NAJBRŽI PUT DO MORA: Ovo su najbolje rute do Crne Gore, Grčke i Bugarske, važno je da ZNATE!
Ilustracija, Foto: Profimedia

saveti

NAJBRŽI PUT DO MORA: Ovo su najbolje rute do Crne Gore, Grčke i Bugarske, važno je da ZNATE!

Za turiste koji se odluče automobilom da idu na more autoput nema alternativu. Na sreću, od Beograda do granice sa Bugarskom odnosno granice sa Severenom Makedonijom na putu ka Grčkoj nema boljeg rešenja od autoputa to jest Koridora 10 i njegovog istočnog i južnog kraka

Objavljeno: 14:35h

Put na more posle dve godine konačno izgleda kao pre početka pandemije korone s tim što su za srpske turiste koji automobilom idu na letovanje putevi do inostranih letovališta sad čak i bolji. Pogotovo se to odnosi na one koji kolima idu na letovanje u Crnu Goru pošto se u odnosu na 2019. godinu sada autoputem stiže od Beograda do Čačka odnosno Pakovraća.

Za turiste koji se odluče automobilom da idu na more autoput nema alternativu. Na sreću, od Beograda do granice sa Bugarskom odnosno granice sa Severenom Makedonijom na putu ka Grčkoj nema boljeg rešenja od autoputa to jest Koridora 10 i njegovog istočnog i južnog kraka.

S druge strane, do granice sa Crnom Gorom i dalje ne vodi u potpunosti autoput, ali je Koridor 11 ili "Miloš Veliki" sve duži pa se sada saobraćajnica sa po tri trake u oba smera proteže od Surčina do Čačka i Pakovraća više od 130 kilometara autoputa. U toku su radovi na izgradnji deonice autoputa "Miloš Veliki" od Novog Beograda do Surčina i od Pakovraća do Požege što će vožnju automobilom ka Crnoj Gori učini još komfornijom.

No, krenimo redom.

Brže i do Severne Makedonije

Završetkom južnog i istočnog kraka Koridora 10 turisti iz Srbije na putu do Grčke i Bugarske već sada ne silaze sa autoputa.

Koridor 10
foto: Filip Plavčić

Južni krak Koridora 10, na autoputu E75, od Grabovnice do granice sa Severnom Makedonijom, završen je u potpunosti i pušten u saobraćaj još u maju 2019. godine. Reč je o deonici od 95,7 kilometara na jednom od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Severnu Makedoniju i Grčku.

Povezuje sledeće gradove i opštine: Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.

To praktično znači da srpski turisti sve do južnih suseda voziti autoputem.

Istočnim krakom na bugarsko more

Pušten je u saobraćaj i Istočni krak Koridora 10, autoputa E80, od Niša do granice sa Bugarskom, ukupno 87 km. Istočni krak Koridora 10 povezuje Srbiju sa Bugarskom, ali je važan i kao tranzitni koridor preko kojeg se odvija saobraćaj između centralne Evrope i Turske ka Bliskom Istoku. Povezuje Niš, Belu Palanku, Pirot i Dimitrovgrad.

Koridor 10
foto: Filip Plavčić

S druge strane naše istočne granice, u Bugarskoj je završena prva deonica autoputa "Evropa" u dužini od 17 kilometara od Slivnice do Dragomana. Nastavljeni su radovi na deonici od srpsko-bugarske granice do Dragomana, čija je dužina 14,5 kilometara.

Treća deonica od Slivnice do Sofije, u dužini od 16 kilometara, proći će novom trasom, a u toku je izrada tehničkog projekta te deonice.

Od Beograda do granice sa Bugarskom ima oko 330 kilometara, a autoput od Niša do granice sa Bugarskom, prelaza Gradina dugačak je 106 kilometara. Od Sofije do granice sa Srbijom ukupno ima 48 kilometara.

Preko Požege do crnogorskog primorja

Od Beograda do Čačka već se stiže mnogo brže nego ranije, zahvaljujući autoputu Miloš Veliki koji povezuje ova dva grada na udaljenosti od 120 kilometara.

Autoput Miloš Veliki, Naplatna rampa
foto: Rina

S tim što se sada znatno lakše izbegavaju gužve u Čačku pošto je početkom ove godine izgrađena i zavšena deonica autoputa "Miloš Veliki" od Preljine do Pakovraća u dužini od 11,5 kilometara. To znači da se više ne stvaraju gužve kod Preljine kao ranije tokom sezone letnjih odmora i vikenda.

Radovi na deonici Pakovraće - Požega

Inače, traju radovi na izgradnji deonice od Pakovraća do Požege koja u stručnim krugovima važi za najzahtevniju na auto-putu Miloš Veliki. Projektovana dužina deonice iznosi oko 30 kilometara, a u trupu autoputa predviđeno je 30 mostova (ukupne dužine 6.500m, odnosno oko 3.250 m autoputa), šest nadvožnjaka u sklopu devijacija (ukupne dužine 555 metara), četiri nadvožnjaka u sklopu petlji (ukupne dužine 1.600 m) i pet mostova van autoputa (ukupne dužine 300 metara).

Predviđena je i gradnja tri tunela Munjino Brdo, Laz i Trbušani.

U Požegi se projektovana deonica nastavlja na deonicu Požega-Boljare, koja će biti duga 110 kilometara i predstavljaće vezu sa Crnom Gorom, čime će put do Jadranske obale biti mnogo bezbedniji i brži. Izgradnja ovog puta o kome se priča decenijama unazad još nije počela, ali bi prema zvaničnim najavama, do kraja godine mogao biti potpisan ugov

Postoji nada da bi uskoro konačno mogla da se otvori i prva deonica autoputa u Crnoj Gori od Kolašina do Podgorice koja bi vozačima omogućila da napokon zaobiđu ozloglašeni kanjon Morača na putu ka Jadranskom moru. Iako datum otvaranja još nije poznat nadležni se nadaju da bi to moglo da se dogodi ovog leta.

