šta se dešava?
VOZAČI U BG-U MASOVNO MISLE DA SEMAFORI NA OVIM RASKRSNICAMA NE RADE! Svi prave 1 grešku zbog koje nastaje KOLAPS
Raskrsnice koje se nalaze u obuhvatu projekta, modernizuju se najnovijim Simens saobraćajnim kontrolerima i semaforima 1W tehnologije koji ispunjavaju najviše EU i bezbednosne standarde
U toku je modernizacija svetlosne saobraćajne signalizacije, odnosno ugradnja takozvanih "pametnih semafora" koji bi kretanje trebalo da olakšaju vozačima, ali i pešacima.
Međutim, u pojedinim delovima Beograda, gde već postoje ovakvi semafori ponekad dođe do potpunog kolapsa, jer vozači često iz neznanja stanu na mesto gde senzor ne može da se uključi i nesmetano reguliše saobraćaj.
"Da bi sistem pravilno funkcionisao i upravljao saobraćajem u skladu sa trenutnom situacijom, neophodno je da učesnici u saobraćaju nauče da ga pravilno koriste. Najveće pogodnosti koje sistem pruža je pravilno korišćenje detektora (tzv. induktivne petlje), koji su urezani u gornju površinu kolovoza", rekli su za portal Espreso iz gradske uprave.
Dakle, ukoliko semafor duže vremena drži crveno svetlo ne mora da znači da je u kvaru, već da treba da se približite zaustavnoj liniji kako bi vas senzor registrovao i poslao pravilan signal, što se nije desilo na fotografiji ispod objavljenoj na društvenim mrežama.
"Ukoliko se vozilo pravilno ne pozicionirate iznad detektora ispred zaustavne linije, sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da vozilo ne dobije zeleno svetlo. Prepoznavanjem prisustva vozila, sistem može produžiti zeleno vreme na određenom prilazu raskrsnici i na taj način smanjiti redove i čekanje u kolonama", stoji u saopštenju Grada Beograda.
Detektor kao takav nije uočljiv baš najjasnije pa dolazi do zabune, ali sve što treba da uradite jeste da se dovoljno približite zaustavnoj liniji.
Takođe, za prelazak pešaka od velike važnosti je pravilno korišćenje pešačkih tastera na semaforizovanim rasrksnicama.
Pritiskom tastera za najavu pešaka na semaforu se neće istovremeno pojaviti zeleno svetlo, već je potrebno određeno vreme da sistem okonča trenutni ciklus rada posle kojeg otpočinje pojavljivanje zelenog svetla za pešake.
Postoje dve vrste pešačkih tastera:
- Taster koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Zvuk se aktivira pritiskom na dugme sa donje strane uređaja.
- Taster koji služi i za najavu pešaka i koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Za prelazak ulice potrebno je pritisnuti taster koji se nalazi na uređaju na stubu semafora. Nakon što pešak pritiskom aktivira taster, nakon određenog vremenskog perioda dobiće zeleno svetlo.
Ukoliko pešak ne pritisne taster sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da pešak ne dobije zeleno svetlo.
Sistem za adaptibilno upravljanje prikuplja podatke o saobraćajnoj situaciji u realnom vremenu putem detektora i prilagođava se trenutnim potrebama korisnika. Ukoliko na nekom prilazu raskrsnici ima više vozila, zeleno svetlo za ta vozila može trajati duže. Takođe, važna karakteristika ovog sistema adaptibilnog upravljanja saobraćajem je i davanje prioriteta tramvajima. Svaki tramvaj je opremljen Stream OBU (On Board Unit) jedinicom, koja koristi GPS za određivanje pozicije i mobilnu mrežu za slanje podataka centralnom sistemu.
Ovi podaci obrađeni u centralnom sistemu se zatim prosleđuju semaforskim kontrolerima utičući na paljenje svetlosnog signala za slobodan prolazak u cilju davanja prioriteta tramvajima i bržeg stizanja putnika do svojih odredišta.
Raskrsnice koje se nalaze u obuhvatu projekta, modernizuju se najnovijim Simens saobraćajnim kontrolerima i semaforima 1W tehnologije koji ispunjavaju najviše EU i bezbednosne standarde.
