DA LI SMO U OBAVEZI DA PLATIMO NAKNADU ZA GORIVO PRED PUT? Iz Agencije za zaštitu potrošača su nam OTKRILI FORU!
Ilustracija, Foto: Zorana Jevtić, Printscreen

KORISNO!

DA LI SMO U OBAVEZI DA PLATIMO NAKNADU ZA GORIVO PRED PUT? Iz Agencije za zaštitu potrošača su nam OTKRILI FORU!

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pokrenulo je postupak protiv jedne turističke agencije zbog neizdavanja obračuna putnicima u kome bi trebalo da je navedeno i obrazloženje doplate čime su direktno prekršili Zakon

Objavljeno: 08:03h

Oni koji su odlučili da ove godine odu na letovanje van granica Srbije susreli su se i sa dodatnim troškovima zbog poskupljenja cene goriva. Mnogi ni ne znaju koja su njihova prava i da li zaista treba platiti doplatu po svaku cenu.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pokrenulo je postupak protiv jedne turističke agencije zbog neizdavanja obračuna putnicima u kome bi trebalo da je navedeno i obrazloženje doplate čime su direktno prekršili Zakon.

O pravima putnika, samoj doplati, ali i do kada su organizatori putovanja dužni da obaveste putnike o konačnoj visini doplate za Espreso portal govorio je Nenad Bumbić iz Agencije za zaštitu potrošača.

Kako funkcioniše plaćanje naknade za gorivo prilikom rezervacije putovanja, koja su prava građana?

Zakon daje mogućnost turističkim agencijama da povećaju cenu aražmana, pa i zbog rasta cene goriva. Zakonom je organičeno kada i kako cene mogu da se povećaju, a dosta agencija ne poštuje odredbe koje im ne idu u prilog. Pravo agencije na povećanje cene zavisi i od toga kako je turistička agencija informisalal putnika o posojanju nadoknade, recimo za gorivo ili nešto drugo Pre zaključenja ugovora, agencija je dužna da obavesti putnika u pogledu drugih troškova, koji nisu obuhvaćeni jedinstvenom prodajnom cenom turističkog putovanja. Ako to agencija nije uradila, pre potisivanja ugovora, onda putnik nije obavezan da te troškove snosi, pa samim tim i neku novu nadoknadu za gorivo.

Nenad Bumbić
foto: Printscreen/TVHappy

Da li smo u obavezi da platimo i da li turistička agencija, aerodromi i autobuski prevoznici mogu da menjaju visinu naknade do poslednjeg dana pred polazak?

Zakon propisuje i da agencija mora da Vas obavesti o povećanju cene najmanje 20 dana pre otpočinjanja turističkog putovanja. Pored toga, agencija mora da pođalje i dokumentovano obrazloženje za povećanje i obračun najmanje 20 dana pre otpočinjanja turističkog putovanja.Ovde je najveći problem, agencije često ne obrazlože dobro povečanje. Recimo, pozivaju se na porast cene goriva, a cenu povećaju toliko da bi gorivo moralo da košta više od 800 RSD po litri da bi zaista bilo opravdano toliko povećanje cene, dodao je.

Kada možemo da odbijemo plaćanje goriva?

Ako je povećanje cene veće od 8% onda Vi to ne morate da prihvatite, tj. možete da otkažete aražman i agencija mora da Vam vrati novac. Ako je manje od 8%, agencija mora da dokumntovano obrazloiži zašto je povećala cenu i ako to ne uradi, Vi opet imate pravo na povraćaj novca, zaključio je Bumbić.

Za Espreso portal govorila je devojka koja putuje u Tursku u septembru.

Mi smo početkom jula rezervisali putovanje u Tursku i pre kreiranja ugovora devojka nas je obavestila o doplati za gorivo. Napomenula nam je da ne zna kolika će doplata biti, ali da je do sada bila od 15 do 20 evra. Nismo se premišljali da možda odbijemo plaćanje bez unapred ugovorene tačne cene jer nam je putovanje jako važno, rekla je.

Podsećamo, zbog poskupljenja energenata na samom početku letnje sezone cena goriva u avio-industriji u prethodnih pet meseci skočila za 100 odsto, nacionalna avio-kompanija Air Serbia povećala je cene zakupljenih letova i potpisala anekse ranijih ugovora sa turističkim agencijama.

Kako ukazuju, prema Zakonu o zaštiti potrošača putnik mora pre zaključenja ugovora o putovanju da bude informisan o mogućnostima za povećanje cene. Ako je agencija to propustila da uradi, putnik nema obavezu plaćanja dodatnih troškova. Teret dokazivanja snosi agencija, koja to može uraditi samo uz potpisani dokument od strane putnika.

Prema direktoru Nacionalne asocijacije turističkih agencija "Juta", Aleksandru Seničiću, agencija je dužna da 20 dana pre polaska na put prijavi putnicima da je neophodna doplata koja ne sme da bude veća od 8 odsto u odnosu na uplaćeni aražman.

"Nema svaka agencija istu doplatu"

"Do poskupljenja goriva dođe skoro svake godine, međutim sada je gorivo zaista poskupelo 100 odsto. Mi smo od Air Srbije dobili obaveštenje o poskupljenju goriva i u skladu sa tim formirali cene čartera prema trenutnoj ceni goriva i to je sada uređeno, te cene zavise od dužine leta i potrošnje goriva na tim letovima. Neke agencije su prihvatile taj deo troška na sebe, neke nisu mogle iz prostog razloga zato što za to nije bilo prostora i zato za istu destinaciju kod različitih agencija nemamo istu cenu doplate", rekao je Seničić ranije.

Seničić ističe da što se tiče pomenutog obračuna koji mora da se prezentuje putnicima postoji nemogućnost da se to predstavi svima usled gužvi u agencijama, ali da je to zapravo transparentno.

"Ja verujem da bi tu velika pomoć bila da avio kompanije daju neki papir za uvid troškova, jer ipak, agencije ne mogu da prilože putnicima aneks ugovora sa kompanijom. To je posebna dokumentacija sa kojom agencija nastupa na tržištu, ne mogu svi putnici videti tu dokumentaciju, to je za turističku inspekciju", rekao je on.

Jedan Nemanja je, primera radi, dobio obaveštenje da će za Hurgadu u avgustu morati da se doplati 50 evra po osobi, uključujući i decu.

Hurgada
foto: Printscreen

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.