Neophodni koraci pre puta

Svi koji nameravaju da sopstvenim automobilima krenu na dalek put trebalo bi dobro da se informišu i organizuju o idealnom itinereru, stanju na putevima, dokumentaciji koja je u doba korone potrebna za ulazak u pojedine zemlje, ali i neophodnim papirima, saobraćajnim propisima i kaznama koje prete za njihovo nepoštovanje, cenama benzina i putarina.

I što je možda i najvažnije da pred polazak dobro prekontrolišu vozilo kojim će prevaliti i po nekoliko hiljada kilometara, kako ih ne bi dočekalo neko neprijatno iznenađenje baš kada su krenuli na toliko željeno i dugo čekano letovanje.

Priprema automobila

Idealna opcija pred odlazak na putovanje bio bi neki mini pregled kod automehaničara, ako već niste sami vični da sve isproveravate.

Zima, Zimske gume, Automehaničar
foto: Profimedia

A ako volite sve sami da odradite, onda obavezno prekontrolišete barem ključne sisteme - gume i pritisak u njima (obavezno proveriti da li imate rezervnu i da je u dobrom stanju), nivo ulja u motoru, nivo tečnosti za hladnjak, tečnost za klimu, kočionu tečnost, svetslosnu signalizaciju, klima uređaj, akumulator, metlice brisača...

Takođe, prekontrolišite i svu neophodno dodatnu opremu - pribor za prvu pomoć, fluorescentni prsluk, svetlosni trougao... Iako nisu obavezni uvek je dobro imati i PP aparat, rezervne sijalice, kablove za startovanje, kao i dizalicu u slučaju da morate da, na primer, zamenite gumu.

Planiranje puta

Veoma važna stavka kada se ide na daleke destinacije. Od toga da eventualno ponesete GPS ili spremite Gugl mape na telefonima, do saveta prijatelja o potencijalno kritičnim deonicama, pumpama na kojima možete da dospete gorivo, ali i odmorite se, popijete kafu ili pojedete neki sendvič, pa čak i prenoćite ako volite da uživate u putovanju ili idete sa malom decom.

Nije naodmet da se upoznate i sa cenama benzina kroz zemlje kroz koje prolazite pošto možete prilično da uštedite. Tako, na primer, pun rezervoar od 50 litara može da vas košta skoro 25 evra manje ako ga napunite u Severnoj Makedoniji, a ne u Grčkoj. Gorivo je najeftinije u BiH, Bugarskoj i Turskoj, a najskuplje u Grčkoj i - Srbiji.

Neophodna dokumenta

Pasoš
foto: Profimedia

Na put, bez obzira na destinaciju, nemojte ni da pomišljate da krenete bez pasoša, saobraćajne dozvole, međunarodne vozačke dozvole, dok je za neke zemlje, poput Severne Makedonije, potreban i čuveni zeleni karton. Putno zdravstveno osiguranje nije obavezno, ali je i te kako poželjno posebno sada u doba korone.

Saveti za put

Pre nekoliko decenija, kada su retki automobili imali klima uređaje, važilo je nepisano pravilo da se leti zbog visokih temperatura putuje u noćnim satima. Sada, međutim, kada u vozilu možete da održavate idealnu temperaturu možete da putujete kada vam je najugodnije, kada je vašem organizmu to najbolje.

Ipak, preporuka je da se krene u jutarnjim satima, da se prave pauze na dva-tri sata, posebno ako osetite da vam se makar i malo prispavalo. Dobro je imati dovoljno vode, neki slatkiš, lek za glavobolju...

Do Herceg Novog ili Budve ima nešto više od 500 kilometara, ali je zbog kvaliteta puta ova vožnja verovatno napornija i sporija nego 700 i kusur kilometara autoputem do Halkidikija, dok je skoro 2.000 kilometara do Alanje (Turska) ipak pravi izazov i za ozbiljnije vozače.

Propisi, propisi

Saobraćajni propisi se razlikuje od zemlje do zemlje, ali i visina kazni. Ipak, nigde, naravno, nije dozvoljeno prekoračenje brzine, vožnja pod dejstvom alkohola, korišćenje mobilnih telefona, a najveće razlike se tiču obavezno upaljenih svetla tokom vožnje u dnevnim uslovima. Negde se traže, a negde ne.

Saobraćajna policija
foto: MUP

Međutim, dobro se pazite, jer nevezivanje pojasa u Severnoj Makedoniji može da vas košta samo 20 evra, a u Grčkoj čak 350!

Dakle, dobro se pripremite i srećan put!

Saveti

  • Pre putovanja obavezno proverite valjanost ličnih dokumenata i dokumenata za auto
  • Uvek se udobno smestite u auto, položaj treba da bude takav da vas ne umara
  • Ukoliko se umorite ili vam se prispava tokom vožnje, obavezno se zaustavite da preda­hnete
  • Proverite da li sa sobom imate dovoljno vode za piće, pogotovo ako se na putu pojave zastoji
  • Kada krenete na put obavezno proverite detalje vaše rute – udaljenost i vreme putovanja, kao i posebne karakteristike zemlje u koju putujete – valute, putarine, saobraćajne propise, koji su vam dokumenti potrebni
  • Ne žurite, bolje da vozite mirnije, sa konstantnom brzinom

Bonus video:

03:07

Espreso anketa: Zabrana abortusa u Srbiji?

(Espreso/Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.