Funkcionisanjem Sistema za adaptibilno upravljanje dobijaju se brojna unapređenja u funkcionisanju saobraćajnog sistema. Pogodnosti koje učesnici u saobraćaju, korišćenjem ovog sistema mogu osetiti ogledaju se kroz:
- efikasno iskorišćenje postojećih kapaciteta saobraćajnica kroz bolje odvijanje saobraćajnih tokova na raskrsnicama i koridorima u skladu sa zahtevima saobraćaja u realnom vremenu;
- kraće vreme putovanja putnika do odredišta davanjem prioriteta tramvajima;
- pozitivan uticaj na životnu sredinu kroz smanjenje emisije buke i izduvnih gasova formiranjem saobraćajnih tokova sa minimalnim zaustavljanjima i skraćivanjem vremena boravka na mreži;
- poboljšanje mrežnih parametara saobraćajnog toka: smanjenje vremena putovanja, minimiziranje zaustavljanja, smanjenje emisije izduvnih gasova i komunalne buke, smanjenje troškova i korisnika prevoza i vršilaca usluge prevoza putnika u Beogradu;
- veću energetsku efikasnost usled smanjenja utroška električne energije ugradnjom davača signala najnovije generacije sa minimalnom potrošnjom energije;
Implementacijom ovakvog sistema, dolazi se do merljivih poboljšanja protoka saobraćaja, a samim tim i kvaliteta života u našoj prestonici.
Od početka radova, odnosno od juna 2020. radovi na postavljanju sistema za adaptibilno upravljanje saobraćajem izvođeni su na sledećim raskrsnicama:
Bulevar despota Stefana – Braće Jugović (K 102), Dečanska – Makedonska (K 103), Dečanska – Nušićeva tunel (K 104), Dečanska – Vlajkovićeva (K 105) Dečanska – pešački prelaz „Borba“ (K 105a) Trg Nikole Pašića – pešački prelaz „Ferum“ (K 106) Brankova – Carice Milice (K 107) Brankova – Pop Lukina (K 108)
Bulevar umetnosti – ulaz u blok 29 (K225) Bulevar Zorana Đinđića – Bulevar umetnosti (K214) Bulevar Umetnosti – Blok 30 Novi Merkator (K226) Bulevar Zorana Đinđića – pešački prelaz 2 (K215) Bulevar Zorana Đinđića – pešački prelaz 1 (K216) , Bulevar Zorana Đinđića – Španskih boraca (K217), Španskih boraca – blok 25 i 29 (K222) Španskih boraca – blok 26 i 30 (K223) Španskih boraca – blok 26 i 30 (K224) Antifašističke borbe – blok 25 i 22 (K219) Bulevar Zorana Đinđića – Antifašističke borbe (K218) Antifašističke borbe – blok 26 i 21 (K220) Antifašističke borbe – blok 26 i 21 (K221)
raskrsnica Kralja Milana – Dobrinjska – pešački prelaz Andrićev venac (K 126) raskrsnica Terazije – Trg Nikole Pašića (K 127) raskrsnica Kralja Milana –Dragoslava Jovanovića (K 127A) raskrsnica Terazije – Prizrenska (K 128) raskrsnica Balkanska – Prizrenska (K 128A) raskrsnice Trg republike – Kolarčeva (K 129) raskrsnica Trg republike – Francuska (K 129A) raskrsnica Francuska – Braće Jugovića (K 130)
Dečanska ulica – pešački prelaz kod Borbe raskrsnica ulica Bulevar Despota Stefana i Braće Jugović, raskrsnica Dečanske ulice i Nušićeve (Terazijski tunel) raskrsnica Dečanske i Makedonske ulice
raskrsnica ulica Milentija Popovića i Vladimira Popovića raskrsnica ulica Bulevar Mihajla Pupina i Bulevara umetnosti raskrsnica ulica Bulevar Mihajla Pupina i Španskih boraca Bulevar Mihajla Pupina – pešački prelaz kod YUBC
semafori u ulici Milutina Milankovića – pešački prelaz ulaz u blok 23
raskrsnica ulica Bulevara Mihajla Pupina – Milentija Popovića – Ušće
Bulevar Kralja Aleksandra – Desanke Maksimović (K117) Bulevar Kralja Aleksandra – Svetozara Markovića (K118) Bulevar Kralja Aleksandra – Braće Nedić (K115) Bulevar Kralja Aleksandra – Beogradska (K116) Bulevar Kralja Aleksandra – Resavska ulica (K119)
raskrsnica Jurija Gagarina i Antifašističke borbe (K197) Jurija Gagarina i Marka Hristića (K198) Jurija Gagarina pešački prelaz kod naselja Belvil (K199) raskrsnica Jurija Gagarina i Dr Agostina Neta raskrsnica Jurija Gagarina i Nehruova
Antifašističke borbe i OTS-Buvljak (K196) Antifašističke borbe i Bulevar Milutina Milankovića (K195)
Bonus video:
(Espreso)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!