REŠENJA
OTKRIVENE OPCIJE ZA BORBU PROTIV LUDAČKIH GUŽVI U BEOGRADU: Par nepar ili naplata ulaska kolima u CENTAR!
Da na prestoničkim ulicama ima previše automobila, tvrde i pozicija i opozicija, ali i saobraćajni stručnjaci!
Beograd je proteklog vikenda bio među najzagađenijim gradovima na svetu, a mnogi su za to okrivili nepovoljne vremenske uslove, ložionice, fabrike i - saobraćaj.
Da na prestoničkim ulicama ima previše automobila, tvrde i pozicija i opozicija, ali i saobraćajni stručnjaci. Da je neophodno smanjiti broj vozila, naročito u centru grada, postoji konsenzus, ali ne i način na koji bi to moglo da se uradi. A u javnosti se pojavilo nekoliko predloga.
- Postoje instrumenti kao što su zabrane ulaska u centar za vozila koja nemaju zelenu nalepnicu. Sa druge strane, različitim merama kojima destimulišemo ljude da dođu u centar sa autom, daleko se više može uraditi na sprečavanju zagađenja nego zabranom ove dve vrste motora - rekao je nedavno za TV „Prva“ Krsto Lipovac, profesor Saobraćajnog fakulteta.
Njegov kolega Milan Vujanić, međutim, tvrdi “da bi na ovaj način bila ugrožena ljudska prava”.
- Takva mera bi bila diskriminatorska i svaki građanin bi imao pravo da presavije tabak i tuži. Ne znam kako bi se to moglo izvesti - kaže Vujanić.
Sredinom jula 2016. zbog visoke zagađenosti vazduha čelnici Pariza su se odlučili za uvođenje sistema par-nepar. Jednog dana samo građani kojima se tablica završava na parni broj imaju pravo da voze u vreme najvećih gužvi, dok drugog dana voze samo oni sa neparnim brojem. Stariji Beograđani se sećaju kako je svojevremeno kod nas na snazi bio sistem par-nepar, ali zbog - nestašice benzina.
- Moguće je uvesti i sada sistem par-nepar, ali ćete imati problem da narodu objasnite zašto to radite. Ko će meni koji sam kupio automobil kazati nemoj da voziš - kaže Vujanić.
Sa njim se slaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost.
- Ne bi ništa značilo uvođenje sistema par-nepar jer se automobili ne bi delili po gorivu koje troše, već po tablicama. Tako bi se u isti koš stavljala vozila koja na primer troše dizel gorivo i metan, a nije prihvatljivo da oni koji manje zagađuju, budu u istom košu sa onima koji jako zagađuju – istakao je Okanović.
NAPLATA ULASKA
U maju ove godine Grad Beograd je raspisao tender za izradu studije “Upravljanje saobraćajem u Beogradu kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni”. Međutim, pod pritiskom javnosti ona je brže-bolje povučena.
Kako je stajalo u dokumentu, veliki broj gradova u svetu, poput Londona, Singapura, Stokholma, Milana, problem su rešili na ovaj način.
- Ukoliko bi svi mogli ući u centralnu zonu ako plate, naplata ulaska se čini kao najbolje rešenje. Time bismo oslobodili centar, smanjili zagađenje, ulice bi bile prohodnije, a javni prevoz bi lakše funkcionisao - objašnjava Vujanić.
DRUGA REŠENJA
Stručnjaci se slažu da bi država trebalo da podstiče kupovinu ekoloških vozila.
- Jedan od problema je što ne postoje podsticaji za kupovinu vozila koja manje zagađuju okolinu – kaže za “Blic” Damir Okanović.
Ovo potvrđuje i profesor Vujanić.
- Bolje bi bilo da stimulišete registraciju vozila sa evro 5 i evro 6 motorom. Država bi trebalo da omogući 50 odsto manje plaćanje, ali i smanjivanje akcize na plin - jasan je Vujanić i dodaje da bi rešenje moglo biti da ukoliko imate tri putnika u vozilu, možete da koristite žutu traku.
Bonus video:
(Espreso.co.rs / Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!