni, rekao bih i dosta zahtevni i poštovanje tih uslova dovešće do manjeg broja saobraćajnih nezgoda – izjavio je za RTS Desimir Desnica iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Inače, samo tokom poslednje pojačane kontrole saobraćaja vozača autobusa i teretnih vozila, koju je saobraćajna policija sprovela od 13. do 19. juna, saopšteno je da je više od polovine kontrolisanih vozača počinilo prekršaje, a najveći broj se odnosio na prekoračenje vremena upravljanja vozilom i tahograf.
Kaženjen 301 vozač zbog prekovremene vožnje
- Od 1.460 kontrolisanih vozača autobusa prekršaj je počinilo njih 727. Najveći broj sankcionisanih vozača autobusa, 301 sankcionisan je zbog prekršaja koji se tiču vremena upravljanja i tahografa, 281 zbog prekršaja u vezi sa dokumentacijom vozača i autobusa, dok je zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa sankcionisan 121 vozač – saopštio je tada MUP.
Praktično “preventivni” pregled i autobusa i vozača važi samo za decu i regulisan je Pravilnikom o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece koji se primenjuje od 1. septembra 2019. godine. Pravilnik se primenjuje za prevoz maloletnih lica koji organizuju ustanove za obrazovanje i vaspitanje, kulturno – umetnička društva, sportski klubovi i slično, kao i na organizovani prevoz učenika srednjih škola koja putuju u organizaciji tih škola, pri čemu se prevoze bez pratnje ili u pratnji nastavnika, trenera i roditelja. Za razliku od opštih odredbi Zakona o drumskom saobraćaju, ovaj Pravilnik prilično je rigoran.
Šta kaže Pravilnik za organizovan prevoz dece:
Autobus:
1) poseduje važeću registracionu nalepnicu i Potvrdu o tehničkoj ispravnosti vozila koja nije starija od 30 dana;
2) poseduje original izvoda licence za prevoz za autobus;
3) je obeležen posebnim znakom za organizovani prevoz dece ;
4) ima ispravne sigurnosne pojaseve;
5) ima ispravan uređaj za zagrevanje, hlađenje i provetravanje vozila;
6) ima sva sedišta tapacirana;
7) ima osnovni pribor za čišćenje unutrašnjosti vozila;
8) ima sve natpise unutar autobusa (ulaz, izlaz u hitnim slučajevima i sl.)
9) ima slobodne prolaze između sedišta i oko svih izlaza
Vozač autobusa:
1) je psihofizički sposoban da bezbedno upravlja vozilom;
2) poseduje lekarsko uverenja o sposobnosti za vozača, ne starije od godinu dana;
3) najmanje tri godine poseduje važeću vozačku dozvolu;
4) poseduje dokaze o aktivnosti vozača za tekući dan i prethodnih 28 dana kojima se dokazuje da je propisno koristio dnevne i nedeljne odmore i najduže vreme upravljanja vozilom u poslednjih sedam dana pre započinjanja prevoza, kao i da je pre započinjanja prevoza koristio dnevni odmor u neprekidnom trajanju od najmanje 11 časova;
5) poseduje odgovarajuću kvalifikacionu karticu vozača za obavljanje poslova profesionalnog vozača;
6) ima važeći ugovor o radu za vozača.
(Espreso / Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!