Beograd u 21. VEKU
BEOGRAD ĆE BITI GRAD BUDUĆNOSTI: Prestonica će za 10 godina TOTALNO promeniti izgled, osim metroa nicaće i mostovi
Planirano je da Beograd siđe na Dunav, kao što je projektom “Beograd na vodi” sišao na Savu
„Beograd na vodi“, ključni infrastrukturni i razvojni projekat, samo je jedan u nizu projekata zbog kojih će Beograd, koji je trenitno u procesu velikih urbanih transformacija, u budućnosti postati prestonica Jugoistočne Evrope. Realizacijom projekata, u narednih deset godina, stvoriće se prepoznatljiv, ekonomski i turistički privlačan i konkurentan grad. To će biti moguće profilisanjem i isticanjem identiteta unapređenjem fizičke strukture grada , sa jedne strane, i stimulisanjem i omogućavanjem intenzivnijeg korišćenja ekološki prihvatljivih modaliteta saobraćaja, sa druge.
Pored spuštanja Beograda na reke Savu i Dunav, grad će dobiti i prvu liniju metroa, veliki broj novih saobraćajnica, mostova i tunela, a biće izgrađeni i stambeno-poslovni i trgovački kompleksi, objekati kulture, rekonstruisane i uređene ulice, trgovi, pijace, fasade, i uspostavljene nove pešačke i biciklističke zone. Trenutno je 60 odsto grada prekriveno planovima.
Glavni urbanista Beograda Milutin Folić objasnio je za portal Espreso da su tri osnovne smernice daljeg urbanog razvoja grada izmeštanje industrijske zone iz centra grada, spuštanje Beograda na reke i okretanje ekološkom modelu u kome će prioritet u saobraćaju u odnosu na automobile imati pešaci, biciklisti i javni prevoz.
- U poslednjih nekoliko godina postavljeno je ono što je najvažnije – jasna, nedvosmislena strategija o tome kako Beograd treba da se razvija u narednom periodu. Usvojen je novi generalni plan i nova razvojna strategija grada Beograda – kaže Folić i dodaje:
- Na mestima na kojima je do sada bila industrijska zona, planirana je izgradnja novih kompaktnih mešovitih celina (stambeno-poslovnih i trgovačkih kompleksa), kao što je Beograd na vodi, kao i kulturne celine, dok će privreda biti izmeštena na obilaznice. Drugi strateški cilj – spuštanje Beograda na reke, bitan je jer su Sava i Dunav najveći prirodni potencijal grada, do sada neiskorišćen zbog industrije i industrijskih koloseka koji su zauzimali ovo mesto. Takođe, promena hijerarhije u saobraćaju još jedan je od velikih strateških ciljeva u daljem razvoju grada, čime će pešaci, biciklisti i javni gradski prevoz dobiti apsolutni prioritet u odnosu na automobile.
Kako kaže Folić, da bi sve ovo bilo ostvareno, neophodni su veliki infrastrukturni projekti kao što su obilaznica oko Beograda, koja se već gradi, srednji prsten i unutrašnji magistralni poluprsten.
- Osnovna ideja je da se rastereti gradski saobraćaj. Plan je da se izgrade i novi most i tunel koji će u velikoj meri rasteretiti centar grada, čak 11-14%. To je novi most na mestu starog železničkog mosta, čija gradnja počinje krajem 2019. godine, a čeka se završetak postavljanja poslednjih šina preko Mosta na Adi, kako bi Novi Beograd ostao povezan s gradom i tramvajskim saobraćajem. On će imati četiri saobraćajne trake, pešačke i biciklističke staze, ali i vidikovce. U nastavku ovog mosta, biće izgrađen i tunel koji će povezati savski i dunavski amfiteatar. Stari železnički most se izmešta i postaje pešačko-biciklistički most koji će povezati Novi Beograd i Adu Ciganliju. Najveći infrastrukturni projekat svakako je izgradnja metroa, a prva linija bi trebalo da bude završena u narednih 10 godina. Nakon izgradnje novih saobraćajnica, povećavaćemo pešačke staze u centru grada i pravićemo eko-koridore.
Planirano je da Beograd siđe na Dunav, kao što je projektom “Beograd na vodi” sišao na Savu.
- Plan je da Ada Huja bude dunavski “Beograd na vodi”. Videćete da će sada, kako krenu ove uličice da se probijaju sa Savskog venca prema reci, grad biti potpuno transformisan. To je novi Beograd, koji više nije odvojen od reke i ne živi u zapećku, iza industrije, vozova i smetlišta, već grad koji je sišao tamo gde treba da bude - na reci. Takođe, preko puta “Beograda na vodi” u bloku 18, biće izgrađen novi stambeno.poslovni kompleks, tako da će se i na tom mestu Beograd spustiti na reku - kaže Folić i dodaje da je Beograd danas najveće gradilište u ovom delu Evrope, koje se razvija planski, u skladu sa strategijom i vizijom.
Projekti koji će biti realizovani u narednih 10 godina:
- prva linija metroa
- izmeštanje železnice
- izgradnja tri prstenaste saobraćajnice oko Beograda
- novi most preko Ade Huje
- novi veći most na mestu starog tramvajskog mosta
- izgradnja tunela koji će povezati savski i dunavski amfiteatar
- transfomacija aerodroma (plan je da tri puta poveća broj putnika)
- postrojenje za preradu otpadnih voda u Velikom selu
- prerada otpada u Vinči (selekcija otpada; pretvaranje otpada u energiju)
- uređenje i izgradnja novih velikih gradskih trgova
- projektovanje novih i proširenje postojećih pešačkih zona, parkova i pijaca
- ekološki prihvatljiva hijerarhija u saobraćaju
- muzej grada Beograda, opera i balet
Bonus video:
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!