ŠTA KAŽE ZAKON
INICIJATIVA ZA OCENU USTAVNOSTI POSTAVLJANJA GONDOLE: Lažni Mali i Vesić delili bajs minus kartice (FOTO)
Izgradnja gondole na pravcu Kalemegdan - Ušće zabranjena je kako odredbama Plana generalne regulacije građevinskog područja sedišta jedinice lokalne samouprave - grad Beograd (PGR), tako i odredbama Generalnog ubanističkog plana Beograda (GUP)
Inicijativa Ne davimo Beograd podnela je danas Ustavnom sudu RS inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti plana detaljne regulacije kojim je Skupština grada Beograda omogućila izgradnju gondole Kalemegdan - Ušće.
Sastavni deo inicijative je i zahtev da se hitno obustavi izvršenje svih pojedinačnih akata ili radnji koje mogu biti preduzete na osnovu plana detaljne regulacije za gondolu, a zbog ozbiljnih posledica na uređenje i životnu sredinu grada Beograda.
Plan detaljne regulacije za gondolu Kalemegdan - Ušće, izrađen je surotno odredbama Zakona o planiranju i izgradnji, a njegovim usvajanjem Skupština grada Beograda zloupotrebila je svoja ovlašćenja, ali i uzurpirala ovlašćenja državnih organa nadležnih za ocenjivanje usklađenosti planskih dokumenata, čime je prekršen i Ustav RS.
Izgradnja gondole na pravcu Kalemegdan - Ušće zabranjena je kako odredbama Plana generalne regulacije građevinskog područja sedišta jedinice lokalne samouprave - grad Beograd (PGR), tako i odredbama Generalnog ubanističkog plana Beograda (GUP). Međutim, u tekstu Plana detaljne regulacije za gondolu Kalemegdan - Ušće (PDR) izneto je pogrešno tumačenje da GUP i PGR nisu međusobno usklađeni, kao i pogrešno tumačenje Zakona o planiranju i izgradnji po kome je, u slučaju njihove neusaglašenosti, moguće izabrati jedan od dva hijerarhijski viša planska dokumenta i na njemu zasnovati plan nižeg reda. Tako je protivzakonitim odabirom između dva obavezujuća plana, odlučeno da će se poštovati isključivo odredbe GUP koje su volšebno protumačene kao one koje idu u korist namerama za izgradnju gondole.
Plan detaljne regulacije za gondolu izradilo je preduzeće Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije (IAUS), kao donaciju naručiocu, JP “Skijališta Srbije”. Rukovodilac izrade plana bio je Igor Marić, potpredsednik Udruženja arhitekata Srbije.
Podsećamo javnost i nadležne organe da je još uvek u toku postupak procene uticaja izgradnje gondole Kalemegdan - Ušće pred organima Ministarstva zaštite životne sredine, te da ishod ovog postupka može dokazati štetnost ovog projekta po zaštićena dobra, vizure i zelene površine našeg grada, čime može biti zaustavljena izgradnja ovog nepotrebnog, skupog i štetnog objekta. Inicijativa ovaj proces prati i obavestiće javnost o datumu javne rasprave o izgradnji gondole.
Izgradnje gondole Kalemegdan - Ušće još jedan je u nizu napada gradske vlasti na zaštićena prirodna i kulturna dobra Beograda, a njeno izvođenje znači dalju i nepovratnu devastaciju beogradskog priobalja, zaštićenih vizura, zelenila parka “Ušće” i najvrednijeg spomenika kulture - Beogradske tvrđave.
Gradonačelnik Beograda, Zoran Radojičić, najavio je da će izgradnja beogradske gondole početi u maju. Sporazum o saradnji na realizaciji ovog projekta prethodno su potpisali Radojičić i direktor JP “Skijališta Srbije”, Dejan Ćika, protiv kojeg je nedavno podneta krivična prijava zbog učešća u devastaciji nacionalnog parka Kopaonik, pomaganjem izgradnje nelegalne kafane na Pančićevom vrhu.
S tim u vezi, beogradski biciklisti danas su (21.3.2019) izveli performans Bajs Minus ispred gradske skupštine i na taj način od regoivali na celokupnu sistaciju u vezi sa budućim postavljanjem gondole.
Naime, dvojica predstavnika udruženja Ulice za biciliste su se maskirali u ministra finansija Sinišu Malog i zamenika gradonačelnika Gorana Vesića i simbolično delili biciklistima Bajs Minus kartice. Povod za peformans su bile izjave Malog i Vesića da biciklistima ne trebaju pare za prevoz jer "već imaju sopstveni prevoz".
Ono što je u ovoj izjavi problematično je to da se većina zemalja Zapadne Evrope i sveta trudi upravo suprotno, da stimuliše bicikliste na sve moguće načine, pa i novčano, a naknada za prevoz se uopšte ne dovodi u pitanje. Mali i Vesić bi morali na drugi način da regulišu naplatu javnog gradskog prevoza bez da podržavaju uskraćivanje novca kategorijama korisnika saobraćaja koje treba podržavati na sve moguće načine, pa i finansijki.
Biciklisti prema podacima Svetske zdravstvene organizacije dokazano donose uštedu zdravstvenom sistemu, smanjuju gužve i zagađenje i te uštede se mere stotinama miliona evra. Ista stvar važi i za pešake i za pešačenje.
Ukoliko sa samog vrha dobijamo ovako pogrešne izjave, to će uticati na sve nivoe vlasti i odnos istih prema održivom saobraćaju, pogotovo ako imamo najave gradonačelnika Radojičića da će se Beograd kandidovati za zelenu prestonicu Evrope. Pozivamo nadležne da koriguju svoje izjave i da nađu drugi način da povećaju naplatu javnog gradskog prevoza.
BONUS VIDEO:
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!